Detta ser farligt ut.....

Det går vel bra hvis man er veldig forsiktig, lite fjæring her !

Husker forresten fra boka til Bernt Balchen. Under krigen så krasha det en B17 (Flying Fortress) på innlandsisen ppå Grønland. Da landa de med en Catalina flybåt på isen og plukka opp de overlevende. Tøft !
 
Er flyger, men har ikke sertifikat på tøffler. Som Falcon sier; dette går bra om flygeren vet hva han/hun gjør...
Hørte ellers en historie om en som fikk motortrøbbel i en TigerMoth. Han hadde bare vann å nødlande på, og det går jo ikke alltid helt bra i kombinasjon med hjulunderstell.
Det historien sier at piloten gjorde, var å snu flyet, nødlande på ryggen, og dermed surfe på den øverste vingen...... Dette HØRES iallefall ut til å være noe som kunne ha gått bra, men ikke vet jeg. Skulle gjerne hatt noen timer i TigerMoth og litt acro-erfaring for å prøve kanskje??:spin:
 
Heisann, jeg har sjøflylappen og kan bare bekrefte det som er skrevet at dette går fint. De fleste typer flotører har en sterk kjøl som holder vekten av flyet.

Dag
 
Dette er ikke noe problem så lenge man er forsiktig og kjenner til hvordan underlaget er.
Er selv lykkelig medeier i LN-YTH, som også er en UL maskin som den på bildet. Vi har hjul på sommeren og ski på vinteren. Helt fantastisk å kunne lande litt utenfor allfarvei i gnistrende vintersol !:up:
 
Hvis det å operere med skiunderstell krever egen utsjekk, (og ikke om jeg vet), holder det da å ta lappen på tøffler?;)
 
Fikk ikke frem noe bilde, Andreas. Går ut fra det var snødekt is?

Uansett - det er faktisk "vanlig" å lande på gress med flottører (trenger ikke engang være vått), asfalt går også bra for landing hvis man er dyktig. Ingen av delene går for take-off, men man kan bruke tralle med hjul under...

SSL - nei, de er separate. Sjøutsjekk tar 10 timer, skiutsjekk tar 5 timer.



:D :D :D
 
SSL - nei, de er separate. Sjøutsjekk tar 10 timer, skiutsjekk tar 5 timer

Da skal jeg spisse spørsmålet enda mer inn mot det jeg sitter og grubler på; hvis man lander med tøfler på snø, gjør man da noe som ikke helt er etter regelverket?
(Som man ser, kreves egen utsjekk for ski....).
 
Ah sånn. Nei, du trenger bare skiutsjekk hvis du skal fly med ski. Som nevnt kan du lande på asfalt med med flottørutsjekk. Det dreier seg ikke om underlaget, men om å mestre en bestemt type understell (slik det er egen utsjekk for halehjul kontra "støttehjul") Kanskje unødvendig å si at det er lurt å prøve alt utenom det vanlige sammen med en som har gjort det før...
Så nylig en video med et svensk sjøfly som landet på gress. Butter ikke forover slik man skulle tro når det treffer fast underlag, men selvsagt lander man med høy nese og motorpådrag. Det er jo bare den smale kjølen som tar nedi, og det blir ikke mange cm kontaktflate. Man tror det ikke før man får se det.
Skulle så gjerne sett bildet Andreas hadde funnet, men det er så mange på den fotosiden, noen som har et tips som kan spare mye leting?
 
I "annerledeslandet" Norge skal jo ALT være forbudt. Så også landing med flottører på snø (selv om det var praktisert gjennom årtier).

I Sverige er dette tillatt, dermed får vi kun se slike bilder derfra. Tror det ligger et nydelig et på den svenske sjøflysiden.

:)
 
I "annerledeslandet" Norge skal jo ALT være forbudt.

Ja, det er, for å si det pent, blitt "mindre og mindre morro" med årene å drive med PPL-flyging ut fra statlige flyplasser i Norge. Flyging må ha vært utrolig mye morsommere før i tiden....

halehjul kontra "støttehjul"

Ha-ha...., "støttehjul" du liksom....
Joda, er tildels enig. Jeg har aldri fløyet halehjul før, selv om det er der hjertet ligger.
(Real pilots are taildraggers... ).
Skal komme med en innrømmelse jeg angrer så til de grader på at det ikke finnes ord; jeg har faktisk takket nei til sponset utsjekk på halehjul...., i en Decatlon!!!
Om det finnes dummere personer enn meg akkurat der? Mmmmm....NEI...!!!!!
(Jeg skal ikke forsøke på å komme inn på årsakene til at det ikke ble noe av).
 
PÅSTAND: Småflyging i Norge eksisterer på tross av (ikke på grunn av) Avinor/LT/JAA. Vårt særnorske klubbsystem er unikt i Europa.

HVORFOR har da mange SMÅ flyklubber måttet kaste inn håndkleet og gå til innkjøp av "oppsprita UL's" – mot sin vilje og mot bedre vitende?
FORDI avgifter/vedlikeholdskrav/forsikring for standardfly blir for kostbart for de klubbene som FLYR LITE. Ingen bryr seg om de små!

De "gamle ramsalte" fra dengang det kun fantes halehjul, fant opp begrepet "støttehjul". De har også gitt oss noviser (som ble opplært på lettlandede nesehjulsfly) begrepet "det er de som IKKE har groundloopet ennå, og de som KOMMER til å gjøre det"…

Altså er det idag ikke mange piloter som fikser crosswind-landinger i et halehjulsfly (Cub og noen få andre typer). Havaristatistikken på de få gjenværende (overlevende) Cub'er har allerede gitt forsikringsagentene mareritt. Overgangs-smerter?

Go eat your heart out! Bellanca Decathlon påstås å være et lettflydd fly, og attpåtil aerobatic. Skal ikke legge stein til byrden – du har allerede innsett miseren. Pytt – vi er da mange her ute som har tatt fatale avgjørelser i øyeblikkets rus...

La oss ta en dugnad på den forsømte teknikk - halehjulsflygning! Før det går HELT i glemmeboka (som skiflygning, pga Lov om motorisert ferdsel i utmark) det må da være noen talentfulle flygere der ute som vil demonstrere at VI KAN!


:) :) :)
 
PÅSTAND: Småflyging i Norge eksisterer på tross av (ikke på grunn av) Avinor/LT/JAA. Vårt særnorske klubbsystem er unikt i Europa.

HVORFOR har da mange SMÅ flyklubber måttet kaste inn håndkleet og gå til innkjøp av "oppsprita UL's" – mot sin vilje og mot bedre vitende?
FORDI avgifter/vedlikeholdskrav/forsikring for standardfly blir for kostbart for de klubbene som FLYR LITE. Ingen bryr seg om de små!

Hvor tar du det fra? :) Hvem kan være uenig i slike utsagn...:up:

Go eat your heart out!

Been there, done that..... (several times!)
 
SSL - dear!!!

Øhh, man har da vært innenfor luftfart i aaaltfor mange år!

Obviously WE have "been there, done that, bought the T-shirt"????

Hvor jeg TOK det fra??? Øhh- longtime experience and real-time!!!

See ya later, navigator (for uinnvidde: sitat fra sci-fi film).

Hey, buddy, soulmate???

Bless the internet forever and after - Ah do declare!!!
 
Back
Top