• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Dotter i ørene", et nysjerrig spm.......

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
"Dotter i ørene", et nysjerrig spm.......

Da vi reiste til Malaga, så reiste vi fra Oslo med denne fuglen.

Det ble en den gråting fra de mindre barna på flyet pga det jeg kaller "dotter i ørene" på Siddis, dvs høyere trykk i ørene.

Men på veien hjem fløy vi direkte til Stavanger med Norwegian i
denne fuglen, og da var det nesten ingen "dotter i øyrene".

I fjor fløy vi Norwegian begge veier, og da ver det heller ingen "dotter i øyrene".

Noen som kan gi meg en fullgod forklaring på dette? Er det en "logisk" "rød tråd" her. Kan de ha med at flyselskapene har egne rutiner på hvilket trykk det skal være i kabinen, er det fordi det er stor forskjell på modellene (738 vs 733), kan det ha med marsjhøyden flyet får utdelt pga av tid på døgnet eller hvilken vei det flyr? Bare undrer meg litt, og er sinnsykt nysjerrig! :p

Tips mottas med takk :-p

Re:

Jeg får alltid dotter i ørene, og ganske vondt, ombord i 737-fly ved innflyving og landing.
Har aldri merket noe til det ombord i fly av A32X-serien.
Lurer også på grunnen til det.

Re:

tror det har noe med hvor hvor fort flyet går ned. Tviler på det har noe med flytypen å gjøre.

Re:

Sniker meg inn med et spoersmaal: Kan det ha noen innvirkning hvilken side av flyet man sitter paa? i 1999 floey jeg tur-retur OSL-LHR med BA, den gang med 757.. Hadde vaert foerkjoelet dagene foer, saa det kan muligens ha vaert en aarsak. Uansett, paa tur ned satt jeg paa venstre side, og fikk fryktelig vondt i det ene oeret (Husker ikke hvilket, men jeg hoerte fint lite paa det resten av dagen..). paa turen hjem satt jeg paa hoeyre side, og da skjedde det samme med det andre oeret..

Re:

Dette har først og fremst med hvor fort nedstigningen går: trykket økes hurtigere desto større descend rate flyet har.
Tror i utgangspunktet ikke at flytype skal ha så mye å si, men eldre fly har nok dårligere bleed air-systemer (trykkluft fra kompressorene i motorene) enn nyere fly. Dette kan f.eks gi litt varierende trykk fra systemet etter motorturtall.
Kan merke litt forskjell i våre Dash8 etter hvilket flyindivid det er.
Hvor du sitter i flyet skal ikke spille noen rolle, men er du forkjølet eller baby kan det bli svært ubehagelig.

Re:

Dersom det skal være forskjell på om man sitter på høyre eller venstre side, så krever dette at trykket er ujevnt i kabinen og at man skal ha et høyere trykk i midten enn ute ved vinduene/veggene. Flykroppen er i prinsippet et rør med trykk inni, jeg har vanskelig med å skjønne hvordan man skal kunne få til slike trykk-gradienter...

Re:

Flykroppen er i prinsippet et rør med trykk inni, jeg har vanskelig med å skjønne hvordan man skal kunne få til slike trykk-gradienter...

Det er vel rett og slett fysisk umulig å få til ja.

Re:

Originally posted by Martin

Sniker meg inn med et spoersmaal: Kan det ha noen innvirkning hvilken side av flyet man sitter paa? i 1999 floey jeg tur-retur OSL-LHR med BA, den gang med 757.. Hadde vaert foerkjoelet dagene foer, saa det kan muligens ha vaert en aarsak. Uansett, paa tur ned satt jeg paa venstre side, og fikk fryktelig vondt i det ene oeret (Husker ikke hvilket, men jeg hoerte fint lite paa det resten av dagen..). paa turen hjem satt jeg paa hoeyre side, og da skjedde det samme med det andre oeret..

Problemet her lå nok inne i ditt hode :colgate: Det er nok du som ikke klarte å utligne trykket pga forkjølelsen og det er heller tilfeldighetene som spiller inn her.

Re:

Jeg får aldri problemer med ørene når jeg flyr, til tross for at jeg fikk operert inn ny trommehinne for 20 år siden. Men jeg får ofte bihuleproblemer etter flyturer, visstnok fordi bihulene ikke kan bevege seg med forandringene i lufttrykket dersom man har problemer fra før.

Re:

Om vi skal unngå de reint tekniske observasjonene om variasjoner i flytype vil jeg tro at det er et par andre faktorer som spiller inn.

Det første er at om ungene har hanglet i norsk "sommervær" og vært på kanten småforskjølt og dermed vært noe mer hoven i slimhinner så gjør det ting tettere, og antakelig vil de være noe mer pigg og oppegående etter en tid i sol og varme.

Jeg merker dette mye på SIN-BNE-SIN, ene veien kommer jeg inns liten og ofte nesten forkjølt, og andre veien går det mye bedre. Noe annet er og at noen dager med mye leking og surfing i saltvann har en tenden til å rydde ut øregangen godt, og da er det letetre for trykket å utligne seg.

Min teori er basert på egen erfaring og stemmer 100% så langt for meg.

-A

Re:

Originally posted by sirpjalle

Men ER det forskjell på 737-300 og 737-800, sånn øremessig i kabinen :question: :rolleyes:

vet ikke hvordan det er inni flyet, men 737NG flyr generelt høyere enn Classics. Makshøyden tror jeg er hhv FL410 mot FL370. Så er det vel også sånn at noen piloter liker å synke fortere enn andre..

Re:

Originally posted by JohnnyEagle

Originally posted by sirpjalle

Men ER det forskjell på 737-300 og 737-800, sånn øremessig i kabinen :question: :rolleyes:

vet ikke hvordan det er inni flyet, men 737NG flyr generelt høyere enn Classics. Makshøyden tror jeg er hhv FL410 mot FL360. Så er det vel også sånn at noen piloter liker å synke fortere enn andre..

Ex-jagerpiloter....?:smile2

Re:

Kan det ha noe med hvor raskt de øker trykket i kabinen?

Var med på en test av trykkabinen på en md-80 her på osl en gang, og da fikk jeg beskjed om at man ikke burde være forkjølet. Da økte de visst trykket mye raskere enn de normalt gjør med pax om bord, og at man burde klare å utligne trykket i ørene raskt.

Re:

Uten noe teknisk kunnskap om akkurat dette, må jeg si at det forundrer meg at trykkutjevningen ikke er bedre enn at dotter-i-ørene-problemet er eliminert. Veldig mange, inkl meg selv, er plaget av dette og det legger en stor demper på flygleden.

For å sette det litt i perspektiv; det klages mye på dette forumet over dårlig service og servering hos mange selskaper. Vel, de flyturene hvor jeg har vært mest plaget med dotter-i-ørene har jeg ikke brydd meg om så Arne Brimi selv hadde kokkelert en 5-retters middag, man sitter i sin egen verden og håper bare at man lander så fort som mulig slik at smertene tar slutt.

Igjen, både rart at problemet ikke har større fokus og at det ikke har blitt gjort noe med (dersom det da i det hele tatt er mulig).

P.S: ombord i SAS for noen år siden klaget jeg over smertene for å få smertestillende og fikk da to plastkrus med varmt vann og noe gelelignende stoff i bunnen. Disse skulle presses mot ørene idet flyet startet nedstigningen og holdes der til man landet. Funket faktisk til en viss grad, men jeg så jo ganske corny ut, da :p

Re:

Eneste som hjelper er å HOLDE FOR NESEN OG BLÅSE jevnt og trutt og ganske hardt LENGE, helt til det piper og bobler inni ørene. Man må begynne FØR DET BLIR VONDT, ellers må man holde på hele nedstigningen.

Satt engang ved siden av en ung dame som begynte å bli helt desperat. Det "hjalp ikke" å blåse (slik de fleste mener fordi de prøver for lite), men hun godtok min forsikring om at ENESTE VEI UT var å fortsette. Følte meg som den rene coach der jeg ikke lot henne hvile et sekund selv om hun jamret mens tårene rant (som de uansett ville gjort).

Plutselig SMALT det skikkelig i øret hennes, så høyt at alle rundt skvatt til og så forskrekket på hverandre. Og damen lente seg avslappet tilbake med et lykkelig smil. Jeg har aldri hørt en så RAR LYD før! Wow!

Okei, det er ihvertfall metoden. Try it and you won't be deaf for three weeks... :cool:

Sorry - glemte å si at nesedråper også hjelper.

Re:

Prøv å øve på emergency descent med 5000-6000ft/min når man er forkjøla.. det er et HELVETE!!!!!!

Re:

Originally posted by ANX
Og damen lente seg avslappet tilbake med et lykkelig smil. Jeg har aldri hørt en så RAR LYD før! Wow!

OK folkens, skal vi dra en poll for å se om vi lage eget subforum for "Stories from a mile up"? :D

-A

Back