DY Selger 2 737-800

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
... og leaser de tilbake

Norwegian

SALE AND LEASEBACK TRANSACTION
Sep 22, 2010 03:00 CEST

Norwegian Air Shuttle ASA has completed a sale and leaseback agreement with Bank of America Leasing Ireland Co., Limited (BALI) for two Boeing 737-800 aircraft.
The first aircraft will be delivered BALI on the 23rd of September and the second will be delivered medio October. At the date of delivery the aircraft will be leased back on an agreed dry lease agreement.
The lease periods are 10 years for both aircraft.
This sale and leaseback transaction constitutes a part of Norwegian’s financing strategy for the six option aircrafts called in August 2009.
Fornebu, 22. September 2010
Norwegian Air Shuttle ASA, commercially branded “Norwegian,” is a public low-cost airline noted on the Oslo Stock Exchange. The company is the second largest airline in Scandinavia, and has a route portfolio that stretches across Europe into North Africa and the Middle East. With competitive prices and customer friendly solutions and service, the company has experienced significant growth over the previous years. With more than 10.7 million passengers in 2009, Norwegian is the 3rd largest low-cost airline in Europe. The turnover in 2009 was in excess of NOK 7.3 billion. Norwegian currently operates 53 aircraft on 230 routes to 91 destinations and employes approximately 2 000 people.

Hvilke individer er dette ?
 
Det er vel ingen dramatikk i at to fly blir solgt, for deretter å lease dem tilbake? Når man leser at sirpjalle skriver at
Noen av de siste som er på vei ut av rullebåndet hos Boeing?
tolker jeg det slik at DY klarer ikke å ta flere fly/skal ikke ha flere nye fly fra Boeing. Jeg ser at dette er kun spekulering, men jeg føler at setningen var ganske mangelfull...
 
Jeg spør av interesse, men hva er det som gjør at Kjos nå ønsker å leie fremfor å eie? Er leasingmarkedet nå så mye bedre enn tidligere? Er det den finansielle situasjonen som gjør at leasing er bedre for øyeblikket? Frigjøring av kapital? Trenger selvsagt ikke å være noe negativt i det.

Hva med finansieringen som DY ordnet i fjor høst for X antall fly, er alle disse flyene nå levert slik at man nå går inn i en ny "leveranse" som foreløpig ikke er finansiert og at det er derfor de går for leasing? Det var nettopp det som var alternativet i fjor høst når det var vanskelig å få på plass penger, ref. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1695903.ece. "Selv om Norwegian skal ha fått en god pris på flyene da bestillingen ble gjort, kan det endelige resultatet se annerledes ut om flyselskapet blilr nødt til å lease flyene i stedet for å kjøpe dem selv."

Så sent som 19.juli i år sa forøvrig Kjos følgende i en pressemelding: "Det er billigere å eie enn å leie, og nye fly er selve grunnlaget for en kostnadseffektiv drift i mange ledd, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.". Ref.: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1939473.ece.
 
Og hva er budskapet her?

Helt vanlig transaksjon for mange selskaper.
Hensikten er for de fleste å realisere cash der man har inngått en kontrakstpris med fabrikanten og selger videre med en oppside for så å leie tilbake over et antall år.
Differansen mellom kontrakspris og markedspris kan da "pløyes" tilbake i selskapet som fortjeneste ved salg av "eiendom".
 
Renta som veletablerte selskaper som Norwegian får nå er på et eventyrlig nivå i forhold til tidligere. Norwegian er nå i en helt annen situasjon enn tidligere der de til en stor grad kan fortelle leasingselskapene hvordan de vil ha det mht. maintenance reserves osv.

Det er fortsatt billigst å eie men det skaper en bokført gjeldsgrad som aksjemarkedet ikke liker. Ved å overføre noen fly fra kjøp til lease frigjøres det så mye bokført egenkapital at Norwegian slipper å finansiere opp selskapet ytterligere.

:old
 
Renta som veletablerte selskaper som Norwegian får nå er på et eventyrlig nivå i forhold til tidligere. Norwegian er nå i en helt annen situasjon enn tidligere der de til en stor grad kan fortelle leasingselskapene hvordan de vil ha det mht. maintenance reserves osv.

Det er fortsatt billigst å eie men det skaper en bokført gjeldsgrad som aksjemarkedet ikke liker. Ved å overføre noen fly fra kjøp til lease frigjøres det så mye bokført egenkapital at Norwegian slipper å finansiere opp selskapet ytterligere.

:old

noe som også frigjør store mengder kapital som kan posteres som overskudd?
 
Blir nok ikke overskudd annet enn mindre gjeld på balansen og penger som kan investeres andre steder.... f.eks. i long-haul virksomheten som de skal etablere. Skader aldri å ha litt kapital tilgjengelig.

Etter det Kjos har uttalt i intervjuer er kostnadene de samme på å lease tilbake flyene som å eie de i 10 år... men hadde Kjos eid flyene ville de hatt en restverdi etter 10 år selvsagt, den mister de nå. Klarer derimot Kjos å investere denne kapitalen andre steder med god avkastning kan han derimot få høyere avkastning enn å sitte igjen med 10 år gamle fly!

Tror nok uansett dette en en ganske grei deal for Kjos. Ville vært mer bekymret for Cimber som nylig tok sales leaseback på gamle fly for å frigjøre kapital til løpende drift... men det er en annen historie.

noe som også frigjør store mengder kapital som kan posteres som overskudd?
 
Forretningsmessig smart. Men ganske så komisk etter Kjos sine uttalelser da skatteparadisregistrering og leie vs eie debatten gikk for fullt.

Gapet til Kjos og propagandaministeren var åpent på maks stilling og var ganske så klar på strategien til Norwegian i leie vs eie spørsmålet. Nå har det, som forventet, endret seg.
 
Back
Top