Div flyradarer på nettet, og spørsmål.

rampen

ScanFlyer Silver
Div flyradarer på nettet, og spørsmål.

Jeg ser det er div flyradarer på nettet, og har en stund fulgt litt med på disse. Og spesielt den fra Gøteborg er den jeg ser mest på, dette pga at den dekker sydlige norge. Men, er opplysningene som er å finne på disse radarene korrekte? Fulgte en NAX maskin i stad(LN-KHC) som lå i 23000ft over Skien på vei sydvestover, for så å bli borte fra radaren.. Syntes flightlevel var lav, og så for å forsvinne.. er det "bugs" i programmet eller er det riktige opplysninger som er å finne på disse sidene egentlig?

Re: Div flyradarer på nettet, og spørsmål.

Radarene i seg selv viser deg jo bare den info de får fra flyene, så om det er bugs så er det vel på SBS transponder'ne.

Fulgte en NAX maskin i stad(LN-KHC) som lå i 23000ft over Skien på vei sydvestover, for så å bli borte fra radaren.. Syntes flightlevel var lav, og så for å forsvinne..

Om jeg har forstått dette riktig så vil vel kombinasjonen av avstanden til mottakerantennen (i Gøteborg) og flyets høyde over bakken medføre at det på et eller annet tidspunkt forsvinner utenfor "synsvidde" av mottakeren og dermed forsvinner fra skjermen (flyet forsvinner bak fjell/bakker/under horisonten). I tillegg har vel senderen (på flyets) styrke en del å si for hvor langt et lesbart signal vil rekke. Dermed oppstår situasjoner hvor flyet forsvinner plutselig fra bildet.

Fulgte en NAX maskin i stad(LN-KHC) som lå i 23000ft over Skien på vei sydvestover, for så å bli borte fra radaren..

Hva flyr man i mellom Oslo og Kr.sand? Fløy OSL-BGO forleden og da var vi rundt FL270 eller noe sånn. Tror det var enda lavere hjem.

Sist jeg fløy OSL-SVG var vi ikke høyere enn 24000fot.

Synd ikke den radaren i Gøteborg dekker områder lenger vest.
Finnes jo radarer tilgjengelig i Norge også men da må du jo kjøpe div bokser osv...
Hvorfor gjøre ting mer tungvint her?

NAS flyr i den høyden som er mest økonomisk den dagen. 230 / 240 er ikke uvanlig mellom OSL og KRS.

http://radar.piopawlu.net/
den radar linken synes jeg er grei. Litt stress kanskje for den viser
ikke landskapet "under" flyet, men ved å holde pilen over aktuellt
flyid og "rulle" med hjulet på musa åpner kartet seg under for en stakket stund.
Har opptil 10 radarer som den dekker og har "sett" fly som har fløyet
f.eks trd-svg, men hovedtyngden er jo sør av oss

Noen som vet om det finnes en "gratis" radar som dekker Spania og Kanariøyene?

Open ATC har i alle fall sporadisk dekkning av Spania, Madeira og mener jeg har sett kanari holmene også

Back