DY418 med go-around på Vigra i kveld - tåke?

flappflapp

ScanFlyer Blue
DY418 med go-around på Vigra i kveld - tåke?

Er ikke ofte jeg er inne på Flightradar24 bare for å kikke, men i kveld falt øyene mine på DY418 til AES. Ser ut som en go-around, en del holding, en ny go-around og retur til OSL... Er vel tåken i kveld som har skylden i dette - uansett glad jeg ikke er med på bomturen! :(

Attachments

• vigra-go-around2.jpg
    vigra-go-around2.jpg
    157.6 KB · Views: 868
Re: DY418 med go-around på Vigra i kveld - tåke?

Skodde i Molde også?

Ser sånn ut, DY436 med planlagt landing på Årø 2300 gjorde vendereis over Romsdalsfjorden, ser jeg på playback'en... Med kun Cat. I ILS så var vel tåken for tett også der.

Skodde i Molde også?
Hehh... ja det ble jo det etter hvert.
Men jeg kan altså ikke fatte og begripe hvorfor DY418 lå på hold i 40 minutter etter første forsøk på å nå AES. I Molde var det fri sikt frem til kl 2235. Da dannet tåka seg her også.
Alle med et snev av lokalkunnskap vet at med en slik værtype så letter ikke tåka på Vigra før neste morgen, pluss at den kommer til MOL senere på kvelden. Hvorfor ikke da lande på MOL enn så lenge det var god sikt?

For det første hadde DY oppnådd å få pax til sine reisemål og for det andre hadde de fått sendt ut pax på morgenen fra MOL. Det fikk de ikke nå i og med at DY436 gjorde vendereis over Romsdalsfjorden.

Hva er meningen med å skrive et så nedlatende innlegg?

Hadde du hørt på ATIS ville du hørt at været aldri var under minima. Faktisk var sikten ganske god mesteparten av kvelden. Det var høyden til skybasen som var lav. Og den varierte. Fra minutt til minutt.

Hva hvis DY418 hadde kommet ned etter 40 min i holding? Hadde det fortsatt vært like håpløst?

Regner med at du så KLM komme ned litt senere på kvelden...

-eggs

Hørte at SK2301 til KSU suste over hustaket med full power på motorene når jeg spiste frokost i dag, etter avbrutt landing fra øst. Så på FR24 at den returnerte til OSL. Kjipe greier med skodde.

Hva er meningen med å skrive et så nedlatende innlegg?
Hehe! Nemmen hei! Finnes intet nedlatende her. Kun fakta.

Hadde du hørt på ATIS ville du hørt at været aldri var under minima. Faktisk var sikten ganske god mesteparten av kvelden. Det var høyden til skybasen som var lav. Og den varierte. Fra minutt til minutt.
Jadda. Den svinger litt opp og litt ned (skybasen altså). Men om den er på 0 eller 50 fot så hjelper det fint lite. For øvrig var sikten tidvis god her også etter at tåka la seg, om du gikk helt ned i fjæra. Men har du litt lokalkunnskap så vet du at denne værtypen betyr at tåka blir liggende. Og det hjelper fint lite at sikten svinger fra minutt til minutt. Du rekker ikke ta flyet fra 6750 fot over TAT og ned til AES på minuttet...

Hva hvis DY418 hadde kommet ned etter 40 min i holding? Hadde det fortsatt vært like håpløst?
Hvis om atte... Er ikke tema her. Den tåka letter ikke/det blir ikke bedre sikt, under de rådende værforhold. Jeg har bodd her i 41 av de siste 44 år. Det har vært slik til nå. Så ja, avgjørelsen var håpløs. SAS er flinkere til å gå til alternativ enn DY når skodda ligger på AES.

Regner med at du så KLM komme ned litt senere på kvelden...
Ja, for den har andre minima. Sikten var akkurat like god/dårlig.

Back