• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

easyJet bestiller 15 nye Airbus fly.

Mchansern

ScanFlyer Blue
Budget airline Easyjet has confirmed orders for 15 new Airbus A320s worth $1.1bn (£710m) for delivery in 2012-14.

The carrier has also taken up options to buy another 33 of the aircraft.

kilde: http://www.bbc.co.uk/news/business-12110685

Er dette en forøkelse eller en fornyelse av flåten som allerede eksisterer? Noen som vet om noen fly som skal ut i nærmeste fremtid?

Med 15 nye fly så vil jo rutenettet bli større, mon tro om man får se en norsk by på easyJet sitt rutekart?

Prøvde å sjekke flåten til EZY på deres egne sider, men fikk opp en kjip melding nemlig.

...og ja, jeg skumleste bare artikkelen *stille seg i skammekroken*

Attachments

• capture.PNG
    capture.PNG
    10.6 KB · Views: 452
Interessant at EasyJet nå går opp i størrelse, og oppgraderer
bestillingene fra A319 til A320. De har jo fra før også noen
A321-maskiner, som "fulgte med på lasset" fra GB Airways -
men det er vel lite trolig at kommer til å bestille noen nye
av den typen.

De er allerede ute, tror jeg ... Vi så jo nylig et par av dem i .. erm .. lett kreative fargeskjemaer .. ;)

Ja det ser ut som det har skjedd en del i det siste
med A321-flåten, står riktignok ett sted jeg har sjekket -
at ingen A321 er aktive i flåten akkurat nå. Men er ikke
så lenge siden jeg tok bilde av en A321 i EasyJet-farger,
må finne tilbake til det bilder og se. Totalt syv A321 var
aktive i selskapet, en av dem (G-TTID) skal hugges
pga. "landing incident" i sept. 2010.

14. og 25. desember, ser ut som var datoen for de
to siste A321-maskinene gikk ut av EZY-flåten -
så rimelig nylig med andre ord.

Last edited:
Godt dere følger med. Det er nå nesten to år siden easyJet mottok sin første A320-214 (G-EZTA), så noen nyhet er det ikke.

G-EZTJ.jpg

easyJet har nå 27 stk. A320, men tre av disse kom med overtakelsen av GB Airways og disse er IAE V2500 og skal avhendes.

Nå ja, tror vel de fleste her inne er fullt klar over at EasyJet lenge
har operert A320. Har tatt bilder av minst like mange A320 som A319
i EasyJet-farger, men når selskapet har en såpass stor flåte med A319
i forhold til A320 - er det allikevel interessant at selskapet nå velger
å gjøre A320-flåten større. Det kunne jo virke som de egentlig kun
ønsket seg A319, når man så på tallene for de enkelte modellene.
A320-flåten er jo fortsatt meget liten, i forhold til antallet A319
de opererer.

I følge tredjekvartalsrapporten for 2010 til easyJet er årsaken til valget en 6% bedre CASM for A320 sammenlignet med deres A319.

I følge tredjekvartalsrapporten for 2010 til easyJet er årsaken til valget en 6% bedre CASM for A320 sammenlignet med deres A319.

Det høres fornuftig ut av Easyjet å ha to flytyper når forskjellen er 6% så sant man er i stand til å fylle de ekstra setene en A320 tilbyr (noe de sikkert er).
Når flåten er såpass stor som Easyjet sin, så vil ofte merinntekter være større enn merutgifter ved subflåter.

Det er kanskje ikke umulig at Norwegian kan få 73G etter hvert heller, det er i alle fall ønsket fra en del hold.

Egentlig ved jeg ikke hvorfor, men jeg fortrækker EZY over RYR....måkse skyldes det at
det flyver hovedsageleig med Airbus, som jeg er helt vild med.
Måske skyldes mit valg også, at EZY ikke så ofte laver de medie stunts som RYR gør.
Deres produkter skiller sig jo ikke væsentlig ud fra hinanden.
Så det er en af grundene til at jeg glæder mig over EZY valg af at øge sin A320 flåde
Hilsen
Ole

Vad var igentligen orsaken till att Easyjet bestämde sig för att byta ut hela sin flotta av Boeing 737 NG till Airbus A32X?
Först hade Easyjet 737 Classic, bolaget började byta ut sin classic flotta till NG(precis som DY nu gör) för att nu byta ut sin 737NG flotta till Airbus A319.

Back