• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det store Europæiske bagage rod

sk931

ScanFlyer Rusty
Det store Europæiske bagage rod

Som skrevet er det meget rod i den store historie om bagagen i diverse europæiske lufthavne...
LHR,FRA,AMS,BRU osv osv...I CPH har de også mange mange stykker stående.
Hørte at der i LHR stod, den 23dec, over 50000 stks bagage og nogenlunde det samme i FRA...
Håber virkelig for kolleger rund omkring i Skandinavien som har dette daglige problem inde på kroppen, at det løses hurtigt

Hilsen
Ole

Som skrevet er det meget rod i den store historie om bagagen i diverse europæiske lufthavne...
LHR,FRA,AMS,BRU osv osv...I CPH har de også mange mange stykker stående.
Hørte at der i LHR stod, den 23dec, over 50000 stks bagage og nogenlunde det samme i FRA...
Håber virkelig for kolleger rund omkring i Skandinavien som har dette daglige problem inde på kroppen, at det løses hurtigt

Hilsen
Ole

Ja de slider rundt omkring. Vi har nogle venner der har familie på besøg fra UK. De ankom til CPH uden bagage d. 23/12 og har stadig ikke fået bagage. Efter omkring 10 opkald dagligt er det stadig ikke lykkes dem at komme i kontakt med Novia i CPH og aner intet om hvad der sker og hvor bagagen er.

BA's bagagetracking hjælper heller ikke noget - her er beskeden bare at de prøver at finde bagagen, men intet om hvor den.

Fair nok at der er kaos og en pukkel der skal afvikles, men fem dage uden at kunne komme i kontakt eller nogen anden besked kunne tyde på at Novia og BA har nogle procedurer omkring kundeservice at arbejde med.

Re: Det store Europæiske bagage rod

Jeg har ventet på bagasjen min siden 20.des og er sikkert i FRA en plass. Irriterende at jeg må vente så lenge på bagasjen min. Stryk karakter til LH og FRA som har rotet vekk baggasjen min sammen med 30000 andre baggasjer.

mhm, strykkarakter til LH og FRA som ikkje greier å handtere 30000 bags på en-to-tre. Meld deg til teneste i FRA, så får du nok jobb på sekundet! :)

Hvordan løses dette? Sender de trailere rundt omkring? Er vel vanskelig å få det med ordinære flighter

mhm, strykkarakter til LH og FRA som ikkje greier å handtere 30000 bags på en-to-tre. Meld deg til teneste i FRA, så får du nok jobb på sekundet! :)

Vil nu bakke Barca op her. En 8 dages forsinkelse er ikke godt nok - dårligt vejr eller ej. Svært at give andet end dårlig karakter for det.

Kan man ikke lage en panteordning: Lever inn to par sokker og en boxershorts på OSL, og motta tilsvarende på eksempelvis CDG. Så gjør man det bare omvendt når man skal tilbake. Så slipper man å frakte bagasjen rundt i Europa, man skifter bare klær - med hverandre... :)

Jeg har ventet på bagasjen min siden 20.des og er sikkert i FRA en plass. Irriterende at jeg må vente så lenge på bagasjen min. Stryk karakter til LH og FRA som har rotet vekk baggasjen min sammen med 30000 andre baggasjer.

Ja, skjønner det er irriterende, like irriterende for oss som sitter rundt omkring og venter på din bagasje. Vi vil gjerne ha den vekk og deg ut av vårt system. Case closed over til neste sak:lol:

Men for å sette det litt i perspektiv: pr. idag så har følgende selskap på sine hubs;

AF - PAR flyplassene, over 1300 savnet rapporter
BA - LHR flyplassene, over 500 savnet rapporter
LH - FRA over 300 savnet rapporter

Her har vi 3 hubs som alene venter på ca 3.500 kolli bags missing inbound, når du i tillegg skal handle det flerdobbelte så er det ikke bare å knipse med fingra og vips så var dem vekk. De skal sjekkes, scannes og retagges og kanskje da den nærmer seg sitt eget hjem

Selv om dette er en noe ekstraordinær situasjon, og jeg har full forståelse for at det skal være vanskelig, så har jeg vanskelig å se hvordan det kan være tilnærmet umulig å holde styr på bagasjen, hvis vi tar i betraktning dagens elektroniske kontroller og sikkerhetskontroller.
Mao, i mitt hode så burde man til enhver tid vite, om ikke på milimeteren, hvor bagasjen er.

Selv har jeg bare vært ut for en skikkelig irr-op i hele mitt liv, hvor SAS endte opp med å sponse natt i CPH. Når vi ankom OSL morran etter, og bag manglet, så visste ankomstservice hvor den var og når den kom allerede før vi kom til skranken.
"Maksvekt på flyet, kommer med neste og blir sendt til TRD med fly en eller to timer etter deg, alt etter tilgjengelig plass. Vil du hente/vente på på TRD eller få sendt hjem ila dagen?" var beskjeden vi fikk den gang.

Ja, skjønner det er irriterende, like irriterende for oss som sitter rundt omkring og venter på din bagasje. Vi vil gjerne ha den vekk og deg ut av vårt system. Case closed over til neste sak:lol:

Men for å sette det litt i perspektiv: pr. idag så har følgende selskap på sine hubs;

AF - PAR flyplassene, over 1300 savnet rapporter
BA - LHR flyplassene, over 500 savnet rapporter
LH - FRA over 300 savnet rapporter

Her har vi 3 hubs som alene venter på ca 3.500 kolli bags missing inbound, når du i tillegg skal handle det flerdobbelte så er det ikke bare å knipse med fingra og vips så var dem vekk. De skal sjekkes, scannes og retagges og kanskje da den nærmer seg sitt eget hjem

Og disse tallene du kommer med, gjelder de fra disse hubene til Norge eller OSL?

Og disse tallene du kommer med, gjelder de fra disse hubene til Norge eller OSL?

Det er folk ankommet de respektive Hub's sin savnede bags, fra hvorsomhelstiverdenpax.
Når du i tillegg får en mega haug med bags som skulle vært i alle himmelretninger så tar det sin tid, dessverre

Jeg har full forståelse med de som venter på bags, og har vært i denne situasjonen en gang selv, tror det var sommer 2007 ut fra LHR. Tok 3 uker å få bag, og når den kom hadde den vært søkkvåt i de 3 ukene, og følgelig var alt muggent.

Etter et slikt kaos så er det meget forståelig at noe bagasje kan bruke flere uker på å komme til sine eiere. I en kaossituasjon så prioriteres nok (heldigvis) passasjerer fremfor bagasje. Det jeg derimot savner er et litt bedre statussystem i sporingen som kanskje kan gi litt mer "håp" og føelse av progresjon. Noe i retning "Din bag, nr XXXX, ble sist registrert ved innsjekk/security/loading/offload på LHR/OSL/whatever den XX/XX-20XX, ved denne flyplassen er det fortsatt 1.234stk usorterte kolli som vi fortsatt jobber med, og vi håper din bag er blandt disse".

Dette burde være informasjon som er lett og hente ut, og det at man kan følge med på antall usorterte kolli gjør at man kan overvåke situasjonen til en viss grad. Muligens må disse data forsinkes 12/24 timer for å forhindre eventuelle terrorister i å ha en teoretisk mulighet i å utnytte dem, men det burde være en grei sak...

Alt dette er teoretisk svært enkelt, men man må huske at 'alle' flyselskapssystemer er basert på gamle, kompliserte mainframesystemer og protokollene for kommunikasjon mellom flyselskapene også er bygget på dette. Selv det du idag ser som 'hypermoderne e-handelssider' er lappverk liggende oppå et mainframesystem. Bagasjehåndtering er ikke så 'sexy' og er derfor ikke spesielt høyt prioritert på utviklingssiden. I tillegg må man finne en protokoll som alle flyselskaper (som ønsker) kan delta i.

Men det ER folk som jobber med dette, og jeg regner med at det etterhvert vil dukke opp løsninger som vil gjøre dette bedre også.

Selv om dette er en noe ekstraordinær situasjon, og jeg har full forståelse for at det skal være vanskelig, så har jeg vanskelig å se hvordan det kan være tilnærmet umulig å holde styr på bagasjen, hvis vi tar i betraktning dagens elektroniske kontroller og sikkerhetskontroller.

Nja, ideelt så burde det være mulig, men verden er ikke så ideel. Det er en del systemer som leser av automatisk eller semi-automatisk rundt omkring. Men de snakker ikke sammen med andre systemer. To grunner, ikke tilgang - og upraktisk. Baggasje er ofte i flyet, utenfor og inne i et sorteringsanlegg. Fra den ene handlingsagenten til den andre, bytte av flyselskap, sorteringsanlegget tilhører flyplassen som er enda en aktør. Utstyr som skal evt. skal brukes til registrering bør være lavkost og ekstremt robust.

Nå finnes Worldtracer, som veldig mange flyselskaper benytter. Men den baserer seg på registrering i ettertid, ved avvik. Det fungerer veldig greit, men når kapasiteten som er satt av til å utføre denne jobben overstiger normalen (slik som i disse dager) så tar det tid før man har oversikt.

Du får mainframe til å høres ut som et skjellsord, gamle ørn. Det er nok heller dårlig programmering enn maskinvaren det ligger på... Og som alle som har vært ute en vinterdag før vet, er assemblerkode det som er mest effektivt etter (E)P-ROM ;)

Spøk til side: Jeg tror ikke dette kan gå på mikke mus-løsninger, men de trenger stor prosessorkapasitet. Interessant nok, inntil ut på 1980-tallet kjøpte man en maskin med arkitektur som kostet skjorta, men var oppe og gikk i løpet av ei uke. Nå kjøper man et par lastebillass med servere som ikke koster noe, bygger en datahall eller tre å ha det i og så bruker man et års tid på å lage arkitekturen som binder det hele sammen. Prislappen? Omtrent den samme, men fra forskjellige budsjettkapitler.

Du får mainframe til å høres ut som et skjellsord, gamle ørn. Det er nok heller dårlig programmering enn maskinvaren det ligger på... Og som alle som har vært ute en vinterdag før vet, er assemblerkode det som er mest effektivt etter (E)P-ROM ;)

Dårlig programmering er en ting - blanding av systemer er en annen - forgubbing av programmerere er en tredje. Å finne en god mainframeprogrammerer er blitt omtrent umulig. Og å finne en som vet forskjell på en DC-9 og en 747 er enda verre.

Helt klart kjedelig for dem som har fått sin bagasje forsinket, men dette er jo dessverre noe som har en tendens til å skje hver eneste gang det blir slike store uregelmessigheter.
Systemene er rett og slett ikke designet for så mange irregulære hendelser som inntreffer samtidig, og da blir det ofte slik, med store ulemper for involverte passasjerer, samt ekstremt store ekstrakostnader for flyselskapene. Bare dette med kostnadene burde være incentiv nok for at det ble satt en større fokus på slike hendelser, men det virker ikke som om dette er høyt nok prioritert.

For min del blir jeg bare mer og mer overbevist om at det er best å reise med kun handbagasje. Hadde koffert med på EN reise i år, og den kom 2 dager sent til ATL ;-)
Så nå er det bare å pakke smartere og klare seg med lite !

Det MOW beskriver kan umulig være så vanskelilg vel? All baggasje er merket. Det er vel bare å hive den på neste fly til samme destinasjon? Jeg kan forstå at det kan hope seg opp på sluttdestinasjonen i forhold til å få kjørt ut baggasje til alle. Men at det skal hope seg opp på hub'er som FRA og CPH har jeg mindre forståelse for. I sånne situasjoner er det vel bare å sette inn flere folk for å løse opp i problemene. Og for Hub'ene er det jo rett og slett et spørsmål om å sende problemet videre.

Reisekamerat T var i Tyskland i 5 dager. Baggasjen kom tilbake til ham 10 dager etter hjemkomst. Dvs i går.

Så ikke kom her og si at man må ha forståelse for situasjonen. At det samler seg opp 30 000 stk baggasje i FRA er vel i grunnen deres egen feil som ikke har fått ekspedert den videre.

På tide å få noe nytt software som kan hjelpe av med situasjonen kanskje? Vi har jo mange datakyndige her! Kanskje vi kan utvikle en Flyprat-baggagehandeling-software? Kunne vel blitt rene gullgruva!!

BF:angry:

Skjønner godt at folk er frustrerte og driter i om det står 30 000 bag i FRA eller hvor det nå må være. De vil bare ha sin bagasje så fort som mulig! Men når du har bags stående til en liten norsk by, trafikken er tilbake til normalt nivå, så er det ikke bare å hente inn ekstra folk og laste ombord på første fly. Hver eneste bag må sjekkes. Hvis det står OSL på en bag, betyr det ikke at bag bør sendes til OSL, for pax kan jo ha reist tilbake til FRA osv osv. Selskapene har jo også økonomisk ansvar for bagasje, så man skal være sikker på at den ene baggen blandt 30 000 kommer frem til riktig person. Ikke rart at slikt tar tid. Det skal også være plass til den bagasjen på allerede fulle fly, ansatte er tilbake og ingen selskap har råd til å ha en haug ansatte sittende hjemme og bare venter på å få jobbe. Vet at flere selskap nå benytter eksterne selskaper til å få fraktet bag frem til pax.
Tror selskapene gjør alt de kan for å få ut bag fra HUB'ene så fort som mulig, for det er ikke gratis å ha bag stående. Utgiftene løper overfor pax så lenge bags blir stående.
All sympati til pax som får ødelagt sine opphold pga savnet bag!

Back