PÅSTAND: Småflyging i Norge eksisterer på tross av (ikke på grunn av) Avinor/LT/JAA. Vårt særnorske klubbsystem er unikt i Europa.
HVORFOR har da mange SMÅ flyklubber måttet kaste inn håndkleet og gå til innkjøp av "oppsprita UL's" – mot sin vilje og mot bedre vitende?
FORDI avgifter/vedlikeholdskrav/forsikring for standardfly blir for kostbart for de klubbene som FLYR LITE. Ingen bryr seg om de små!
De "gamle ramsalte" fra dengang det kun fantes halehjul, fant opp begrepet "støttehjul". De har også gitt oss noviser (som ble opplært på lettlandede nesehjulsfly) begrepet "det er de som IKKE har groundloopet ennå, og de som KOMMER til å gjøre det"…
Altså er det idag ikke mange piloter som fikser crosswind-landinger i et halehjulsfly (Cub og noen få andre typer). Havaristatistikken på de få gjenværende (overlevende) Cub'er har allerede gitt forsikringsagentene mareritt. Overgangs-smerter?
Go eat your heart out! Bellanca Decathlon påstås å være et lettflydd fly, og attpåtil aerobatic. Skal ikke legge stein til byrden – du har allerede innsett miseren. Pytt – vi er da mange her ute som har tatt fatale avgjørelser i øyeblikkets rus...
La oss ta en dugnad på den forsømte teknikk - halehjulsflygning! Før det går HELT i glemmeboka (som skiflygning, pga Lov om motorisert ferdsel i utmark) det må da være noen talentfulle flygere der ute som vil demonstrere at VI KAN!
