DY: Atter en ny rute, denne gangen Stavanger - Gran Canaria

Forutsigbart. Denne kommer fra Trondheim også etter hvert... Billettene er lagt ut og jeg ser at det som vanlig nesten er umulig å finne tur/retur-billett til annonsert pris.

DY -300er med CFM56-3B2 på vingene (22klbs trust)
LN-KKB (hvithale)
LN-KKF (Fritjof Nansen)
LN-KKG (Gidsken Jakobsen)
LN-KKM (Thor Heyerdahl)
LN-KKP (Kirsten Flagstad)
LN-KKS (UNICEF)
LN-KKW (dressturner med hvit hale)

Resten har CFM56-3C1 (18,5-23,5 klbs) med unntak av LN-KKA og LN-KKR som begge har CFM56-3B1 (18,5-20 klbs)

KGL: Ikke helt riktig. Vi har ingen -3B1 motorer i DY, bare -3B2 og -3C1. Hvilke fly som har hva kan variere, intermix er tillatt. Man må bare passe på om fly og motor er kompatibel hva gjelder HPTCC timer (for de innvidde). Alle -3C1 samt noen -3B2 har dette. Hvis dette ikke "stemmer" må man gjøre en midlertidig deaktivering, det finnes en Service Bulletin på dette.
Alle motorer i DY har rating på 22K, og LPA skal være innen rekkevidde med -300 fra OSL/SVG/BGO hvis ikke motvinden er for sterk...
For ordens skyld har vi jo brukt -300 til Marrakesh de fleste lørdagsavganger, og det er jo ikke så fryktelig mye kortere enn LPA. Og selvfølgelig vil jo KKX med WL være å foretrekke. ^_^

Last edited:
Tror du må ta en titt i historikken til KKA og KKR Stone - begge skal ha hatt -3B1 ved levering fra Boeing, men hva/hvor/når det har skjedd et bytte til 22k varianter vet ikke jeg.

Har tatt en titt på -3Y0ene, og frem til høsten 1990 ble en forholdvis stor andel levert med -3B1 og fra februar 1991 var det bare -3C1 på -3Y0-vingene.

For -33Aene var det bare -3B1 på fly som fløy første gang før august 1987, så ble det en blanding mellom -3B2 og -3B1 (mange av disse opprinnelige -3B1ene flyr i dag for Jet2) frem til desember 1990 hvor -3C1 tok fullstendig over.

Spørsmålet så er - har LN-KKA og LN-KKR -3B2 eller -3C1 i dag?

Joda, KGL, jeg kjenner historien, unntatt når -3B1'ene forsvant. Men for meg i min arbeidssituasjon er det forsåvidt ikke interessant.;)
Både KKA og KKR har i dag -3B2, med 22K rating.

Stone

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=527844

Og da er det ytterligere utvidelse til Kanariøyene på gang fra DY. Nå skal de fly fire ganger i uken til Gran Canaria fra Oslo (i fjor to) og øker fra en til to ganger i uken til Tenerife. Blir nok litt prispress til LPA til vinteren, og det trengs litt (for passasjerene vel og merke) for i fjor steg prisene klart. To nye ukentlige DY-fly merkes nok hvis SK og NB og all charteren opprettholdes.

ja, man kan finne billetter til denne prisen, men skal du ha denne prisen til en tur/retur-reise på en uke, har du ikke mange alternativene...

3 utreisedager med billigste pris, ingen returdager til billigste pris i hele vinterprogrammet. t/r koster mellom 3-6K

DY må vel prøve å tjene litt penger. Jeg hadde faktisk en one-way ticket til CPH med DY i februar. Denne billetten var billigere enn ID-prisen jeg har hos SAS - og antagelig under det Norwegian må betale i skatter. Er vel ikke optimalt for noe selskap å selge varer eller tjenester med tap......

DY må vel prøve å tjene litt penger. Jeg hadde faktisk en one-way ticket til CPH med DY i februar. Denne billetten var billigere enn ID-prisen jeg har hos SAS - og antagelig under det Norwegian må betale i skatter. Er vel ikke optimalt for noe selskap å selge varer eller tjenester med tap......

CPH-ruten er, eller har i alle fall vært, ganske spesiell. Her har det vært sterk priskonkurranse mellom Sterling og Norwegian, og prisene har vært helt nede på 149 kr. for en enkeltbillett. Men dette var bare for en periode og nå har prisene økt en del. Ellers er det jo helt greit at Norwegian tar høye billettpriser - da tjener de penger - men det er ikke så fint av dem å annonsere for billetter som omtrent ikke finnes.

Jeg fikk fire billetter til 199 stykket i februar - og det er "sinnsykt billig". Jeg reagerer litt på en forretningspolicy som sier at det er greit å selge med et så stort tap - skatt utgjør meg bekjent like under 199 på OSL-CPH.... Det er vel fortsatt mulig å finne relativt rimelig billetter OSL-CPH....

Back