Halvorsn
ScanFlyer Molded
Det kan ta deg 0,002 sekunder å… (del 1 OG del 2)
...ta det bildet du så lenge har ventet å få. ISOen er satt til 320. Blenderen er på F/8. Brennvidden er 560mm. Og lukkertiden? Den er 1/500 sek. 1/500 s, eller 0,002 sekunder. Mer enn 1000 ord kan sies iløpet av 0,002 sekunder. Utrolig, er det ikke? Året 2011, var året hvor så veldig mye skjedde. De største mengene har ikke noe som helst å gjøre på et flyforum, men det å få bil og lappen resulterte i desto flere turer til Oslo Lufthavn Gardermoen. Og ikke bare dit - jeg hadde en sommertur, helt mutters aleine. I litt over en uke reiste jeg rundt i Norge på jakt etter motiver og opplevelser av hva vårt fedreland kan ha å by på. Jeg fant kanskje litt mer meg selv, og jeg fant mange flotte plasser. Innunder der også FLYplasser. Jeg missa kanskje a340 på BGO, jeg missa kanskje 747 fra Thai på OSL, jeg missa kanskje å være i Oslo den 22. juli - iallefall ikke før på kvelden. Jeg missa kanskje lyset, jeg missa kanskje en 767 eller fler, jeg missa kanskje Tristar og annet snacks, men jeg missa ikke de gode stundene. Og sammen med Marius, eller baselutvann, har jeg virkelig hatt et fantastisk år som ungdom, som fotograf og som flyentusiast. Andre jeg også vil takke mye i tillegg til Marius, er Jørgen, min far Thom, den nye rekrutten Martin, Hermann og Cato/Vidar/Stein/og gjengen for gode stunder rundt om. Jeg tror 2011 var vanvittig bra, og det spørs om 2012 kan toppe dette fantastiske året.
Nei fytti, nå blei're ALTFOR mye surmuling og sentimentalitet, her må det no skikkelige flybilder til! Og dere? Godt nyttår, da!
(tekst OVER bildene)
Det kan ta deg 0,002 sekunder å ta et bilde en ettermiddag på Schipol i spotterpåsken

KLM 737WL @ AMS by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppnå det du reiste til Nederland for

KLM MD-11 PH-KCI by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å finne ut at Norge er et flott spotterland likevel

SAS CRJ900 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å stå opp klokken 04:50 for å rekke et tidlig flytog for å få morgenbilder

Thai 777-200ER by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å komme på en genial tittel på et bilde

Turen går Widerøe by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å fryse fingerne av deg mens du har en fra journalistklassen med deg for å lage sak om spottermiljøet

Thomas Cook Scandinavia a330-200 OY-VKF by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å finne ut hvor mye kontrast det burde være i et bilde for å oppnå det du vil

thrust. Quatro Thrust! by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å få årets eneste bilde inn på Anet

Finnair ERJ190 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å få timingen med to fly i samme bilde

Aeroflot a319-100 and Airbaltic Fokker 50 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige et slitent italienskboende MD-80 sine bedre lakkeringsdager

tough windscreen by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige første -300-modell av Quatars nyoppstartede rute sammen med en som aldri har drevet med flyspotting men som nå er lysten på mer

Qatar A330-300 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige et norsk jagerfly suse rett forbi deg i en sinnsyk fart

RNoAF F-16 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige en stemningsfull, nokså duggvåt, OSL-morgen

Morning mood by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige to enorme, blå, halvveis to-etasjes fly komme i samme bilde vel vitende om at det er april og det er 32 grader på takterrassen og en fantastisk øl venter deg mens du ser igjennom bildene på en bar med utsikt over taket på Schipol

KLM Asia 747-400 PH-BFF + KLM 747-400 departing by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige en get-together av 747 og 737 i lufta samtidig

Lucy in the sky by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige forskjellen på hjulopphenget på en Airbus a340-600-maskin

Some wheels work - some don't by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige kondenseffekter

Virvel og snurr by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppdage at flyet du skulle ta bilder av nesten er forbi deg allerede

It was like dark and stuff by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppdage at alt plutselig bare klaffer helt perfekt

SAS 737-800 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å skjønne at dette er siste bildet i denne årskavalkaden

Norwegian 737 by Halvor S.N., on Flickr
Det tar deg 0,002 sekunder å få et bilde inn på et minnekort, via to prosessorer og en sensor, som siden kan brukes til å dele minner med resten av internettet.
Det kan ta deg 0,002 sekunder å vite at du har fått et godt bilde.
Det kan ta lenger tid også - det skal sies.
(Om det er stemning for en del 2 kan det gjerne gis.) Godt nyttår og god natt!
...ta det bildet du så lenge har ventet å få. ISOen er satt til 320. Blenderen er på F/8. Brennvidden er 560mm. Og lukkertiden? Den er 1/500 sek. 1/500 s, eller 0,002 sekunder. Mer enn 1000 ord kan sies iløpet av 0,002 sekunder. Utrolig, er det ikke? Året 2011, var året hvor så veldig mye skjedde. De største mengene har ikke noe som helst å gjøre på et flyforum, men det å få bil og lappen resulterte i desto flere turer til Oslo Lufthavn Gardermoen. Og ikke bare dit - jeg hadde en sommertur, helt mutters aleine. I litt over en uke reiste jeg rundt i Norge på jakt etter motiver og opplevelser av hva vårt fedreland kan ha å by på. Jeg fant kanskje litt mer meg selv, og jeg fant mange flotte plasser. Innunder der også FLYplasser. Jeg missa kanskje a340 på BGO, jeg missa kanskje 747 fra Thai på OSL, jeg missa kanskje å være i Oslo den 22. juli - iallefall ikke før på kvelden. Jeg missa kanskje lyset, jeg missa kanskje en 767 eller fler, jeg missa kanskje Tristar og annet snacks, men jeg missa ikke de gode stundene. Og sammen med Marius, eller baselutvann, har jeg virkelig hatt et fantastisk år som ungdom, som fotograf og som flyentusiast. Andre jeg også vil takke mye i tillegg til Marius, er Jørgen, min far Thom, den nye rekrutten Martin, Hermann og Cato/Vidar/Stein/og gjengen for gode stunder rundt om. Jeg tror 2011 var vanvittig bra, og det spørs om 2012 kan toppe dette fantastiske året.
Nei fytti, nå blei're ALTFOR mye surmuling og sentimentalitet, her må det no skikkelige flybilder til! Og dere? Godt nyttår, da!
(tekst OVER bildene)
Det kan ta deg 0,002 sekunder å ta et bilde en ettermiddag på Schipol i spotterpåsken

KLM 737WL @ AMS by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppnå det du reiste til Nederland for

KLM MD-11 PH-KCI by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å finne ut at Norge er et flott spotterland likevel

SAS CRJ900 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å stå opp klokken 04:50 for å rekke et tidlig flytog for å få morgenbilder

Thai 777-200ER by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å komme på en genial tittel på et bilde

Turen går Widerøe by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å fryse fingerne av deg mens du har en fra journalistklassen med deg for å lage sak om spottermiljøet

Thomas Cook Scandinavia a330-200 OY-VKF by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å finne ut hvor mye kontrast det burde være i et bilde for å oppnå det du vil

thrust. Quatro Thrust! by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å få årets eneste bilde inn på Anet

Finnair ERJ190 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å få timingen med to fly i samme bilde

Aeroflot a319-100 and Airbaltic Fokker 50 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige et slitent italienskboende MD-80 sine bedre lakkeringsdager

tough windscreen by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige første -300-modell av Quatars nyoppstartede rute sammen med en som aldri har drevet med flyspotting men som nå er lysten på mer

Qatar A330-300 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige et norsk jagerfly suse rett forbi deg i en sinnsyk fart

RNoAF F-16 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige en stemningsfull, nokså duggvåt, OSL-morgen

Morning mood by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige to enorme, blå, halvveis to-etasjes fly komme i samme bilde vel vitende om at det er april og det er 32 grader på takterrassen og en fantastisk øl venter deg mens du ser igjennom bildene på en bar med utsikt over taket på Schipol

KLM Asia 747-400 PH-BFF + KLM 747-400 departing by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige en get-together av 747 og 737 i lufta samtidig

Lucy in the sky by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige forskjellen på hjulopphenget på en Airbus a340-600-maskin

Some wheels work - some don't by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å forevige kondenseffekter

Virvel og snurr by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppdage at flyet du skulle ta bilder av nesten er forbi deg allerede

It was like dark and stuff by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å oppdage at alt plutselig bare klaffer helt perfekt

SAS 737-800 by Halvor S.N., on Flickr
Det kan ta deg 0,002 sekunder å skjønne at dette er siste bildet i denne årskavalkaden

Norwegian 737 by Halvor S.N., on Flickr
Det tar deg 0,002 sekunder å få et bilde inn på et minnekort, via to prosessorer og en sensor, som siden kan brukes til å dele minner med resten av internettet.
Det kan ta deg 0,002 sekunder å vite at du har fått et godt bilde.
Det kan ta lenger tid også - det skal sies.
(Om det er stemning for en del 2 kan det gjerne gis.) Godt nyttår og god natt!