Skal prøve å få noe fornuft i dette!
Først noen generelle betraktninger:
Det er 2 måter å oppgradere på med EB poeng.
Den ene er ved innsjekk eller gate på avreisetidspunkt og KUN på SAS flighter, og kun dersom det er ledige plasser. Er du booket i Økonomi må du ut med 10000 poeng for å bli oppgradert til Eco Extra eller 30000 poeng for å bli oppgradert til Biz. Er du booket i Eco Extra, må ut med 20000 poeng for å bli oppgradert til Biz. Dette gjelder for en langstrekning med SAS fly.
Den andre metoden er å bruke Star Alliance Upgrade (og det er vel den du i hovedsak spør etter her) som Someone henviser til. Med denne metoden kan du oppgradere på en del andre Star Alliance selskaper. Da fra Economy til biz. (Ev biz til first) Men som Someone skriver, er det bare billetter i de 2 høyeste bookingklassene i Economy som lar seg oppgradere for poeng. Som du kanskje vet er det minst 8-10 forskjellige bookingklasser i eco class. De billigste klassene selges først, og det er da de 2 dyreste klassene som du kan oppgradere. Minuset med dette er at den billigste biz billetten koster omtrent det samme som den dyreste economy, så her er det veldig lite å spare. Har sett eksempler med Thai, hvor det var billigere å kjøpe biz billett enn eco billett som kunne oppgraderes. Jeg vil derfor ikke anbefale deg å bruke Star Alliance upgrade.
Da kan jeg lettere besvare dine spørsmål:
1. Du kan booke billetten "hvor som helst". Det er billettklassen som teller.
2. Oppgradering ved gate/innsjekk ved avreise gjelder KUN flygninger på SAS metall. De antall poeng for oppgradering jeg nevner gjelder langstrekningene, ikke eventuelle tilslutningsflyreiser fra f.eks. OSL til CPH.
3. SAS flyr ikke til Singapore lenger, så det er vel ikke helt optimalt. Hvis jeg skulle til Singapore, hadde jeg nok flydd Singapore Airlines fra CPH. De har forøvrig den beste økonomiklassen, så der kommer du ikke til å lide noen nød. Et annet alternativ er å fly SAS til Bangkok og deretter videre med TG eller SQ til Singapore. Da kan du jo f.eks. oppgradere ved gate for flyturen fra CPH eller ARN til BKK. Hvis du mot all formodning skulle finne på å bruke Star Alliance upgrade, vil eco billetten din bli veldig dyr, og du må bruke mye poeng i tillegg. Reiser du via BKK kan du velge om du vil oppgradere CPH-BKK og/eller BKK-SIN. Det vil også koste flere poeng.
4. Du er kun sikret oppgradering på forhånd om du bruker Star Alliance upgrade. Men som nevnt over er dette ikke noe jeg vil anbefale da det ikke er spesielt lønnsomt og billetten vil bli dyrere enn det du hadde regnet med om du tenker å kjøpe en billig eco billett.
Håper dette var oppklarende for deg, om ikke så imøtekommende som du sikkert hadde håpet på.
BF:spin