• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Delvis OT: Styrespak til flyspill

Trety

ScanFlyer Rusty
Jeg har skaffet meg FS2004, men det er tuklete å styre med tastaturet. Er det noen som har en anbefaling å komme med?

Jeg ønsket meg en yoke a'la den Thrustmaster hadde for noen år tilbake, men det var stein umulig å finne. Med et unntak - det var noe som het CH-eteller annet som ble solgt av Norsk Aero Klubb til drøye 2000 kroner. Det er et stykke over hva jeg kunne tenke meg å betale.

Replying to Topic 'Delvis OT: Styrespak til flyspill'

Jeg har en Microsoft Sidewinder etellerannet. Funker helt ok.

Selv har jeg Microsoft SideWinder Force Feedback 2. Funker bra den...:D

Hva med noe slikt:

CH Products Flight Sime Yoke (USB)

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000056SPM/102-1014665-4708122?v=glance

Pris ca. $100.

Jeg aner ikke om dette er bra...

Jan Y

Originally posted by The Ticketor
Jeg har en Microsoft Sidewinder etellerannet. Funker helt ok.

Bruker også den. Kostet 4-500 kroner for 4-5 år siden, og den funker fortsatt helt fint.

Originally posted by TOS
CH Products Flight Sime Yoke (USB)

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000056SPM/102-1014665-4708122?v=glance

Pris ca. $100.

Jeg aner ikke om dette er bra...

Dette var den NAK hadde på sine nettsider, men da til godt over dobbel pris. Men på denne kommer det vel shipping og moms som gjør at den fort vekk havner på 12-1300 kroner. Men ja, det er en sånn jeg ønsker meg!

MS Sidewinder er notert, det drar seg kanskje mot en sånn en. Når jeg tenker meg om er det jo dessuten en opplagt kandidat. Takker!

MS Sidewinder med Force Feedback funker bra her også.
Sideror ved å vri på spaken.
Pass på å få med USB tilkopling da gameport ikke finnes på alle lydkort.
Hvis PC`en din er ganske ny da.

PS: Skaff deg PMDG 737 NG til FS9.
Artig sak med FMC og forskjellig cockpit options.SAS el. BU layout f.eks.
Også mulighet for 800 med winglets i SAS livery.
:)

Jeg har en Logitech wingman extreme 3D Digital stikke. koster ca 350 kr på Smartklubb og Lefdal

Helt ok stikke til en rimlig penge..

Originally posted by BU9001

Hæ? :spin:

Ehm, kan du forklare nærmere? Er dette slike Add-Ons du snakker om? Jeg har tatt ned noen via Filedonkey (P2P), men ingenting av dette er SAS-maskiner.
Jeg har forøvrig ikke prøvd å installere noen addons, jeg er i gang med Flight Lessons. Dog lagt noe på is i mangel av en Sidewinder el. liknende. USB-anbefalingen er behørlig notert, selv om jeg har gameport på maskinen - det blir erfaringsmessig alltid trøbbel med konfigurering på gameport.

MS FF2 anbefales. Mye bedre enn Logitech sin feedback-stikke.

Det finnes drøssevis av gode add-ons, men de aller fleste gode flya koster penger. Ta den tiden du trenger, og ikke hopp på det mest avanserte med en gang. Da har man tidsfordriv noe lenger!

Har selv en Logitech joystick jeg var veldig fornøyd med, helt til den plutselig begynte å trekke til venstre hele tiden, selv om sticka var helt i midten... Vanskelig å fly når flyet hele tiden vil til venstre...

Har selv Sidewinder Force Feedback 2 og den funker helt utmerket til FS2004:)
Så kan jeg anbefale alle simmere en utmerket side for nedlasting av AI trafikk med reelle flyselskaper: ProjectAI
Veldig enkel måte å bli kvitt Orbit, Landmark osv for så å få realistisk trafikk.

siden jeg er så godt i gang med å slenge ut linker: http://www.flightsim.no er alt du trenger (eller noe slikt) :)

Originally posted by Trety

Originally posted by BU9001

Hæ? :spin:

Ehm, kan du forklare nærmere? Er dette slike Add-Ons du snakker om? Jeg har tatt ned noen via Filedonkey (P2P), men ingenting av dette er SAS-maskiner.

Sjekk ut: http://www.precisionmanuals.com/

De folkene har laget en 737NG add-on til FS2002/2004 som virker veldig bra. Flight Management Computeren fungerer visstnok også nesten som i virkeligheten (med noen mangler riktignok), men realismen er det kanskje noen andre som vet mer om..?I basisversjonen får du -600/-700 med og uten winglets.

Anbefales!

Edit: Den koster en plass mellom 30 og 40 dollar og betales med CC og lastes ned.

Jan

Og har man først den, bør man også ha FS2Crew og weather-radar-gaugen, og selvsagt værprogrammet activesky 2004.Listen kan bli lang, og PMDG er definitivt på topp når det gjelder kompleksitet. Det finnes andre gode, og litt enklere add-ons som gir like stor glede i starten.
se f,eks
http://flight1.com

Back