DHC-3 Otter s/n 397

Olebno

ScanFlyer Gold
S/N 397 - RNOAF O-AI, senere LN-TSC og C-FQEI bygges nå opp i Ungarn. Samme workshop som bygger opp den Junkers JU-88 som skal til Luftfartsmuseet i Bodø. Flott at man tar vare på de gammle, men allikevel litt trist at man dytter en PT6A inn i stedet for stjerna. Men, eieren er fra Sveits. Han vet kanskje ikke bedre.:lol:
Så vidt vites kommer den med kalosjer.
 

Attachments

  • o-ai.jpg
    o-ai.jpg
    48.5 KB · Views: 304
Dette flyet ble såvidt nevnt i en tråd på dette underforumet. Det stod langt ned i en posting, quote: C/n 397 LN-TSC Ocean Products A/S/Westwing,ble CF-QEI senere C-FQEI.Flyet tilhørte Air Nootka da det 4/8-2005 krasjet i Louie Lagoon,Vancouver Island.Alle 9 ombord overlevde og flyet ble senere hentet av en Sikorsky S-61N (C-FHHM).Etterhvert ble flyet solgt til sveitseren Urs Wamister.Han fikk flyet sendt til Karl Birczak's verksted i Hereg i Ungarn for gjenoppbygging.Det er samme sted NLM har en Ju-88 under oppbygging.
http://forum.scanair.no/read.php?TID=16366
 
Takker Mehamn, den tråden har jeg merkelig nok oversett. Spesiellt morsomt å se at LN-IKI faktisk lever ennu. Jeg var involvert da vi (entusiaster i WF) prøvde å stoppe eksporten av den. Vi fikk faktisk Kulturdept. med dette, men stoppordren kom en dag forsent. Dagen før dept. signerte brevet hadde IKI forlatt Norge. Dobson Aviation i Kansas kjøpte flyet og byggde den opp. Takker.:old
 
Back
Top