• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Drivstofftillegg, burde det ned nå?

imm

ScanFlyer Crusty
Drivstofftillegg, burde det ned nå?

Nå som oljeprisen er på et lavere nivå enn på flere år, er det kanskje naturlig at flyselskapene går bort fra å kreve drivstofftillegg, eller hva?


Imm
 
Re: Drivstofftillegg

Neineinei .. du misforstår heeeelt! Nå kommer bonusene til ledelsen, så da legger man heller på litt ekstra.
 
Re: Drivstofftillegg

Neineinei .. du misforstår heeeelt! Nå kommer bonusene til ledelsen, så da legger man heller på litt ekstra.


Ja du sier noe..... og man må sikkert se at nedgangen ikke er midlertidig. Så det er nok best å vente noen år før man gjør noe.
 
Re: Drivstofftillegg, burde det ned nå?

Jeg har nå alltid ment at drivstoff var en (stor) del av det å drive flyselskap, og har vel aldri helt skjønt meningen med å kalle det et eget tillegg..
 
Re: Drivstofftillegg, burde det ned nå?

Jeg har nå alltid ment at drivstoff var en (stor) del av det å drive flyselskap, og har vel aldri helt skjønt meningen med å kalle det et eget tillegg..

En av grunnen er at det er tradisjonelt sett har vært enklere å tukle med drivstoff-tillegg (YQ) i alle billettsystemene enn med prisene, og enklere/raskere å justere den enn prisene.

I USA er det også en prosentbasertavgift (7.5% ticket tax) som selskapene må betale til FAA basert på billettpris, men ikke på alle tillegg. Dvs. at selskapene tjener ekstra på alt de selger utenom, og jeg mistenker at YQen er/har vært utenfor taxen.

For den jevne reisende så er det toalsummen som teller og man har egentlig lite forhold til drivstofftillegget. Det spiller jo egentlig kun en rolle om man skal ha bonusbilletter eller har rabatt på billettprisen (evt. Cashpoints og andre revenuebaserte opptjeninger).

Personlig liker jeg det ikke, fordi det slår ut på bonusturer, men noen av resonnementene for å ha det skjønner jeg.
 
Back
Top