Delta og korona-finansene

Someone

Moderator
Medlem
Delta som jo før Korona var et at de mest finansielt sterke flyselskapene, har foreløpig klart seg uten annen nødhjelp enn den generelle amerikanske pakken. Men ser de må passe på bankkontoen og låner nå $6,5 milliarder, så nesten 60 milliarder kroner, ved å bruke bonusprogrammet deres som pant

https://www.cnbc.com/2020/09/14/del...eal-backed-by-its-frequent-flyer-program.html

Delta Air Lines said Monday that it will borrow $6.5 billion backed by its frequent-flyer program, the third airline to tap loyalty platforms to shore up liquidity during the coronavirus crisis.
 
Minus $1,2 mrd for Delta i Q1, men også de startet tjene penger i mars. Og de genererte også cash i kvartalet

De regner med å tjene penger i Q2 og sier de klarer kompensere de økte drivstoffprisene gjennom økte billettpriser

https://s2.q4cdn.com/181345880/file...nounces-March-Quarter-2022-Results_vFinal.pdf

"With a strong rebound in demand as omicron faded, we returned to profitability in the month of March, producing a solid adjusted operating margin of almost 10 percent. As our brand preference and demand momentum grow, we
are successfully recapturing higher fuel prices, driving our outlook for a 12 to 14 percent adjusted operating margin and strong free cash flow in the June quarter,
 
Det er forresten interessant å se på hvor relativt høyere både kostnadene og inntektene, per sete kilometer, er for amerikanske selskaper kontra mer hjemmelige. CASM for Delta i Q3 var nesten 20 cent, regnet om til CASK og i kroner blir det da ca 1,25 NOK. RASM lå ca 10% over det, så da en RASK på 1,40 NOK

En ting er å sammenligne med low cost carriers, men tar man SAS f.eks så betyr det at Delta selger sine billetter ca 40% dyrere per sete kilometer.

Norwegians CASK blir vel omtrent 65 øre med Q3s fuelpriser tipper jeg
 
De amerikanske selskaper tjener penger pga høye billett priser og høy etterspørsel. Den ekstra kapasiteten i markedet er borte.
 
Delta regner i 2023 å produsere mer enn i 2019, i form av antall setekilometer vil igge på 101% av 2019 nivået. Dog vil de kun ligge på 86% i antall flighter, så tydeligvis as både gjennomsnittlig størrelse og lengde er opp
 
Da ble det overskudd for Delta, både i Q4 og for hele 2022. Så det var den pandemien

Q4 2022
Operating revenue of $13.4 billion
Operating income of $1.5 billion with an operating margin of 10.9 percent
Pre-tax income of $1.1 billion with a pre-tax margin of 8.3 percent
Earnings per share of $1.29
Operating cash flow of $1.2 billion
Payments on debt and finance lease obligations of $285 million


Hele 2022
Operating revenue of $50.6 billion
Operating income of $3.7 billion with an operating margin of 7.2 percent
Pre-tax income of $1.9 billion with a pre-tax margin of 3.8 percent
Earnings per share of $2.06
Operating cash flow of $6.4 billion
Payments on debt and finance lease obligations of $4.5 billion
Total debt and finance lease obligations of $23.0 billion at year end
 
Back
Top