Er dette samme Rowland White som var elektriker i Concorde-utviklingen?
Nei. Det trodde jeg en stund det var, men jeg så for en stund siden at han ble spurt om det i en tråd på en Concorde-gruppe på nettet, og da svarte han at de bare deler navn.
Apropos Rowland White, «Vulcan 607» er knakende godt skrevet om Black Buck-toktene fra Ascension til Falklandsøyene i 1982. Litt av en logistikk med 17 Victor-tankfly for å få én enkelt Vulcan frem og tilbake.
Ellers er det vanskelig å velge kun én bok. Ernest Ganns «Fate Is The Hunter» er nesten obligatorisk på toppen av enhver slik liste.
Sier meg enig i Skygods. Har man jobbet i et hjemlig skandinavisk flyselskap er det nesten komisk mye å kjenne seg igjen i overalt i den boken.. Spesielt dette med at «du har ikke det store bildet,» og andre hersketeknikker.
«North Star Over My Shoulder» av Bob Buck er også en veldig bra bok. Han kjente Ernest Gann, og hadde på mange måter en slags parallell karriere, der han begynte å fly DC-2 og -3 hos TWA før krigen. Han holdt derimot på lenger enn Gann, og endte karrieren som TWAs chief pilot på 747. Litt av et spenn i maskineri!
Selv er jeg meget interessert i luftkrigen over Vietnam, og spesielt de som fløy som FAC. «Da Nang Diary» av Tom Yarborough, som fløy OV-10 som luftstøtte for SOG-operasjoner, er meget godt skrevet. Det samme er «When Thunder Rolled» av Ed Rasimus, som fløy F-105, og som også skrev en bok som sin andre tjenesteperiode i Vietnam som Phantompilot; «Palace Cobra.»