DY - Ny base på Kanarieøerne!

Yabadoo

Newcomer
DY - Ny base på Kanarieøerne!

God eftermiddag alle sammen,

Blev igår præsenteret for information om at DY planlægger at oprette crewbase på Kanarieørene.
Angiveligt for at kunne anvende 'spanske' besætninger som grundlag for flyvninger videre til Sydamerika - bl.a. Rio de Janiero!
Jeg må sige at jeg er lidt skeptisk, men vedkommende som i øvrigt er kabinechef i DY var helt seriøs omkring dette.

Nu er information fra flyvende personale måske ikke den mest pålidelige, men det kunne være intressant at høre om andre er stødt på samme rygte?

I øvrigt sagde vedkommende at LH fra Oslo med NYC, BKK og MIA helt sikkert skulle starte op til våren 2011.

Yabadoo

Re: DY - Ny base på Kanarieøerne!

God eftermiddag alle sammen,

Blev igår præsenteret for information om at DY planlægger at oprette crewbase på Kanarieørene.
Angiveligt for at kunne anvende 'spanske' besætninger som grundlag for flyvninger videre til Sydamerika - bl.a. Rio de Janiero!
Jeg må sige at jeg er lidt skeptisk, men vedkommende som i øvrigt er kabinechef i DY var helt seriøs omkring dette.

Nu er information fra flyvende personale måske ikke den mest pålidelige, men det kunne være intressant at høre om andre er stødt på samme rygte?

I øvrigt sagde vedkommende at LH fra Oslo med NYC, BKK og MIA helt sikkert skulle starte op til våren 2011.

Yabadoo

Takk for informasjonen!

I forhold til Rio, så blir man jo litt skeptisk til at de skal fly 737 (?) fra Skandinavia til Brasil med mellomlanding på Kanariøyene. Det høres i utgangspunktet ut som en dårlig plan.

Crewbase på Kanariøyene høres ikke så galt ut, da DY helt sikkert ønsker å benytte spansk crew med lavere lønninger, om ikke videre ut i verden, så helt sikkert på ruter til og fra Skandinavia.

LH fra Oslo til BKK, NYC og MIA høres umiddelbart helt usannsynlig ut, men jeg antar at merkeligere ting har skjedd i luftfartsverdenen. Hvis de gjennomfører det og oppretter IC-base på OSL, så vil det jo være et knallhardt spark i nøttene på SAS.

Last edited:

Hm. Norwegian til Sør-Amerika fly Kanariøyene? Jaja, man vet aldri med DY. Synes allikevel det høres veldig rart ut.

Yabadoo

Hvis jeg forstår det riktig, så skal LH starte IC fra OSL? Det må isåfall være århundrets sensjasjon. Låter dog meget tvilsomt. :p

Uansett morsomt med litt rykter på en lørdag ettermiddag.

Nå er det slik at DY er et selskap som er børsnotert. I henhold til div lover og regler får ikke vi på gulvet vite noe mer enn andre før ledelsen går ut offentlig med det.

Ta det hele med en stor klype salt......

Nå er det slik at DY er et selskap som er børsnotert. I henhold til div lover og regler får ikke vi på gulvet vite noe mer enn andre før ledelsen går ut offentlig med det.

Det tror jeg man skal gjøre ja :stir
Men, det kan jo være de skal ha crew basert for å dekke alle de skandinaviske flighter til vinteren......Tur-Retur er jo på grensen uansett...

Synes dette virker litt usannsynlig med et mellomstopp på Kanariøyene. Overaskende virker det... Men med ruter fra alle basene i Skandinavia til Kanariøyene, er jeg litt mer optimistisk ang en videre flight til Sør-Amerika.

For meg virker dette her med lh-operasjoner med stopp underveis litt "gammeldags". Ser vi vekk i fra B737 (og FI's stopover-produkt på Island) skulle de fleste av dagens moderne longhaul-kjerrer ha kapasitet til å krysse de fleste hav.

Men på den andre siden: Det er mulig det fins folk som hadde sagt ja takk til en stopover på Kanariøyene på vei til Sør-Amerika. Jeg vet ikke....

Uten å påstå at det du skriver her Yabadoo er feil, så tror jeg faktisk det hele faktisk dreier seg mere om at de omorganiserer litt på hvordan de løser dette med rotering av crew istedet for å sende crew t/r f.eks Oslo - Tenerife, hvilket jo som kjent gir en VELDIG lang arbeidsdag....

Jeg kan ta feil, men jeg bare tror det er mere i den retningen....

Men på den andre siden: Det er mulig det fins folk som hadde sagt ja takk til en stopover på Kanariøyene på vei til Sør-Amerika. Jeg vet ikke....

Det finnes helt sikkert folk som sier ja takk - bare prisen er "riktig", altså lav nok! :)

Skal man fra Norge til Sør-Amerika må man jo mellomlande uansett. Skulle det være noe værre å bytte der, enn å fly via en europeisk hub, eller via Nord-Amerika?

Tager det absolut med en klype salt - Flyvende mener ofte at de er i front med ny informationen, men det modsatte er vel oftere tilfældet.

Bare morsomt at høre hvad I andre havde af tanker omkring dette.

Og ja - med LH mente jeg IC;-)

Yabadoo

Som en liten inflik skall DK ha crewbas i LPA under vintern.

Men distansemessig er jo Rio noe helt annet enn Natal! Det mist et par timer mellom byene. Det går da ikke med 737?

For turister og atskillige folk innen shipping/offshore må da Rio med DY være interessant? Med kommende VM i fotball og OL så øker nok interessen for Rio, også blant Thailand- og Kanari-folket i Norge?

Jeg vil tro at folk som jobber innen shipping/offshore er såpass godt vant at de neppe hadde funnet seg i en DY 737. Frekvensene hadde neppe vært hyppige nok heller.

Back