• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

easyJet tænker på miljøet - elektriske fly

Scandinavien_Airlines

ScanFlyer Gold

Ifølge denne artikkel jeg lige snubblede over, så går easyJet efter at blive miljøbeviste og er i færd med at udvikle et fly på elektrisitet.

http://takeoff.dk/easyjet-regner-med-el-drevne-fly-om-10-aar/

Batterisatsningen er rettet mod fly, der har behov for flyvninger på under to timers varighed. easyJet nævnte her ruter som London-Paris og Edinburgh-Bristol som to eksempler.

Som der også står regner de med om 10års tid at sætte det ind på kortdistanceruter.

Re: easyJet tænker på miljøet

el-drevet-easyjet.png

Hva er det som er fremdriftsmetoden her? Ett eldrevet propellfly skjønner jeg men her er det ikke noe sånt

el-drevet-easyjet.png

Hva er det som er fremdriftsmetoden her? Ett eldrevet propellfly skjønner jeg men her er det ikke noe sånt

Luftinntak ved vingeroten. Vifter suger inn luft der og sparker bakover.

Hvis alt skal gå på elektrisitet lurer jeg på hvor de skal hente den fra. Kullkraftverk?

Re: easyJet tænker på miljøet - elektriske fly

Mistenker at økonomi er det første EasyJet tenker på...

Hvis alt skal gå på elektrisitet lurer jeg på hvor de skal hente den fra. Kullkraftverk?

Mr. Old School, batteriteknologi og evnen til å fange fornybar energi vil øke kjappere enn behovet for fossilt brensel vil synke. link

youtube.com/watch?v=AxvfxcHM6WM

Jeg er nok mindre old school enn du tror, men siden du bor i Sveits er du vel muligens preget av landets manglende sans for ironi ;)

Samtidig er det en stigende motstand mot vindmølleparker og utbygging av vannkraftverk. Dette er ikke helt enkelt...

Samtidig er det en stigende motstand mot vindmølleparker og utbygging av vannkraftverk. Dette er ikke helt enkelt...

Ja, men jeg vil si at motstanden mot kullkraft totalt sett kanskje er større. Og dessuten i et mer globalt perspektiv så pøses det jo nå på med ny vind- og solkraft, og dette vil heller øke enn minske, spesielt ettersom kostnadene kommer ned

Uansett, tror jeg elektriske fly i kommersiell luftfart er såpass langt unna er storstilt utbredelse at innen den tid er det ikke umulig energimiksen ser ganske annerledes ut

Og tar man Norge som eksempel, som sikkert ikke er det beste, så ser man at selv om de store vannkraftsutbyggingene er forbi så øker produksjonen av elektrisitet år for år (og samme med forbruket)

9bcd6cd95d24f6b2c0615f1031df0cad.jpg

Det er så enkelt som at når det er billigere å bruke fornybar energi, så blir det valget.
Dette er tilfelle for mange land allerede. link

Ifølge denne artikkel jeg lige snubblede over, så går easyJet efter at blive miljøbeviste og er i færd med at udvikle et fly på elektrisitet.

Det er en grov språklig unøyaktighet å hevde Easyjet utvikler flyet. Er vel heller at de har donert eller investert noen kroner i noen som driver med slikt [emoji6]

Mistenker at økonomi er det første EasyJet tenker på...

Jeg som trodde de var snille og hyggelige mennesker, som bare ville redde verden! :-D

Back