Div tekniske spm.

Tommy

Newcomer
Hei,
Jeg har et par spørsmål som jeg tror jeg kan få svar på i dette forumet, har lest igjenom endel av det som har vært skrevet her, og jeg tror nok at de som er inne her er nok "tyngre" inne i flyverdenen en undertegnede, men jeg så også at forumet var for alle, og jeg fyrer løs,

Vi er et par som lyrer på om "push back truck'n" løfter nesehjulet eller om det "bare" skyves bakover?

Er dekkene på passasjerflyene kompakte eller fylt med luft eller annen gass?

Mvh
Tommy

. Du har forskjellige typer pushback. Den mest brukte, er den konvensjonelle med stag. Her blir maskinen dyttet bakover.

b1200.jpg

Det finnes ogsaa en type som 'hekter' seg paa og faktisk loefter flyet oerlite under pushback. Dette kalles 'towbarless tractor'.

expediter300.jpg

Dekkene paa fly er fylt med nitrogen. Nitrogen er toerrere enn oksygen og gir mindre korrosjon. Nitrogenmolekylet er ogsaa stoerre og vil lekke mindre.

Hjemme i gamlelandet til MOW tror jeg faktisk towbarless er blitt den mest vanlige typen. :hi2

Originally posted by Trety
Er det noen fordeler/ulemper med å bruke towbarless vs. vanlig?

Man slipper jo å ha et tauestag til hver flytype.
Samtidig blir det vel mindre belastning på neseleggen.Skulle tro det var lettere å manøvrere også.

Originally posted by BU9001/V2.0
Originally posted by Trety
Er det noen fordeler/ulemper med å bruke towbarless vs. vanlig?

Man slipper jo å ha et tauestag til hver flytype.
Samtidig blir det vel mindre belastning på neseleggen.Skulle tro det var lettere å manøvrere også.

Det er veldig greit å slippe å ha tauestag for alle mulige typer som kanskje må hentes og bringes (og som ofte står i veien eller er et annet sted enn de skulle være).

Towbarless er absolutt lettere å manøvrere, og man eliminerer faren for "saksing" på glatt føre. Doningene blir også lettere håndterbare utenfor alminnelig bruk, siden de veier "litt" mindre enn tradisjonelle pushback-traktorer.

På AMS var det omtrent bare TBL (towbarless) tugs å se, det finnes mange varianter, som tilsammen dekker de fleste behov; fra RJs til A380. En av fordelene med TBL er at den kan posisjoneres rundt nesehjulet først, for så å kobles til fra førerhytten når flyet er klart til pushback. Med en vanlig tug kan man ikke koble til staget (og derfor ikke posisjonere tug'en før flyet er klart til pushback så vidt jeg husker, så man sparer tid med TBL. Siden til- og frakobling gjøres fra førerhytten slipper man også å gå ut av tug'en for å koble fra stag når flyet står på apron. I tillegg skal det som sagt være lettere å manøvrere. (Det blir et "ledd" mindre enn vanlig, slik at man ikke risikerer saksing, som Falcon sa)

...og ikke akkurat noen stor overraskelse, saa har Franskmennene en tredje variant, som kobles til venstre hovedhjul.....CDG Pushback..legg merke til venstre hovedhjul...

Ser ut som CDG ikke er alene om denne typen tug, som forøvrig er fjernstyrt. (pilotene svinger med nesehjulet)

http://www.airliners.net/open.file/661327/L/

Den nye typen tug kan ikke være særlig effektiv. Normalt requester jo FD push & start, men vist ground crew må bak motoren på en Boeing eller Airbus for å disconnecte tug`en, så må de vell vente med start til etter pushback.
Synes heller ikke en delt kontroll mellom FD og ground er hensiktsmessig. Et av poengene med pushback er jo at ground skal være skipperens øyne bakover, og styre unna hindringer.

Nei, ekte mannfolk pusher på gammle måten, med stag. :up:

Originally posted by SK1399
Den nye typen tug kan ikke være særlig effektiv. Normalt requester jo FD push & start, men vist ground crew må bak motoren på en Boeing eller Airbus for å disconnecte tug`en, så må de vell vente med start til etter pushback.
Tug'en er fjernstyrt, så jeg tror de slipper å bevege seg i fareområdene. Akkurat som på de vanlige TBL tug'ene er det ingen løsemekanismer som må kobles ut manuellt.

Back