Eldste A320 i drift har passert 30 år

Someone

Moderator
Medlem
Eldste A320 i drift har passert 30 år

JY-JAC, MSN29, som nå er hos Jordan Aviation har nå passert 30 år i drift, da den hadde sin første flight 5 januar 1989. Opprinnelig levert Ansett Australia og har vært hos BH Air og Greece Airways underveis. Fløy senest i dag Amman-Sharm el-Sheik.


Mens dette er den eldste maskinen, så tipper jeg noen av de eldste hos Lufthansa og Air Canada, som blir 30 senere i år, trolig har flere cycles og/eller flytimer, da de vel har vært i "konstant" bruk siden levering
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Lufthansas eldste, D-AIPA levert i oktober samme år, var forøvrig på OSL i går.
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Fløy D-AIPM i fjor. Alltid moro å fly flymaskiner som er eldre enn kona :) :)
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Lufthansas eldste, D-AIPA levert i oktober samme år, var forøvrig på OSL i går.



Fløy den selv i sommer. Selv om den er bra vedlikeholdt begynner deler av interiøret å bli gulnet og slitt, selv om det vel trolig er skiftet siden det var nytt
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

JY-JAC, MSN29, som nå er hos Jordan Aviation har nå passert 30 år i drift, da den hadde sin første flight 5 januar 1989. Opprinnelig levert Ansett Australia og har vært hos BH Air og Greece Airways underveis. Fløy senest i dag Amman-Sharm el-Sheik.

Var heldig å fikk avbildet denne da den var innom med flyktninger til Glasgow i 2016


JY-JAC Airbus A320 Jordan Aviation Glasgow airport EGPF 24.08-16
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

I følge en tråd på a.net for 9 måneder siden var flyene med mest timer og cycles følgene:

MSN 68, C-FDOV hos Air Canada 87.011 timer
MSN 72, D-AIPD hos Lufthansa 53.997 cycles

Så kan man anta de har fløyet ytterligere siden da
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Og da pensjonerer Lufthana sin eldste A320, MSN69, etter 30 år.

Lufthansa announced on Tuesday that it is retiring its oldest A320 aircraft. The airplane, an Airbus A320-211 with registration D-AIPA, operated for the German carrier for almost 30 years and departed Frankfurt on Tuesday to perform a flyover at the Airbus factory in Hamburg, where it was built way back when a unified Germany was still a dream.

The aircraft wears the serial number 69, and that alone is a testament of its age and relevance.

https://airlinegeeks.com/2019/05/28/lufthansa-retires-its-oldest-airbus-a320/
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

-PA hadde ESG1 Package. Med tanke på cycle-limit kunne den har flydd ca 1,5 år til.

Men det er ikke bare cycles for skrogen som gjelder. Husk at flyet er en 320-211 og reservedeler til disse gamle CFM56 flymotorer blir stadig vanskeligere å fa tak i.
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

I følge en på a.net hadde maskinen i slutten av april omtrent 56800 Cycles og 71155 timer. Så legg til noen til den siste måneden den var i trafikk
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Fløy en av de eldste til Lufthansa for noen uker siden. Nesten ny Sharkletmaskin OSL-MUC og en 29-og-et-halvt-åring videre MUC-LHR. Bortsett fra at setene så ut som de var sittet litt mer i, og litt annen dekor i kabinen merket jeg egentlig fint lite til aldersforskjellen.
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Ellers har jo de som skal fly Corendon i sommer en mulighet til å fly en over 30 år gammel A320, da de har leaset inn MSN53, en maskin som ble levert til gamle Braniff i 1989 og som hadde sin første flytur 25 april 1989. Her kan man vel finne deler merket med "Made in West Germany"

Airbus A320 -231 53 ZS-GAR Global Aviation posn 10-11jun19 JNB-JIB-AYT on summer wet-lease to Corendon Air ex N621AW
 
Re: Eldste A320 i drift har passert 30 år

Air Canada har nå sendt MSN84 til huggern, men den manglet noen måneder på å nå 30 år

Airbus A320 -211 84 C-FDRK Air Canada ferried 16sep19 YYZ-MZJ, for part-out & scrap
 
Back
Top