• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY giver det gule kort til Novia i CPH

Terminal3

ScanFlyer Blue
Som der tidligere har været skrevet på bl.a. takeoff.dk har det henover sommeren været svært for handlingsselskabet Novia at levere den aftalte kvalitet overfor deres største kunde, målt på antal passagerer, Norwegian.

Dette har nu betydet at Norwegian har udstedt en formel advarsel - et gult kort - til Novia. Årsagen er hovedsageligt dårlig on-time performance og for lang bagageindkørselstid. Problemerne har været værst i weekenderne og aften - og nattetimerne.

Efter at Cimber Sterling, Malev og Spanair gik konkurs valgte Norwegian at udvide antallet af afgange fra CPH. Dette gjorde at der pludselig var mangel på medarbejdere i Novia, og på trods af nyansættelser har det været svært at levere den aftale kvalitet.

Advarslen fra Norwegian indebærer at Novia har fået en frist til at forbedre områderne. Novia vil i den periode gennemgå alle processer og forbedre de nødvendige områder.

Skulle det komme så vidt at Norwegian vælger at forlade Novia og vælge et andet handlingsselskab har de valget mellem SGH (SAS) og CFS (Copenhagen Flight Service). At Norwegian ville vælge SAS er næppe så sandsynligt, hvorfor et evt. alternativt vil være CFS, der dog er ejet af Aviator som også ejer Novia...
 
Skulle det komme så vidt at Norwegian vælger at forlade Novia og vælge et andet handlingsselskab har de valget mellem SGH (SAS) og CFS (Copenhagen Flight Service). At Norwegian ville vælge SAS er næppe så sandsynligt, hvorfor et evt. alternativt vil være CFS, der dog er ejet af Aviator som også ejer Novia...
Hva kan man presse med da ? Kankje Røros kan etablere seg der ?
 
Last edited by a moderator:
Skulle det komme så vidt at Norwegian vælger at forlade Novia og vælge et andet handlingsselskab har de valget mellem SGH (SAS) og CFS (Copenhagen Flight Service). At Norwegian ville vælge SAS er næppe så sandsynligt, hvorfor et evt. alternativt vil være CFS, der dog er ejet af Aviator som også ejer Novia...

Hva kan man presse med da ? Kankje Røros kan etablere seg der ?

Er ikke Røros med i Aviator folden da?
 
Tipper Havas sitter på gjerdet ... de ekspanderer svært aggresivt om dagen og er allerede etablert på ARN .. DY ville vært en perfekt førstekunde for dem.
 
CPH med kun to handlere..Vil tro det er flere enn Havas som lukter på oppstart om den rette kunden med et jevnt ruteprogram dukker opp (les Norwegian).

Antar at bl.annet beilerne til SGH kan tenke seg å slippe å gå omveien med å omstrukturere. Vil tro det kan være attraktivt også for; Swissport (som nylig har kjøpt Barona i HEL samt FlightCare i Spania), Celebi (som snuser både i øst og vest for Tyrkia), Hvem vet om ikke Servisair og Menzies også kunne tenke seg å komme tilbake i CPH.

Historien viser at DY ikke er redde for å grave frem alternativer når det er nødvendig.. REgner med at Novia setter alle kluter til for å dekke opp ;)
 
Jeg vet at flere fra Norwegian har vært der å jobbet i Innsjekk og ved gate den siste tiden for å se hvordan Novia gjør det. Sist jeg reiste fra CPH så var det en norsk der. Jeg spurte hvorfor hun gikk i Norwegian uniform når hun jobbet for Novia. Da sa personen at hun jobbet i Norwegian og kun var der for å se hvordan ting ble gjort. Alle andre der gikk i Novia uniformer.

Spennende å se fremover hvem som kanskje overtar da om Novia mister. Skulle ikke forundret meg at Røros kanskje kommer.
Skal Røros skifte navnet til Aviator?
 
Last edited:
Som der tidligere har været skrevet på bl.a. takeoff.dk har det henover sommeren været svært for handlingsselskabet Novia at levere den aftalte kvalitet overfor deres største kunde, målt på antal passagerer, Norwegian.

Dette har nu betydet at Norwegian har udstedt en formel advarsel - et gult kort - til Novia. Årsagen er hovedsageligt dårlig on-time performance og for lang bagageindkørselstid. Problemerne har været værst i weekenderne og aften - og nattetimerne.

Efter at Cimber Sterling, Malev og Spanair gik konkurs valgte Norwegian at udvide antallet af afgange fra CPH. Dette gjorde at der pludselig var mangel på medarbejdere i Novia, og på trods af nyansættelser har det været svært at levere den aftale kvalitet.

Advarslen fra Norwegian indebærer at Novia har fået en frist til at forbedre områderne. Novia vil i den periode gennemgå alle processer og forbedre de nødvendige områder.

Skulle det komme så vidt at Norwegian vælger at forlade Novia og vælge et andet handlingsselskab har de valget mellem SGH (SAS) og CFS (Copenhagen Flight Service). At Norwegian ville vælge SAS er næppe så sandsynligt, hvorfor et evt. alternativt vil være CFS, der dog er ejet af Aviator som også ejer Novia...

Jeg synes det alltid tar lang tid med bagasjen i CPH jeg, det er også veldig sure mennesker som sitter i innsjekk der. Vet flere nordmenn som reiser mye fra CPH til OSL har reagert på det.

Har du link til saken?
 
Jeg synes det alltid tar lang tid med bagasjen i CPH jeg, det er også veldig sure mennesker som sitter i innsjekk der. Vet flere nordmenn som reiser mye fra CPH til OSL har reagert på det.

Har du link til saken?

Det tar også lang tid å få bagasjen når man reiser med SAS, er ikke så sikker på om det er relatert til handlingsselskapet
 
Back
Top