DY, medisinsk situasjon og rask tailwind landing på Torp

B350ER

ScanFlyer Blue
DY, medisinsk situasjon og rask tailwind landing på Torp

Sist helg foretok Norwegian en rask nedstigning til Torp (3200 ft/min med spoilere hele veien) og landing i svak medvind. Ambulanse ventet og det var en imponerende håndtering av situasjonen.

I forhold til annen trafikk, sparte vi nok 10 minutter. Jeg velger å ikke identifisere hvilken
flight av hensyn til de spesielle omstendighetene.

Squawk ble ikke endret, så jeg lurer på hva som egentlig er kriteriet for endret kode, AMK var jo var mobilisert.

Re: DY, medisinsk situasjon og rask tailwind landing på Torp

Moderator... denne skulle vært postet på "småprat". Sorry.

7700 brukes vel helst når det er feil på flyet.

Tja...

Distress – A condition of being threatened by serious and/or imminent danger and of requiring immediate ASSISTANCE.

Urgency – A condition of being concerned about safety and of requiring timely but not immediate assistance; a potential distress condition.

Ikke så mye poeng i å endre squawk her oppe i nord når allerede er i kontakt med ATC.

I et område med masse fly og kanskje mindre bra ATC er det et fint "hjelpemiddel".

Flighten spretter ikke opp på FR24 heller... ;)

Squawk ble ikke endret, så jeg lurer på hva som egentlig er kriteriet for endret kode, AMK var jo var mobilisert.
Det eneste som kan pålegge 7700 squawk i en slik situasjon er eventuelle companyprosedyrer (vet at noen selskaper har det i sjekklisten at 7700 skal settes), i tillegg til at det i teorien kan bli bedt om fra ATC. Dette skjer derimot sjeldent i Norge.

ICAO DOC4444 omtaler dette slik i 8.8.1:
Note.— If the pilot of an aircraft encountering a state of
emergency has previously been directed by ATC to operate the
transponder on a specific code, that code will normally be
maintained
unless, in special circumstances, the pilot has
decided or has been advised otherwise. Where ATC has not
requested a code to be set, the pilot will set the transponder to
Mode A Code 7700.

Hensikten bak 7700 fra de flyvenes ståsted er å informere om en nødsituasjon, men enn så lenge et fly er innenfor med VHF-dekning vil nødsituasjonen normalt alltid varsles der.

For ATC sitt tilfelle kan det være hensiktsmessig med 7700 for å øke arbeidskapasiteten for å best mulig ivareta nødtrafikken. Dersom jeg ser at nabosektor har en nødsituasjon, holdes naturligvis koordineringer til et absolutt minimum for å ikke oppta kapasitet fra nabosektoren.

7700 brukes vel helst når det er feil på flyet.
Nei, det er ingen formkrav (teknisk, medical, tap av trykkabin) til nødsituasjonen for at squawk 7700 skal være gjeldende.

Last edited:

Som vi gjorde når vi fløy ambulanse som hastet ba vi om "priority" ved innflyging.
ATC løste dette enkelt.
Ikke nødvendig med formelle betingelser.

:fly

Er “Pan Pan Medical” fremdeles i bruk som fraseologi ved slike tilfeller?

Ett par spørsmål til: Når en planlagt innflyvning med headwind plutselig endres til en rask tailwind landing - må det utføres en helt ny beregning av landingsdistanse mv om bord, eller er det snakk om en enkel kvalitativ vurdering av at de nye premissene er innenfor marginene? Må en slik medical hendelse meldes inn på noen måte i etterkant (når alt gikk bra)?

Er “Pan Pan Medical” fremdeles i bruk som fraseologi ved slike tilfeller?

Det er vel isåfall ikke korrekt bruk. Men jeg har brukt PAN PAN 3* og forklart av vi har syk passasjer om bord. Men ikke PAN PAN MEDICAL som er for transport av skadde i krigssituasjoner?

Ett par spørsmål til: Når en planlagt innflyvning med headwind plutselig endres til en rask tailwind landing - må det utføres en helt ny beregning av landingsdistanse mv om bord, eller er det snakk om en enkel kvalitativ vurdering av at de nye premissene er innenfor marginene? Må en slik medical hendelse meldes inn på noen måte i etterkant (når alt gikk bra)?

Vet ikke hva de gjorde her, men hos oss er det noen enkle tastetrykk på iPad for å beregne ny bane.
Skriver iallefall rapport internt samme hvordan det går.

Det er vel isåfall ikke korrekt bruk. Men jeg har brukt PAN PAN 3* og forklart av vi har syk passasjer om bord. Men ikke PAN PAN MEDICAL som er for transport av skadde i krigssituasjoner?

Sjekket litt, og det er nok som du sier bare Pan Pan x 3 som er korrekt fraseologi.

Hvorfor flyr de helt til Stavanger med pasienten? Det er da vesentlig kortere til Esbjerg om det er noe som haster. Får håpe det går greit med pasienten.

Last edited:

Hvorfor flyr de helt til Stavanger med pasienten? Det er da vesentlig kortere til Esbjerg om det er noe som haster. Får håpe det går greit med pasienten.

Sannsynligvis etter råd fra Medaire (eller hvem-de-kontakter-i-slike-tilfeller). De vil vurdere beste løsning i samråd med flyselskapets ops-sentral etter hvor kritisk det er for pasienten. Det kan f.eks. være at ny besetning var tilgjengelig i SVG.

AeroData bruker rullebanen og aktuell vind fra siste måling. Om du planlegger og lande på 36 så spør jeg om data på den om det er mye vind. Om det er innenfor grensene, du har lang nok rullebane og du er, hmm, sparsom på energien, så hiver jeg inn begge med en gang.
Jeg vet ikke hva DY bruker, men regner med at om du skifter rullebane og trenger data, så skjer det ganske fort. Vi bruker Acars på Aerodata, så tar litt tid.

Back