• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

EASA Lovgivning Part-145 Certifying Staff

Northrider

FlyKirurg
God kveld,

Har et spørsmål angående lovverket i 2043/2003 Commission Regulation fra EASA.

I 145 A.30 Personnel Requirements står det følgende:

"For organisation facilities located outside the Community territory certifying staff may be qualified in accordance
with the national aviation regulations of the State in which the organisation facility is registered subject to the
conditions specified in Appendix IV to this Part."

Jeg er litt usikker hva hvilken nasjon de mener at man skal være lovstyrer her. Er det nasjonen hvor organisasjonen er registrert, eller i landet hvor selve anlegget ligger og der de skal ha medarbeiderne? :)

På forhånd takk for svar!
 
Min tolkning er at de skal følge lovgiviningen i landet hvor organsasjonen fysisk er plassert. F.eks. om et Part 145 verksted ligger i Norge skal det følge de lovene som er fastsatt av det norske Luftfartstilsynet. Altså om f.eks. Lufthansa Technik vil ha en Part 145 organisasjon lokalisert på Gardermoen, så må de følge norsk regelverk, og de må ha personell som er sertifisert i henhold til Part 66.
 
Back
Top