Eget vedlikehold av småfly

keenpilot

ScanFlyer Blue
Eget vedlikehold av småfly

Hvilket vedlikehold har man lov til å gjøre selv på småfly, og hva er kravene for å få gjøre det (kurs)? Vet at noen ihvertfall gjør 50-timers selv, regner med at det er noen som gjør mer enn dette også?
 
Re: Eget vedlikehold av småfly

Du kan gjøre en del vedlikehold selv, - og har du god kontakt/tillit med en Part 66 Flytekniker, kan du gjøre det meste selv og la vedkommende se over etterpå og kvittere ut.

Før var det noe som het "SPS-kurs" som ble holdt jevnlig på Kjeller som et grunnlag for flygere i klubbene som tok 50-timers ettersyn i klubbens regi.
Såvidt jeg vet, er den ordningen falt bort - ihvertfall kjenner ikke jeg til noen som har tatt det kurset siden midten av 2000-tallet.

Hvis vi tar en titt i BSL B 2-3 vedlegg 1, finner vi denne oppsummeringen:

Luftfartstilsynet kan godkjenne at eier eller bruker kan utføre følgende vedlikehold av flymateriell:
a) Utskifting av støtdempede bånd (strikker) på understell.
b) Etterfylling av luft og olje i understellets støtdempere.
c) Rengjøring og smøring av hjullager.
d) Skifte av bremsebelegg.
e) Demontere og montere hjul i forbindelse med dekkskift.
f) På- og avmontering av ski og ski kombinert med hjul dersom dette ikke påvirker tyngdepunktets beliggenhet. Påmontering av ski og ski kombinert med hjul gjelder ikke første gangs installasjon.
g) På- og avmontering av hjulkåper.
h) Bytte av defekte låsetråder og splinter.
i) Etterfylling av hydraulisk olje.
j) Smøring på steder som ikke innebærer fjerning av annet enn ikke-strukturelle deler (cowling, deksler o.l.).
k) Enklere dukreparasjoner ved hjelp av lapper som ikke krever sying eller demontering av strukturelle deler eller kontrollflater.
l) Oppussing av malte flater på skrog, vinger, hale (unntatt balanserte kontrollflater, strømlinjedeksler, motordeksler, understell samt kabin eller førerrom når dette ikke medfører demontering av primærstruktur eller ror- og kontrollsystem).
m) Påføring av bevarende eller beskyttende stoffer på komponenter hvor montering av primærstruktur eller rorsystem ikke er påkrevd, når slike stoffer er tillatt brukt og bruk av disse er i overensstemmelse med alminnelig praksis.
n) Reparasjon av interiørdetaljer i kabin eller førerrom, når dette ikke griper inn i eller medfører demontering av primærstruktur eller ror- og kontrollsystem.
o) Enklere reparasjon av strømlinjedeksler, ikke-strukturelle deksler og smålapping som ikke forandrer form slik at det påvirker luftstrømningen.
p) Bytting av sidevinduer som ikke griper inn i strukturen eller systemer som ror, elektrisk utstyr osv. Gjelder ikke dersom flyet er utstyrt med trykkabin.
q) Utskiftning av sikkerhetsbelter.
r) Bytte seter eller setedeler som er tillatt benyttet i flytypen, dersom dette ikke påvirker primærstruktur eller systemer.
s) Feilsøking og reparasjon av landingslyskretsen.
t) Utskifting av pærer, reflektorer og glass til navigasjons- og landingslys.
u) Av- og påmontering av motordeksel som ikke krever demontering av propell eller systemkontroller.
v) Utskifting av tennplugger og justering av gap.
w) Bytte pre-fabrikerte brennstoffslanger.
x) Rense og eventuelt bytte brennstoff- og oljefilter.
y) Ut- og innmontering av batteri, samt kontroll av væskenivå og syrevekt.
z) På- og avmontering av vinterutstyr.
aa) Ut- og innmontering av radioutstyr i allerede installerte kassetter.
bb) Montering og demontering av vinger og haleflate på seilfly og motorseilfly, inkludert kobling av roroverføringer.

---
Generelt vil jeg anbefale alle flygere og eiere som er teknisk interessert å studere BSL B 2-3, - der er det mye interessant informasjon. :)
 
Back
Top