"Drivstoffbekymring"

Hva er hensikten med artikkelen? "Norwegian er miljøværsting og flyr unødvendige sektorer med vilje, samtidig som de irriterer passasjerer"? Ethvert flyselskap unngår jo slike hendelser så langt som mulig, og Norwegian oppgir sikkerhet som årsak. Må være heftig agurktid i pressen om dagen...

Dette lukter sur journalist som ikke kom med et fly. I tillegg må de da ta med disse glosene fra SAS:

E24 har snakket med SAS som flyr tilnærmet samme typer fly på strekningene.

- Ser vi bare på selve flyturen brenner flyene rundt 2.400 liter drivstoff fra Ålesund til Oslo, og omtrent 2.350 liter fra Oslo til Molde, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.

- I tillegg kommer drivstoff til taksing på rullebanen.

Det tilsier at Norwegian har brent nesten 5.000 liter drivstoff på å fly disse to tomme flyene.

Johansen presiserer imidlertid at tallene for forbruk gjelder de nyere modellene av Boeing 737- familien:

- Jeg vet ikke helt sikkert når det gjelder den desidert eldste på norsk innenriks, B737-300. Den er det kun Norwegian som bruker.

SAS sin håndtering av dette stinker grundig.

Skal vi ta frem SAS sine tomflyginger fra Singapre med 340'er fordi de ikke har nok fleksibilitet i flåten til å time ting med å kunne fly kommerst fra BKK til CPH? Eller SAS som sender tittog ofte 340'ene til Madrid "bare" for tech-sjekk?

Skjerpings.

-A

Dette lukter sur journalist som ikke kom med et fly. I tillegg må de da ta med disse glosene fra SAS:

Skal vi ta frem SAS sine tomflyginger fra Singapre med 340'er fordi de ikke har nok fleksibilitet i flåten til å time ting med å kunne fly kommerst fra BKK til CPH? Eller SAS som sender tittog ofte 340'ene til Madrid "bare" for tech-sjekk?

Skjerpings.

-A

Så kan vi jo legge på at DY flyr "helt til" Budapest for å montere WIFI antenne , som i tillegg øker fule forbruk med 1-2%...

Hvor vil man med denne tråden tro...

God påske, skål kosmonauter

Fullstendig meningsløss artikkel, enkelt og greit. Litt av typen, far glemte å kjøpe melk så mor måtte kjøre ekstratur til butikken.

Og i stedet for å gå til Meteorologisk Institut burde man vel heller sjekke med Avinor hva som var de aktuelle værforholdene på flyplassen på tidspunktet.

Men igjen, at vanlige driftshendelser kommer i avisen er helt idiotisk.

Så kan vi jo legge på at DY flyr "helt til" Budapest for å montere WIFI antenne , som i tillegg øker fule forbruk med 1-2%...

Hvor vil man med denne tråden tro...

God påske, skål kosmonauter

SAS bruker i tillegg veldig mye personale på IC fra NO/SK/DK, om alle disse ble erstattet med noen unge, Fred Olsen-kompatible Thai-jenter, så ville nok man spart mye fuel.

På tide å komme seg ut i solen!

God påske! :D

-A

Ikke første ganga dette skjer på MOL. SK og WF lander i møkkavær, mens DY går til Ålesund.. dette er tredje gangen jeg har opplevd på en måned. Derfor er ikke DY selskapet å foretrekke fra MOL.

Ikke første ganga dette skjer på MOL. SK og WF lander i møkkavær, mens DY går til Ålesund.. dette er tredje gangen jeg har opplevd på en måned. Derfor er ikke DY selskapet å foretrekke fra MOL.

Eller motsatt...? De velger ikke å gå til alternate uten grunn...

Vel, DY flyr flyet faktisk i rute med pax både til og fra Budapest når det skal monteres wifi.

Skjerpings.

-A

Sånn alt i alt; det skjer vel ein gang i blant at fly må flytte på seg utan folk av andre grunnar også, vil eg tru. Veldig merkeleg artikkel, ja. Kvalifiserar ikkje til agurk om to-tre månader heller :-)

Skjerpings.

-A

Enig i at artikkelen er idiotisk.
Nesten like idiotisk som din kommentar om SAS sine 340`er i Singapore, og Madrid.

Jeg skal ikke utbasunere mer om dette, annet en at jeg lurer sterkt på hvor moderatorene er i denne tråden.

Enig i at artikkelen er idiotisk.
Nesten like idiotisk som din kommentar om SAS sine 340`er i Singapore, og Madrid.

Jeg skal ikke utbasunere mer om dette, annet en at jeg lurer sterkt på hvor moderatorene er i denne tråden.

...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeller, forsøk å ikke ta det jeg skrev som noe mer enn sarkasme mot saken på e24.no?

-A

Hvorfor det? Alt han snakker om er fuelforbruk. Han vet trolig ikke hva artikkelen handler om engang ...

Sånn media liker å lage mange høns av få fjær, så bør det være litt mer QA fra SAS (eller hvem som helst andre) når media ringer og spør tilfeldige spørsmål, som feks sammenheng det skal brukes i.

Som flere her har påpekt, fly går tomme fra tid til annen, sånn er det, og det er ikke unikt for verken DY eller SK, så hvorfor bli sakset inn i en slik sak, og bli fremtillt som "konkurrenten som slenger skit for å bygge oppunder en ellers ganske substansløs sak fra avisen."?

Nå som det akkurat har vært en haug oppstyr om DY som var tidlig ute med meninger i en annen sak, så ser det ikke pent ut å stå frem som både konkurrent og media sitt alibi for å lage høns.

-A

...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeller, forsøk å ikke ta det jeg skrev som noe mer enn sarkasme mot saken på e24.no?

-A

Når du formulerer deg som du gjør i en tråd som dette har jeg desverre litt problemer med å se sarkasmen.
Men om det er det du forsøker på skal jeg være den første til å beklage.

Saken til E24 bærer preg av surmuling og drittslenging, intet annet.
Kommentaren fra SAS er generell, og som nevnt virker det ikke som om han en gang viste hvilken sak det dreide seg om.
Å trekke dette videre til SAS sine ferry flighter til/fra SIN blir bare useriøst og dumt.
Men som sagt, beklager. Jeg så ikke sarkasmen.

Er heller ikke vanskelig å lage en fiktiv "sak" for å få en uttalelse fra et selskap om noe, for så å bruke det i noe helt annet.
Har selv opplevd dette fra journalister.
Ref til din kommentar til LN-MOW og kommentar om fuelforbruk

Last edited:
Saken til E24 bærer preg av surmuling og drittslenging, intet annet.
Kommentaren fra SAS er generell, og som nevnt virker det ikke som om han en gang viste hvilken sak det dreide seg om.
Å trekke dette videre til SAS sine ferry flighter til/fra SIN blir bare useriøst og dumt.
Men som sagt, beklager. Jeg så ikke sarkasmen.

Det var neppe det mest seriøse jeg har forsøkt å skrive her inne, så jeg kunne nok ordlagt det bedre, og ditto med "eksempelet" med SK/SIN, eller DY sine antenner, etc. Det var bare festlige påfunn for å vise hvor tynt grunnlaget i saken var. :)

-A

Det var neppe det mest seriøse jeg har forsøkt å skrive her inne, så jeg kunne nok ordlagt det bedre, og ditto med "eksempelet" med SK/SIN, eller DY sine antenner, etc. Det var bare festlige påfunn for å vise hvor tynt grunnlaget i saken var. :)

-A

Ser den, absolutt.
Problemet er at dette endte opp som nok en SK vs DY søppeltråd.
Jeg er bare så utrolig lei av det.
Da hisser jeg meg (sikkert helt unødvendig) desverre litt opp.

Godm påske alle sammen.
Påskehilsen fra New York.

Ser den, absolutt.
Problemet er at dette endte opp som nok en SK vs DY søppeltråd.
Jeg er bare så utrolig lei av det.
Da hisser jeg meg (sikkert helt unødvendig) desverre litt opp.

Godm påske alle sammen.
Påskehilsen fra New York.

Jeg lover at neste gang skal jeg bruke BA og Cardiff som eksempel, og nå lover jeg å trekke dynen over hodet og grave meg ned i tide. ;)

God påske! :)

-A

Jag undrar om det blivit en lika intensiv debatt om artikeln istället handlat om SK & en DY anställd hade snackat om bränsleförbrukning med E24 journalisten?

Tom flighter för underhåll är inget ovanligt bland flygbolag.
BLX genomför visst 767 underhåll i USA, UA i Kina etc.
Det förekommer att man försöker ta med belly cargo på dessa flighter.

Jeg har meget svært ved at se hvad SAS overhaul politik kommer denne artikel ved...
Hilsen Ole

Back