• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Effektiviteten på OSL og kundetilfredshet

morr

ScanFlyer Blue
Effektiviteten på OSL og kundetilfredshet

Her om dagen landet jeg på OSL og en ting slo meg: Hos SAS Braathens var det ikke noe kø på check-in blant annet fordi det var utrolig mange automater som stod plassert rundt omkring. Hos Norwegian derimot var det SVÆRT lange køer - antar at ventiden var rundt en times tid. Men det er det ingen som klager på..akkurat det samme slår meg når jeg leser kundetilfredshetsbarometere i DN, hvor NAS ofte scorer høyere enn SAS. Grunnen tror jeg rett og slett er at folk ikke forventer så mye fra Norwegian og de andre billigselskapene. Egentlig fornøyd med at man fikk sitt eget sete på flyet...noen tanker på en torsdagskveld..

Re: Effektiviteten på OSL og kundetilfredshet

Lange køer er ikke et så stort problem! Så lenge det er bevegelse i køen så er de fleste fornøyd! Dette gjelder både hos SAS,DY og alle andre selskap! Det er først når køen stopper at folk kan bli grinete! Folk er også klar over at det tar litt tid å få sjekket inn! Verre er køen når de skal gjennom sikkerhetskontrollen! Den er det veldig få som har sans for!:smokin

Det har ogsaa med forventninger aa gjoere ... Braathens scoret alltid hoeyere enn SAS i kundetilfredshet fordi forventningsnivaaet var lavere. Det samme naar man flyr charter, da'skal' det vaere koeer. Regner med at DY har 'arvet' dette syndromet ....

Saa kan man jo kanskje spoerre seg om folk fortsatt er av den oppfatning at SAS er det eneste 'ordentlige' flyselskapet i Norge? (Naa kommer vel DY og tar meg ... :hi2 )

Det er mulig forventningene er annerledes… men det er ikke et inntrykk jeg hadde når jeg jobbet for DY… folk så på det som et flyselskap og det var det! Men det er fullt mulig at man ble sett på som lillebror og at forventningene var lavere en med det store svenske selskap…..:up:

Hvis det var en time med venting så var køen J***** lang! Da snakker vi mange hundre pax i kø! Eventuelt inneffektive innsjekkere hos sirkuset… og så sen er dem ikke…. Men det er jo bra for DY hvis dem har så mye pax at det tar over en time å få sjekket inn! Da snakker vi sorte tall rimelig snart!
:thumbup :smokin :lol

Originally posted by LN-MOW
Det har ogsaa med forventninger aa gjoere ... Braathens scoret alltid hoeyere enn SAS i kundetilfredshet fordi forventningsnivaaet var lavere. Det samme naar man flyr charter, da'skal' det vaere koeer. Regner med at DY har 'arvet' dette syndromet ....

Saa kan man jo kanskje spoerre seg om folk fortsatt er av den oppfatning at SAS er det eneste 'ordentlige' flyselskapet i Norge? (Naa kommer vel DY og tar meg ... :hi2 )

Neida - jeg er ikke uenig, og spørsmålet som stilles er berettiget. Så lenge køen beveger seg er det greit. Synes at man ved å tilby innsjekk via automater har gjort et sjakk-trekk, og er overrasket over at man ikke gjør dette i enda større grad... Kanskje dette ikke er interessant for lavprisselskaper siden dette aldri har vært noe viktig for dem. Koster kanskje for mye.... Men det er klart at om lavprisselskapene NÅ innfører det så har SAS lært passasjerene opp i bruken, slik at det hele kanskej går lettere....så kan man jo diskutere det etisk i dette.

Tror heller ikke folk forventer så mye hso Norwegian som hos SAS Braathens, noe som også har vist seg at endel kunder hos SAS Braathens har blitt småsure da det f.eks viste seg at nå fikk en ikke lenger aviser, kaffe, mat etc..men måtte betale dette. Er overhodet ingen tvil om at SAS er et "ordentlig" flyselskap - det har det vært lenge og vil fortsatt være det. SAS er kjempedyktige. Norwegian har ikke flydd lavprisruter og Boeing-fly i mer enn 2,5 år. Skulle bare mangle at SAS har et merkenavn og et bedre rutenett etter 60 års drift. Hadde blitt veldig skuffet om dem ikke hadde det. Så får en se om Norwegian klarer å få dette til å bli mer langvarig enn noen lavprisselskaper. Men nå er dte vel engang slik at trender endres. Det har de siste årene vært en veldig fokusering på pris, med påfølgende mangel av servering og service etc. Jeg tror pendelen snart vil slå andre vegen igjen....noen selskaper har allerede startet med både aviser og gratis servering ombord igjen.

Det var vel faktisk Southwest fom fant opp innsjekkingsautomatene, om jeg ikke husker feil.

Så her er det bare for Norwegian å få ut fingern...:hi2

Originally posted by Isbamse
Det var vel faktisk Southwest fom fant opp innsjekkingsautomatene, om jeg ikke husker feil.

Hmmmmmmm ........ :)

http://www.cactuswings.com/psa/flying/autocheckin.html

Men nå kommer snart CUSS ....Common Use Self Servicing equipment.
Det vil si nøytrale innsjekksautomater som ikke eies av noe flyselskap/handling agenter......

Vi venter på nye automater fra SAS, men alt er litt på hold ettersom man ikke har bestemt seg om man skal vente på Sita sitt konsept, fortsette med SAS sine automater eller at vi skal ha våre egne. Det er ihvertfall snakk om nye typer automater til høsten, så får vi se hva som dukker opp. Ellers så har vi ofte kø på automatene når flytogene kommer inn i rushtiden, men jeg tror ikke kø i sjekkinn og slikt er det som teller mest på skalaen for hvilket selskap man synes om.

BU662! Hvorfor begynner du innlegget ditt med EB?

Ellers så kan vel kundeundersøkelser også gi svar som nødvendigvis ikke er helt riktige - men som gir et bilde på hvordan man ønsker at det skal være. Klassisk er Fords undersøkelse om en mindre bil i USA for mange år siden (Ford Edsel eller noe slikt). Alle sa at de ønsket seg denne typen bil - men ingen ville kjøpe den (for da fikk de jo mindre bil enn naboen)

nå er det vel ofte sånn at minuttene går veldig fort når man står i kø.....jeg mener 15-20 minutter blir nok fort en time.....:devot:

Jeg synes nå det har pleid å være omvendt de siste gangene jeg har vært på OSL;
lang kø hos SAS Braathens og nesten ingen hos Norwegian, men så har vel også SAS bestemt seg for at "alle" skal bruke automater, og de som ikke kan det bare har godt av å vente litt. (Ikke bokstavlig talt, men de gidder ihvertfall ikke bruke mer folk enn nødvendig i innsjekk for å forhindre kø).

Originally posted by Superhai
Vi venter på nye automater fra SAS, men alt er litt på hold ettersom man ikke har bestemt seg om man skal vente på Sita sitt konsept, fortsette med SAS sine automater eller at vi skal ha våre egne. Det er ihvertfall snakk om nye typer automater til høsten, så får vi se hva som dukker opp. Ellers så har vi ofte kø på automatene når flytogene kommer inn i rushtiden, men jeg tror ikke kø i sjekkinn og slikt er det som teller mest på skalaen for hvilket selskap man synes om.
Hvem er "vi"?

Back