• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Din vakreste flyreise

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg floey idag mellom Kigali i Rwanda og Kilimanjaro Airport i Tanzania med et Beechcraft fly fra FN. Dette er den vakreste flyvningen jeg har hatt. Beechcraft er et lite fly med 12 seter og det flys derfor lavt, hvilket gir god utsikt. Fra luften fikk jeg se Victoriasjoeen, Ngorongoro-krateret, Mt. Meru og Kilimanjaro. Det var straalende solskinn i de to timene turen varte.

Rwanda er ogsaa et vakkert vakkert land, men minnesmerkene for folkemordet i 1994 er sterk kost, selv om man har ploeyet et lass med dokumenter om grusomheter paa forhaand.

Jeg har noen bilder fra turen, men batteriet tok slutt underveis, saa det ble faerre enn jeg haapet, men noen skal jeg laste opp naar jeg faar tid.

Jeg inviterer andre til aa dele opplevelser fra spesielt vakre flyturer i denne traaden.

Mine 2 flotteste ture var en tur ned i Grand Canyon med Helikopter....Det var i 1985..
Anden tur var med en Cessna 172 mellem Rarotonga og til Aitutaki....Flyet var
på vandski og blev parkeret i vandkanten mens vi byggede vores palmehytte.
----
Der var den parkeret i de 2 dage vi "boede" på stranden...

Hilsen
Ole

Er du i etterforskningsgruppen, jb1, siden du har vært i Rwanda? Interessant jobb?

Min vakreste flytur må vel ha vært noe så kjedelig som en tur langs Helgelandskysten med WF Dash 7, BOO-MQN-BNN-TRD. Timesvis forsinket, men en nydelig tur.

Ellers var det jo GEN-LPA med Sterling 727-200, inkludert cockpitbesøk et sted mellom Spania og Kanariøyene, en opplevelse. (Min første tur til "Syden" og første "langtur" )

Min vakreste flyreise var med Continental Airlines i 1985. Jeg fløy en DC-10 mellom Seattle og Denver som var ganske forsinket ut av Seattle - men det stoppet ikke pilotene til å fly lavt rundt et av vulkanfjellene utenfor Seattle - 2 ganger slik at alle skulle få se... :devot:

Nå behøver ikke vi nordmenn å reise så langt for å oppleve spektakulære flyturer... Lofoten i fint vær er en opplevelse, og flyruten OSL-Ålesund hvor man ofte passerer over Geirangerfjorden og Sunnmørsalpene under innflyving mot AES.

Har hatt noen fantastiske turer i Finnmark opp gjennom årene. Husker noen twin otter turer i lav høyde i klarvær over Finnmark. Vanligvis gikk de 9000-10000 fot, men var det skikkelig bra vær hendte det at de fløy i bare 4000-5000 fot.

Ellers har jeg vært med på noen flotte turer fra Alta til Tromsø, spesielt når det har vært godt vær og kapteinen har fløyet i 8000 fot. Ikke så veldig ofte de går så lavt, men det har skjedd noen ganger. Innflyvning over Lyngsalpene og videre gjennom Grøtsundet er en flott opplevelse.

Originally posted by LCH
Er du i etterforskningsgruppen, jb1, siden du har vært i Rwanda? Interessant jobb?

Nei, jeg er i "Chambers", beste oversettelse blir vel utrederkontor. Men alle "interns" kan soeke om plass paa flyet til Rwanda som gaar to ganger i uken. Saa lenge det ikke er fullt av etterforskere eller det ikke er noen vitner ombord kan man dra gratis, men alle andre utgifter maa man dekke selv.

Jobben her er interssant, jeg foeler jeg laerer mye, men naa er det bare litt over en maaned igjen til oppholdet her er over, dessverrre.

Jeg skal faa uploadet et bilde av Kilimanjaro fra luften saa snart som mulig.

Husker to turer spesielt:

Hammerfest-Tromsø med Britten-Norman Islander.Take-off mot sydvest,deretter ned i 500 fot gjennom Sørøysundet,forbi Hasvik og Loppa og inn Grøtsundet.Det var vårvær,vindstille,skyfritt,vanvittig klart,dypblått hav,isblå fjellvegger som gikk rett ned i sjøen fra Stjernøya og Seiland,knallblå himmel.

Longyearbyen-Tromsø med DC-9-41.Etter take-off fløy vi sydover i 2500 fot og maks. 250 knop,slalom mellom fjelltoppene,som på Svalbard ser ut som sort-hvite lagkaker.Første dag med midnattsol (ca. 19/4),værforhold som over.Vi begynte ikke å klatre til marsjhøyden før vi nådde Sørkapp.

Uforglemmelige turer! Norsk natur på sitt flotteste!:nor

Ser ut som innflygingen til Tromsø er favoritten til mange her, og jeg må også si meg enig i det. Flere innflyginger til Ishavsbyen har vært helt fantastiske, og det samme til Svalbard.

Av utenlandsturer vil jeg nevne spesielt en tur fra Buenos Aires til Santiago over Andesfjellene i klarvær som spesiellt vakker!

I fjor fløy jeg CPH-SEA med SK A340. Pga uvær i Nordsjøen/Norskehavet så fløy vi veldig langt nord opp til 78 grader nord over Thule, Grønland. Fantastisk å se Grønland og nord-Canada med fjorder, fjell, breer og innlandsis.

Heisann

Min beste opplevelse i fly er egentlig to flyturer.

Beste av de to er Bangkok - Koh Samui med Bangkok Airways ( B717-200). Helt klart vær , over bukta utenfor Bangkok og masse flotte små øyer i blågrønt hav , og innflygning/landing på Koh Samui med "stråhytte"-terminal.

Andre er Kastrup - Chicago over Grønland , høye fjell og flotte fjorder med is og blått hav, sammen med god mat og drikke ombord i SAS A340 , business-class.

Ellers vil jeg også nevne endel innflygninger til Tromsø , endel på klappsete i cockpit, et syn for nasjonalistiske øyne. Over en isblågrønn ( finnes en slik farge? ) svartis , øst for Lofotveggen , Andenes og Senja i skyfri himmel.

Kan ikke klage på det...... :devot:

Jeg vil nevne to turer spesielt. I mars 1988 fløy jeg Honululu-Hilo og tilbake. Strålende klarvær og storslått natur.
31. august i fjor fløy jeg tur/retur Oslo-Bodø. Været viste seg fra sin absolutt beste side og Nordlandsnaturen er fra luften noe av det flotteste landet vårt kan by på (naturmessig er jeg kjempenasjonalist forøvrig ;)) noe som ikke sier rent lite.

Begge turene var med 737, nærmere bestemt en Aloha 737-200 (uten hushkits AFAIR) og en Braathens 737-700.

Hei,

Tidlig en morgen (04.30) med S61N ut fra Kristiansund til et fartøy ved Draugen feltet når vi passerte over hele skjærgården og øya Grip i soloppgang.

Eders
Knut Erik

For 10 år siden jobbet jeg et års tid som Kabinvert i WF. Jeg bodde i Tønsberg og hadde base Hammerfest :)

Det kan vel nesten ikke bliii lengre unna? :up: I allefall reiste jeg en sen kveld med det siste flyet fra FBU til TOS i strååålende sommervær og solen var like ved å gå ned. Flyet var halvfullt og kapteinen ombord må ha hatt en stråålende dag for vi fløy i lav høyde opp mot Gardermoen, for derfor å svinge av opp mot Gjøvik, fortsatt i lav høyde. Da vi entret Mesnalia og Lillehammer klatret han litt, men holdt seg litt over åskammene oppover Gudbrandsdalen....Det var vakkert.

Slik fortsatt turen helt opp til Dombås hvor vi så klatret opp til level.....

Ai Ai Ai...Den turen glemmer jeg aldri......

:nor

Back