Delta vurderer kjøp av American

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Delta vurderer kjøp av American

Så ikke helt denne komme, men Delta og Texas Pacific Group (TPG) vurderer begge et oppkjøp av American ...

http://www.bizjournals.com/dallas/news/2012/01/12/report-delta-tpg-group-mull-bids-for.html

At least two possible buyers are evaluating whether they will try to scoop up Fort Worth-based AMR Corp. , the parent of American Airlines , which filed for bankruptcy protection in November, the Wall Street Journal reported.

According to the Journal, Delta Airlines (NYSE: DAL) and and private equity firm TPG Capital are separately evaluating possible bids for AMR Corp.

Re: Delta vurderer kjøp av American

Konkurransemyndighetene må vel ofres litt for at det skal gå?

Nja -- noen slots på LGA og Heathrow ryker kanskje for å få alt på plass .. men ellers tviler jeg på at det kommer særlige innsigelser. Det er for mange andre aktører. Men OneWorld blir vel HalfWorld ...

Ja vel, det bare gir med trykk pa American a gjöre en merger, uansett i hvilked retning. DL + AA ??? No way. De vil aldri fa en ok fra konkurranse-mundigheter. Og bare tenk om de Unions.

TPG er en helt annen kaliber. Men a ta over er den ene, a drifte og utvikle en visjon er den annen ting. Jeg tror AA misted med Arpey en meget dyktig og grunn-aerlig CEO. Etter CH11 er AA uten pensjoner, dyre leases og med en mindre flate. Derfor tror jeg ikke at TPG har en bedre story som de investorene kjöper. Her snakker man litt om strategien...

Både Delta og TPG har kapital til å kjøpe AA ut av problemene. Arpey var en 'medgangs-CEO' som fullstendig sviktet da AA virkelig kom under press. Han sto frem som ærlig og overbevisende i begynnelsen, men falt fullstendig sammen og ble til slutt en nærmest usynlig leder som bare satt og hevet bonusene sine.

Det er heller ikke sikkert at Delta ser for seg en full merger. Det er fullt mulig å leggge begge selskaper under samme paraply og operere som f.eks ble gjort da Matlin Patterson kjøpte ATA, World og North American og etablerte Global Aviation Holdings.

Både Delta og TPG har kapital til å kjøpe AA ut av problemene. Arpey var en 'medgangs-CEO' som fullstendig sviktet da AA virkelig kom under press. Han sto frem som ærlig og overbevisende i begynnelsen, men falt fullstendig sammen og ble til slutt en nærmest usynlig leder som bare satt og hevet bonusene sine.

Det er heller ikke sikkert at Delta ser for seg en full merger. Det er fullt mulig å leggge begge selskaper under samme paraply og operere som f.eks ble gjort da Matlin Patterson kjøpte ATA, World og North American og etablerte Global Aviation Holdings.

God mulig MOW.

Men jeg rett og slett ikke ser en scenario DL+AA hvor de far ok fra Europeiske mundigheter. Selv om de er strikt seperate selskaper.

Men jeg rett og slett ikke ser en scenario DL+AA hvor de far ok fra Europeiske mundigheter. Selv om de er strikt seperate selskaper.

Har europeiske myndigheter noe å si i en slik fusjon? Jeg spør av nysjerrighet.

Har europeiske myndigheter noe å si i en slik fusjon? Jeg spør av nysjerrighet.

Nei. Det eneste de kan gjøre er å forlange at de gir opp noen slots til konkurrenter.

Er ikke det litt tynnslitt å snakke om for mange konkurrenter nå da så mange selskaper har forsvunnet eller blitt kjøpt opp? USA har ett enormt marked og med alle disse oppkjøpene, gir ikke det grobunn til at irriterende små selskaper prøver å starte opp?

Det er ikke 'for mange' - det er mange. Og oppstart er tungt når du skal kjempe mot kolossene - husk hva Virgin America måtte igjennom før de kom igang.

Nei. Det eneste de kan gjøre er å forlange at de gir opp noen slots til konkurrenter.

Jeg tror du vurderer litt feil her.

DL har GV med AF. Kommer AA inn pa hvor-som-helst mate inn under DL sitt tak, sa kan man lett finne ut hva dette vil bety for de meste O&D markeder USA-Frankrike.

Jeg er litt usikker på formalia i disse sakene, men det er vel bare å nevne GE/Honeywell-fusjonen for å vise at EUs konkurransemyndigheter (DG Comp) kan hindre en fusjon mellom to amerikanske selskaper. Denne fusjonen ble godkjent av US Dep of Justice, men fikk tommelen ned av EU. Kommisjonen har imidlertid blitt kraftig kritisert for dette inngrepet (pga av vurderingene av de ulike effektene som var vurdert som konkurranseskadelige), men det betyr ikke at det ikke kan skje igjen.

Hva som vil være vurderingen av en fusjon mellom AA og DL vet jeg ikke, og ikke kjenner jeg i hvor stor grad det er overlapp mellom rutenettet deres og hvilke effekter dette vil ha i forhold til konkurransen mellom alliansene.

Hva er greia med CEO's og skyhøye bonuser egentlig? (og mange mill i fallskjermer når de pengene kunne blitt brukt til noe mer fornuftig)
Dette er noe jeg har lurt på en stund.
Virker som om de sitter på ræva og ikke gjør noen ting (men jeg kan ta feil)

Back