DY gjør bergensk helt til danske

Re: DY gjør bergensk helt til danske

Kjenner ikke så godt til Holberg, så skal ikke si noe om hans forhold til Norge og Danmark, men bildet av Bjørn Kjos i den artikkelen er noe av det sykeste jeg har sett.

Kan godt være at Holberg er født i Norge, men dengang var Norge en del af Danmark.
Peter Wessel er også født i Norge, men han var altså dansk søhelt, og han bør også
sættes på halerne, hvis han da ikke allerede er det...
Skal du have en ærke dansk på DY halerne, så skal det være Peter Willemoes eller
Niels Iuel...Begge er "ægte" danske søhelte
Hilsen
Ole

Men hvis jeg husker lærdommen min fra barneskolen, så er Holberg født i Bergen ja, men han tjenstegjorde i den Danske marine og ble en slags helt etter et sjøslag.

(skal google senere)

Så sånn sett er han vel litt Dansk og? Så da er det lett å misforstå ting. Så det er nok derfor at Holberg har blitt Dansk.

Jeg forsvarer ingen, men dette er nok roten til mye av misforståelsene :)

Kan godt være at Holberg er født i Norge, men dengang var Norge en del af Danmark.
Peter Wessel er også født i Norge, men han var altså dansk søhelt, og han bør også
sættes på halerne, hvis han da ikke allerede er det...
Skal du have en ærke dansk på DY halerne, så skal det være Peter Willemoes eller
Niels Iuel...Begge er "ægte" danske søhelte
Hilsen
Ole

Eller Jacob Ellehammer. Måske den mest oplagte af alle danske "helte" at have på halen af et fly....

Bergen har aldri vært en del av korkje Danmark eller Norge, det er bare noe vi lar dere tro. ;)

-A

Bergen har aldri vært en del av korkje Danmark eller Norge, det er bare noe vi lar dere tro. ;)

-A

Bergensere - en usalig blanding av plattyske småkjøpmenn som gjorde karriere her og en skokk forfinede striler ^_^

Denne saken ville moret salig Holberg og kanskje hadde han skrevet en komedie i anledningen. Der ville helt sikkert Kjos vært den store helten, mens herrene Warberg, Friele & Hjelmeland i sum hadde vært komedien.

Denne saken ville moret salig Holberg og kanskje hadde han skrevet en komedie i anledningen. Der ville helt sikkert Kjos vært den store helten, mens herrene Warberg, Friele & Hjelmeland i sum hadde vært komedien.

:up:

Hjelmeland spiller seg selv... ^_^

M.a.o. han var ikke norsk...for Bergen har da vel aldri ønsket å være en del av Norge?

Nu er der ikke bare landskamp mellem Danmark-Norge-Sverige - men en reel borgerkrig i Norge ;)

Skandinavien er fantastisk :)

Bergensere - en usalig blanding av plattyske småkjøpmenn som gjorde karriere her og en skokk forfinede striler ^_^

Friele er da offentlig kjent som vår selvutnevnte hoffnarr her i byen? :)

-A

Bare synd at en tur til Bergen ikke gir deg rett til å kjøpe en flaske i Taxfree'n :)

Så da er vel Bergen en del av Norge alikevel.

Mener at opphavet til dette utsagnet var en marinegast som var på KNM Bergen og ikke (KNM) Norge. (Men det er mulig at dette er en vandrehistorie)

Og han sa at "eg e ikkje fra Nooooorge, men fra Bææææærgen" :)

Bare synd at en tur til Bergen ikke gir deg rett til å kjøpe en flaske i Taxfree'n :)

Så da er vel Bergen en del av Norge alikevel.

Neida, dette er bare på grunn av den Norsk-Bærrrgenske tollunion av 1814.

Hva med å bruke bildet av Kjos fra artikkelen på halene? Utrolig fett bilde.

Hmm, sist jeg fløy LN-NOS (NCE-OSL 31.01) sto det "Ludvig Holberg - Danish-Norwegian writer". What's the big deal?? Eller blir det to Holberg-fly i flåten?..

Back