Det kan bli mer flykaos

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Det kan bli mer flykaos

Møtet mellom flygelederne og styret i Avinor endte mandag kveld resultatløst. Blir det ikke enighet, får vi nytt flykaos fra 20. mai.

Partene førte samtaler fra klokken 14 mandag til midnatt, uten å komme til enighet. Norsk Flygelederforening er ikke optimistiske etter mandagens møte.

- Avinor har ikke forstått poenget. Vi la fram en skisse som Avinor avviste. Våre medlemmer er svært oppgitt over måten dette blir håndtert på, sier leder i Flygerlederforeningen Rolf Skrede til NTB.

Flygelederne mener Avinor er alvorlig underbemannet på flygeledere, utover det er det ikke kjent konkret hva skissen forbundet la frem inneholder.

Det skal forhandles videre tirsdag. Oppnås det ikke enighet da, går forhandlingene videre til Riksmeklingsmannen.

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/politikk/article631445.ece

Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Når er det vekterene skal streike?

Ser flygeledere at det ser ut som om flygelederene sakl begynne å streike fra 20 Mai, så min tur 1. Juni er foreløpig trygg, men så gjenstår det å se hva tyttebærpolitiet finner på

Vekterne streiker også (eventuelt) fra 20. mai. Moro for meg som skal til CHQ 21. mai.... Avinor og flygelederne har alt å tape og ingenting å vinne på at det blir streik. Streiker flygelederne 20. mai er det ikke én sønn/datter av en flygeleder som tør si hva mamma/pappa driver med, og ledelsen og styret i Avinor bør gå på finn.no/jobb.... Det finnes NULL toleranse blant folk flest for en flygelederstreik nå. Streik er et lovlig middel i arbeidslivet - like it or not - men flygelederne bør unngå det nå... nesten til en hver pris.

Originally posted by CK
Streik er et lovlig middel i arbeidslivet - like it or not - men flygelederne bør unngå det nå...

Det der er vel å tenke litt for enkelt? Mener du at flygelederne skal akseptere det som Avinor ønsker, bare for å unngå streik? Eneste fornuftige løsning er selvfølgelig at begge parter blir enige.

Etter hva jeg har skjønt går det ikke på lønn denne gangen, men fremtiden for flygelederne i forhold til rekruttering osv osv, og det er vel helt fair å kjempe for viser historien...

Originally posted by CK

Vekterne streiker også (eventuelt) fra 20. mai. Moro for meg som skal til CHQ 21. mai.... Avinor og flygelederne har alt å tape og ingenting å vinne på at det blir streik. Streiker flygelederne 20. mai er det ikke én sønn/datter av en flygeleder som tør si hva mamma/pappa driver med, og ledelsen og styret i Avinor bør gå på finn.no/jobb.... Det finnes NULL toleranse blant folk flest for en flygelederstreik nå. Streik er et lovlig middel i arbeidslivet - like it or not - men flygelederne bør unngå det nå... nesten til en hver pris.

Ikke overrasket over nok et ureflektert innlegg fra den kanten.

Hva har vi egentlig å tape? Anseelse? Sånne som deg som tar inn over deg og ukritisk spyr ut igjen all den dritten som blir skrevet i avisene er med på å senke terskelen for streik jamnt og trutt. Avinor har mye å tape, vi flygeledere har nok innsett at uansett hvor mange ganger vi forteller hva som er årsaken til de problemene som har oppstått så er det vi som får skylda igjen.

Null toleranse? Det har vi også. Problemene i norsk luftfart er IKKE indusert av norske flygeledere. Den som fortsatt hevder det, og der inkluderer jeg deg CK på lista, har ikke forstått mye av hva som har foregått i Avinor.

hvis du hadde valgt å LESE litt mer nyansert også, min venn, hadde du sett at jeg IKKE mener at flygelederne er problemet. Jeg sier at begge parter - Avinor og flygelderne - har et ansvar for å gjøre alt de kan for å unngå konflikt som vil gi nytt kaos i flytrafikken. Det norske folk - VG-lesende, grandiosatyggende FrP-velgere - er lei av at flyene ikke går, og gir blanke i om det er syke flygere, dårlig bemanning i Røyken, streik blant kabinpersonalet eller hva årsaken er denne gang.

Alle som jobber med luftfart i Norge har alt å tape på nok en streik/aksjon som fører til køer, ventende og frustrerte passasjer - uansett hvor den kommer fra. Stå på, atck! Men, ikke flere scener med forbanna pax på osl, ok?:spin:

Vi ønsker inderlig å unngå streik, men det er nå en gang slik arbeidslivet fungerer. Sjøl om man må øve seg i å si "tvungen lønnsnemd" fryktelig fort skal man rekke å si det under en evt flygelederstreik :lol
En skal ikke se bort fra at det er noe slikt Avinor sikter mot. En kan jo spørre hvor ansvarlig det er.

Avvikle Avinor som et AS. Slike organisasjoner som så til de grader er kritisk viktig for samfunnet skal ikke ha hengende et resultatkrav over seg. Gjenninnfør LUFTFARTSVERKET som et statlig organ på linje med feks politiet og forsvaret.

Gi flygeledere, medarbeidere på lufthavnvakta osv de arbeidsforhold som gjør dem best mulig i stand til å gjøre en god jobb og den lønn de faktisk fortjener. Jeg er 100% sikker på at det er mer lønnsomt enn all denne omorganiseringen/privatiseringen/outsourcingen som en ser både i Avinor AS, Mesta AS osv osv. De eneste som tjener på dette er det utallet av konsulenter som skal vurdere og synse til krampa tar dem til en pris av flere hundre kr timen.

Originally posted by atck
Ikke overrasket over nok et ureflektert innlegg fra den kanten.

Hva har vi egentlig å tape? Anseelse? Sånne som deg som tar inn over deg og ukritisk spyr ut igjen all den dritten som blir skrevet i avisene er med på å senke terskelen for streik jamnt og trutt. Avinor har mye å tape, vi flygeledere har nok innsett at uansett hvor mange ganger vi forteller hva som er årsaken til de problemene som har oppstått så er det vi som får skylda igjen.

Null toleranse? Det har vi også. Problemene i norsk luftfart er IKKE indusert av norske flygeledere. Den som fortsatt hevder det, og der inkluderer jeg deg CK på lista, har ikke forstått mye av hva som har foregått i Avinor.

Det kan være så om at folk har sine meninger om flygeledere og at anseelsen ikke er så høy, men jeg kan ikk erindre at jeg har sett noe forsøk fra flygeledere sin side på å massere media og få frem et budskap som gir den jevne mann forståelse av hva som er så viktig. Dette på tross at det er ting som ofte mannen i gaten aldri ville ha akeptert i sin egen jobb det står om.

Gjør en jobb med å massere media, så slipper dere så mye bråk når forhandlinger ikke fører frem og arbeidsgiver vet de kan presser dere mot veggen slik...

Originally posted by ph-ndr
Det kan være så om at folk har sine meninger om flygeledere og at anseelsen ikke er så høy, men jeg kan ikk erindre at jeg har sett noe forsøk fra flygeledere sin side på å massere media og få frem et budskap som gir den jevne mann forståelse av hva som er så viktig. Dette på tross at det er ting som ofte mannen i gaten aldri ville ha akeptert i sin egen jobb det står om.

Gjør en jobb med å massere media, så slipper dere så mye bråk når forhandlinger ikke fører frem og arbeidsgiver vet de kan presser dere mot veggen slik...

Det har vært gjort men å forklare situasjonen er stort sett ikke interessant lesning - og opp til et visst punkt var det ikke interessant for Avinor heller. Godt med en syndebukk, ikke sant?
Jobben vår er ikke opinionsbasert så derfor gir den jevne flygeleder F i hva folk måtte mene om dem. Det er forholdsvis nytteløst å forklare. Vi sliter jo tross alt med å få flygerne til å forstå at 5nm separasjon og Minimum Sector Altitude ikke er noe vi finner på bare for å forsinke trafikken...

Vi kan ta dette forumet som et eksempel. Et forum som består av hovedsaklig (?) flyinteresserte ungdom i alle aldre. Hvor mange "spark dem og sett inn det militære" har det kommet i tråder der forklaringen på problemene har stått på enklest mulig måte for at flest mulig skal forstå det? Hvordan tror du da at man skal nå gjennom til det frp-stemmende, VG-lesende, P4-lyttende norske folk? :sarc
Kjennsgjerningen er at situasjonen i ATC og Avinor er for kompleks til at den jevne mann skal forstå det og da har man vel innsett at en forklaring i avisene vil være bortkastet energi.

I det "liberale" samferdselssamfunnet vi har endt opp med er det markedsverdien på en tjeneste som bestemmer. I vårt tilfelle er det slik at hvis eier og styre ikke forstår dette dette så forsvinner en god skare til utlandet, der penger og ikke minst valgfrihet finnes. Dette er ikke fagforeningsprat. Det er realitet. Deal with it.

(Og når det gjelder mitt artige sleivspark over så er det altså Dagbladet som har kommet med den verste karakteristikken, det er NRK som har vært mest usaklig og FRP har påpekt mye grums i denne saken)

Originally posted by CK

Streiker flygelederne 20. mai er det ikke én sønn/datter av en flygeleder som tør si hva mamma/pappa driver med

Herregud mann......du tror da vel ikke at barna mine vet at jeg er flygeleder.....de tror jeg spiller piano på et horehus......:biggrin

Jeg skal til SEA den 20,sannsynligvis som "sjåfør" for DC-8-63 med følge.Tror jeg faktisk spanderer på meg en natt i CPH ved å reise ned den 19.nde.:up:

Originally posted by enml

Avvikle Avinor som et AS. Slike organisasjoner som så til de grader er kritisk viktig for samfunnet skal ikke ha hengende et resultatkrav over seg. Gjenninnfør LUFTFARTSVERKET som et statlig organ på linje med feks politiet og forsvaret.

Gi flygeledere, medarbeidere på lufthavnvakta osv de arbeidsforhold som gjør dem best mulig i stand til å gjøre en god jobb og den lønn de faktisk fortjener. Jeg er 100% sikker på at det er mer lønnsomt enn all denne omorganiseringen/privatiseringen/outsourcingen som en ser både i Avinor AS, Mesta AS osv osv. De eneste som tjener på dette er det utallet av konsulenter som skal vurdere og synse til krampa tar dem til en pris av flere hundre kr timen.

Dette spiller ingen rolle om avinor er as eller direkte statlig. Det man må innse er at man blir stilt krav til. Og det vil skje om man ble tatt inn i den statlige foldene også. Problemet ligger ikke der. Det er et større problem at regjering/storting har gitt styret i Avinor en ramme på oppgaver og kostnader. Ofte står disse to ikke i forhold til hverandre.

Originally posted by FBU 4EVER

Jeg skal til SEA den 20,sannsynligvis som "sjåfør" for DC-8-63 med følge.Tror jeg faktisk spanderer på meg en natt i CPH ved å reise ned den 19.nde.:up:

Tror ikke det er det dummeste du kan gjøre i disse tider.

Fordelen med en flygelederstreik er at securitasstreiken blir uten effekt. :cool2

Atck: "Jobben vår er ikke opinionsbasert så derfor gir den jevne flygeleder F i hva folk måtte mene om dem. Det er forholdsvis nytteløst å forklare"

Er det virkelig slik dere en flygeleder tenker ? Skremmende syns nå jeg.
Men det er jo ikke en popularitetskonkuranse dette her......

Jeg har ikke tenkt å skyte på dere som gruppe, men alle vi som jobber i luftbransjen har et ansvar for å få flyene til å gå når de skal. Det være seg Avinor eller flygeledere eller vektere eller piloter eller andre flyplassansatte. I dette lille landet som sannsynligvis har blant de beste vilkårene i hele verden og med relativt få flyavganger burde klare å håndtere trafikken uten streiker hvert år. SÅ min oppfordring er følgende: Alle som er i forhandligssituasjoner - på den ene eller andre siden - vis ansvarlighet - strekk dere langt for å oppnå enighet. Og hvis mulig - lag lenger avtaler, gjerne 3-5 år. Vi trenger alle litt forutsigbarhet !

Originally posted by atck
Det har vært gjort men å forklare situasjonen er stort sett ikke interessant lesning - og opp til et visst punkt var det ikke interessant for Avinor heller. Godt med en syndebukk, ikke sant?
Jobben vår er ikke opinionsbasert så derfor gir den jevne flygeleder F i hva folk måtte mene om dem. Det er forholdsvis nytteløst å forklare. Vi sliter jo tross alt med å få flygerne til å forstå at 5nm separasjon og Minimum Sector Altitude ikke er noe vi finner på bare for å forsinke trafikken...

Nei, og jeg driver ikke å nødvendigvis diskuterer fordeler og ulemper ved bruk av VRRP i motsetning til fulle cluster med økonomi-ansvarig hos mine kunder. Alle andre grupper her til lands greier å få sine fem minutter i rampelyset med en forenklet sanhet på toppen av Dagbladet sin fremside, og ingen forventer at hele det norske folk skal utdannes som flygeledere for å forstå hva dere sliter med i tekniske detaljer, men man må kunne kommunisere ting enklere og mer oppsummert.

Man trenger ikke 3 års utdanning for å forstå en overskrift som "En flygeleder forventes å jobbe i snitt 150 timer pålagt overitd i året fordi Avinor sin ledelse bevist unngår å utdanne flere", så langt jeg har skjønt er poengene i stride ganske enkle, men bygger på hauger av mer fundert teknikk. Og det er dette jeg etterlyser noe mer utdanning av offentigheten om. Det vi heller ser er det du gir uttrykk ovenfor, holdingen som sier "ingen kommer til å skjønnehva vi bedriver, og derfor må vi få alt som vi vil ellers så strieker vi", og den holdninge holder til gjentatte lynsjinger på Holmgang og i Dagbladet.

-A

Hoppas det går bra för våra norska flygledare i sina mål att höja sina löner ordentligt. Ju bättre för dom som finns på andra sidan gränsen i ett östligt grannland där löner och ersättningar är låååångt ifrån dom norska. Kanske kan man visa hur bra grannländerna har det, eller så slutar det med att dom får göra jobbet, hmm det är säkert billigare!:nor

Uff da.

La oss si det på en annen måte: Til tross for at vi har forsøkt på alt mulig slags vis å forklare det norske folk hva som foregår så er ikke dette interessant for avisene. Derfor har nå flygelederne lært seg å gi F i opinionen, for den styres uavhengig av hva flygelederne eventuelt måtte hevde. Den avhenger av media, og media trives godt med å skylde på flygelederne.
Siden jobben vår er å sørge for en sikker og effektiv trafikkavvikling og ikke å vinne en popularitetskonkurranse velger vi å bruke energien annet steds.
Hvis du synes dette er skremmende holdning så får du heller gjøre det.

En skylder også å gjøre oppmerksom på at vår avtale er 10 år gammel. Vi har holdt kjeft og jobbet opptil 400 timer overtid i året for å få LTT til å gå rundt. 10 år? Er det ikke på tide at vi får reforhandle da?

Forøvrig fikk vi over 1000 søkere til opptaket nå i 2006.

Jaja greit nok det.

Men skal dere på død og liv streike, så sørg til helsikken for at passasjerene og pressen ikke skyter oss for at flya står på bakken.

Og kanskje kom å ta telefonene fra de kundene som kjefter på oss når ATC enten legger ned arbeidet eller gjør noe andre sprell..

Jeg er drittlei alt som har med streiker og arbeidskonflikter å gjøre.. Det går utover oss hver j*vla gang.

Vi har ikke hatt en lønningsøkning/justering siden 2001, ikke engang kompensert for pris stigning..

Hva i all verden tror de eventuelt streikende (både flygeledere og vektere) de oppnår med en streik. Regjeringen vil ikke akseptere full stans i flytrafikken i Norge. Tvungen lønnsnemd vil komme sannsynligvis allerede mandag den 22. Sist flygelederne streiket var vel i 98, og det varte ikke mange dagene.

Jobber selv i politikken, og skal jeg forsøke meg med en aldri så liten analyse, så vil en hardt presset rød-grønn regjering og en stadig mindre populær statsminister aldri klare å stå i mot det enorme presset fra opinionen som vil oppstå ved en streik. FrP har sannsynligvis pressemeldingene klare allerede, og AP er livredde for at FrP skal se 40-tallet på neste mpling. Aldri i verden at arbeidsminister Hansen vil la denne konflikten vare mer enn et par dager. Da får vel heller LO-millioner være LO-millioner...

Back