Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Jens W

ScanFlyer Crusty

SAS blev i Asker og Bærum tingrett den 19 maj 2008 dömd att betala en ersättning till Norwegian på 132 MNOK samt ersättning för Norwegians processkostnader på 6 MNOK. Skadeståndet avsåg förluster som Norwegian hävdade hade uppstått till följd av att Braathens under perioden september 2002 till mars 2004 nyttjat information om Norwegian genom bokningssystemet Amadeus samt att SAS koncernen mottagit ett e-mail från en resebyråanställd med påstådd affärshemlig information om Norwegian. SAS koncernen överklagade domen därför att SAS menade att Norwegian inte hade orsakats några ekonomiska förluster med anledning av dessa händelser. Norwegian överklagade också domen och yrkade högre skadestånd än det utdömda beloppet.

Lagmannsretten i Oslo dömde den 16 mars 2010 SAS koncernen att betala en ersättning om 160 MNOK plus processkostnader. Detta ger SAS en negativ effekt på resultat och likvida medel på ca 200MSEK.

- Vi är besvikna över Lagmannrettens dom. Vi hade gärna sett att den här saken blivit avslutad genom denna dom, men vi noterar att den inte var enhällig och vi kommer nu att granska domen för att värdera om den ska överklagas, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

SAS GROUP INVESTOR RELATIONS

För mer information vänligen kontakta:
SAS Pressjour + 47 64 81 88 00

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on March 16, 2010, at 5:25 pm CET

http://www.cisionwire.se/sas/dom-me...-oslo-i-rattstvisten-mellan-sas-och-norwegian

Re: Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Norwegians pressemelding:

SAS må betale Norwegian nærmere 175 millioner kroner for industrispionasje
2010-03-16 17:22
- Vi er svært tilfreds med at lagmannsretten har dømt SAS til å betale Norwegian nærmere 175 millioner kroner i erstatning for den industrispionasjen vi ble utsatt for, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian. SAS er av Borgarting lagmannsrett dømt til å betale et erstatningsbeløp på 160 millioner kroner, samt fulle saksomkostninger både for tingrett og lagmannsrett. Til sammen kommer beløpet opp i nærmere 175 millioner kroner.
Lagmannsretten behandlet på slutten av fjoråret erstatningssaken etter SAS sin industrispionasje mot Norwegian. Tingretten har tidligere dømt SAS til å betale Norwegian 132 millioner kroner, pluss saksomkostninger, slik at beløpet totalt kom opp i over 138 millioner kroner. Både SAS og Norwegian anket erstatningsbeløpet til lagmannsretten. Lagmannsretten har dømt SAS til å betale 160 millioner i erstatning, samt fulle saksomkostninger på 6 839 770 kroner fra tingretten og 7 851 472 kroner fra lagmannsretten. Borgarting lagmannsrett har med denne dommen hevet erstatningsbeløpet og gitt Norwegian medhold i at selskapet led et stort økonomisk tap som følge av industrispionasjen fra SAS.
- At lagmannsretten nå øker erstatningsbeløpet er et viktig signal om at industrispionasje skal slås hardt ned på, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian. - Samtidig viser det at rettssystemet fungerer og at uetisk atferd over lang tid får økonomiske konsekvenser.
- Vi ble i en svært sårbar oppstartfase for selskapet utsatt for en grov og kynisk industrispionasje fra SAS sin side. Norwegian tapte flere hundre millioner kroner som følge av at SAS på ulovlig vis tilranet seg intern og sensitiv informasjon om Norwegian fra bookingsystemet Amadeus. Denne spionasjen er SAS straffedømt for. At lagmannsretten nå hever erstatningsbeløpet er et naturlig utfall av saken og vi er svært tilfreds med at dommen nå er falt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Domspremissene vil i følge lagmannsretten foreligge for utsendelse i morgen 17. mars.
Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf 97554344
Prosessfullmektig, advokat Anders Ryssdal, tlf 90784794

Edit: Kilder er en fin ting: Norwegian.no

Last edited:
Re: Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Er hele dommen lagt ut noe sted? Eventuelt noen her som har tilgang til den og kan legge den ut?

Edit: Ser at den er klar i morgen. Noen som tror de kan legge dem ut da?

Er hele dommen lagt ut noe sted? Eventuelt noen her som har tilgang til den og kan legge den ut?

Edit: Ser at den er klar i morgen. Noen som tror de kan legge dem ut da?

Du kan sikkert finne dommen paa www.lovdata.no naar den er klar.

Nå har to rettsinstanser kommet til samme konklusjon når det gjelder erstatningsansvar.

Så får vi håpe at dette nå får ligge dødt, slik at begge kan drive flyselskap og ikke krigføring i landets rettsaler. Desverre tviler jeg på at siste ord er sagt i denne saken og at den ankes videre opp.

Jeg tror desverre prestisjen er for stor til at vi er ferdig med dette!

Nå har to rettsinstanser kommet til samme konklusjon når det gjelder erstatningsansvar.

Så får vi håpe at dette nå får ligge dødt, slik at begge kan drive flyselskap og ikke krigføring i landets rettsaler. Desverre tviler jeg på at siste ord er sagt i denne saken og at den ankes videre opp.

Jeg tror desverre prestisjen er for stor til at vi er ferdig med dette!

Tar man sist gang Sas var i retten så tapte de i høyesterett, det var etter at de 2 andre hadde dømt i favør Sas ( Bu-ansatt vs virksomhetsoverdagelse)
kanskje Sas håper på et likt utfall.
Personlig hadde jeg håpet de la den bak seg etter første runde.

Dog må jeg si jeg reagerte en smule på følgende
uetisk atferd
i Norwegian sin pressemelding, vil ikke si at jeg synes det er noe Hr. Kjos bør bruke for ofte, eller kanskje han har "glemt"...

Last edited:

Dog må jeg si jeg reagerte en smule på følgende i Norwegian sin pressemelding, vil ikke si at jeg synes det er noe Hr. Kjos bør bruke for ofte, eller kanskje han har "glemt"...

"Glemt" hva da?

Bjørn Kjos sier de vil sette hele beløpet i banken. "I Bank Norwegian selvfølgelig, for der er det høyest rente".

Jeg synes jeg ser (og hører) han når han kom med den uttalelsen. Gliset gikk nok fra øre til øre ;)

Så vidt jeg kan se, så kommer ikke dommene på Lovdata før det har gått et par-tre uker.

Ok, tenk at juristen ikke hadde fått med seg slikt, fydda. Da må du nok vente, men det kan hende media får dommen tidligere.

Vi merker oss også at SAS ble dømt av Høyesterett i straffesaken, så det blir jo spennende å se om de skal dit igjen.

Den er tilgjengelig på nett, men ligger på betalingsdelen av lovdata.no, websir.lovdata.no.

Den er tilgjengelig på nett, men ligger på betalingsdelen av lovdata.no, websir.lovdata.no.

Noe som i praksis er utilgjengelig.

(Oblig rant om staten som skal ta betalt for informasjon som burde være fritt tilgjengelig.)

Jeg har HR-2007-2159-A / Rt-2007-1841 (Straffesaken) hvis noen skulle være interessert. Bare å sende PM.

Lagmannsrettens dom av 16. mars tikker også inn om kort tid.

For de som måtte lure på hvorfor Borgarting lagmannsrett dom av 16. mars 2010 mellom Scandinavian Airlines System og Norwegian Air Shuttle ikke er tilgjengelig for publikum ennå, så er det fordi den ikke er forkynt for partene.

Jeg kan ikke i disse fora si konkret når forkynnelsen vil finne sted, utenom at det er snakk om kort tid. Skulle det være mange interesserte her kan jeg legge en PDF versjon her straks jeg får bekretfet at kunngjøringen er gjennomført.

Det er mulig SAS bare må akseptere dette, og at det rent faktisk etter definisjonen fant sted industrispionasje. Dog tror jeg heller vi snakker om interesserte mennesker som her på forumet - også her tror jeg mange av oss synes bookingtall kan være interessant. Jeg har dog vanskelig for å tro at informasjonen et par SAS-ansatte lå inne med ble brukt til skade for Norwegian, men det er vel muligens en annen sak.

Antagelig time to move on...

Har SAS flere saker gående? Jeg mener vagt å huske at det var en sak om kartellvirksomhet innen cargo som ikke er avklart.

Noe som i praksis er utilgjengelig.

(Oblig rant om staten som skal ta betalt for informasjon som burde være fritt tilgjengelig.)

Nå er ikke Lovdata staten, da. Det er en stiftelse og registrert i Brønnøysund som 740 Private produsentorienterte organisasjoner uten profittformål.

Informasjonen er fritt tilgjengelig, gustavf, bare ikke der du vil ha den. Du kan skaffe deg den et annet sted hvis du vil, f.eks. gjennom Norsk Retstidende eller direkte fra domstolen.

Back