EBS Business sjekk inn og nye bagasjeregler?

kimmam

ScanFlyer Blue
Medlem
Som EBS-medlem kan man benytte business class skranke til sjekk inn uavhengig av billettype. Gjelder dette også på innenlandsreiser eller bare på utenlands? Hver gang jeg har prøvd å sjekke inn i business class skranke blir jeg fortalt at det egentlig ikke går, men blitt sjekket inn likevel siden det ikke var noen i kø bak meg.

(Edit: Bagasjeregler fant jeg ut av)

Takk for evt. svar ;D

Som EBS-medlem kan man benytte business class skranke til sjekk inn uavhengig av billettype. Gjelder dette også på innenlandsreiser eller bare på utenlands? Hver gang jeg har prøvd å sjekke inn i business class skranke blir jeg fortalt at det egentlig ikke går, men blitt sjekket inn likevel siden det ikke var noen i kø bak meg.

Jeg har iallefall sjekket inn i business skrankene på innenlandsflygninger flere ganger uten at det har blitt kommentert (som EBS). Jeg trodde det var uavhengig av type flygning, men kjenner dessverre ikke reglene (men det er sikkert noen andre som kjenner detaljene).

Jeg har selv sjekket inn enkelte ganger i business skrankene uten å ha blitt avvist. Dette pga at det da har vært ingen kø i business skrankene hos SAS. Vet ikke hvordan det hadde fønka hos KLM og LH uten gull, sølv status, platinum status der. Selv har jeg sølv status hos LH og noe liknende sølv status hos KLM, men ingen av delene hos SAS.

Det er slett ikke uvanlig at de som håndterer innsjekk ikke er klar over denne EBS-fordelen. Jeg har flere ganger blitt fortalt at dette ikke er min kø, men jeg svarer alltid at jeg som EBS (nå EBG ;)) har rett til å bruke Business check-in på alle selskaper i SAS Group. Man må alltid huske på å ha EuroBonus-kortet registrert i reservasjonen, ellers har de ingen mulighet til å vite at du faktisk er EBS (med mindre du viser kortet fysisk).

Det er ikke mulig å bruke business-skranken ved innsjekk hos Lufthansa som EBS?

Det er ikke en fordel som man har, men det har vært vanlig praksis å akseptere andre Star Alliance Silver på Business Class-skrankene.
Det er to "systemwide" fordeler man har som Silver i Star Alliance, og det er prioritert på ventelister og på standby.

Med EBS kan du sjekke inn på C hos Lufthansa - men du kan ikke ta med 10 ekstra kilo.

Hvor finner man disse reglene? Når jeg var i Las vegas for en uke siden ca var en av fordelen at man fikk prioritet i boarding hos united med Star alliance silver. Burde det ikke vært noen officielle regler ang. dette?? Eller er det bare hipp som happ?

Får man pri-tag som EBS?

Jeg fikk denne hos CO i januar i år.

IMG_0470.jpg

Stod også "VIP" på selve bagasjetaggen, så den kom veldig automatisk, og ikke pga. dagsform eller noe annet. Damen som sjekket meg inn, visste knapt nok at EBS slapp å betale for å sjekke inn bagasje.

Hvor finner man disse reglene? Når jeg var i Las vegas for en uke siden ca var en av fordelen at man fikk prioritet i boarding hos united med Star alliance silver. Burde det ikke vært noen officielle regler ang. dette?? Eller er det bare hipp som happ?

Reglene for Star Alliance Sølv er å finne på Star Alliance sine sider.
http://www.staralliance.com/en/benefits/frequent-flyer/gold-silver-status/

Star Alliance Silver Benefits
-Priority Reservations Waitlisting - when there aren't any seats left on your preferred flight, gives you priority should a seat become available.
-Priority Airport Standby - gives you top priority when standing by for a flight at the airport.

Ellers har flyselskapene egne regler for sine sølv og gullmedlemmer ut over de regler som er fastsatt av Star Alliance.
F.eks har flere selskaper gitt sølvmedlemmer 1 koller/10 kg ekstra når de flyr med eget selskap. (LHS på LH, SKS på SK/WF/KF, ACS på AC etc.)

Dette gjelder også for Priority boarding. For eksempel har ikke SAS og Lufthansa priority boarding for sølvkort, kun gull, mens noen selskaper har for både sølv og gull.

Last edited:
På innsjekk hos f.eks LH hvor de har "felles" skranker for flere selskaper, så sier rutinene ofte at f.eks. EBS kan benytte Business Class skrankene. Det er i utgangspunktet for å dekke egne selskaper, men slike rutiner er ofte beskrevet forenklet, vagt eller omtrentlige.

Hei! Blir for første gang innehaver av sølvkort fra SAS som følge av poeng innenlands. Har selvsagt lest på sidene hvilke fordeler jeg får, men lurer på om det feks kommer velkomstbrev med bagtags eller lignende?

Hei! Blir for første gang innehaver av sølvkort fra SAS som følge av poeng innenlands. Har selvsagt lest på sidene hvilke fordeler jeg får, men lurer på om det feks kommer velkomstbrev med bagtags eller lignende?
Nei.

Det eneste du får er et EBS-kort, evt oppdaterte SAS-kredittkort hvis du har det. Og magasinet EuroBonus Traveller.

Back