• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Delta investerer over 30mrd kroner i La Guardia

Someone

Moderator
Medlem
Delta, som vel er største aktør på La Guardia (LGA) i New York investerer 4mrd dollar, ca 32mrd kroner med dagens kurs, i nye terminaler og gater.
Dette skal ta over for terminal C og D på flyplassen. Av dette betaler Delta $3,4 mrd, mens Port Authority of New York and New Jersey betaler $600 mill

Store summer, men flyplassen er også moden for oppgradering. Forrige visepresidenten i USA, Joe Biden, kalte jo flyplassen "A third world airport".

https://www.flightglobal.com/news/a...round-on-4bn-new-york-laguardia-termi-440095/
Delta Air Lines has broken ground on the $4 billion redevelopment of its terminals at New York LaGuardia airport, its largest airport investment ever.

The works will see the Atlanta-based carrier rebuild its facilities in terminals C and D at the airport into a new, "world class" facility with 37 gates that can accommodate all of its operations at the popular New York airport.
 
Spennende. Flyplassen er ganske sliten ja. De burde satse på subway/annen skinnegang dit da biltrafikken er en x-faktor.
 
Er det heilt anna organisering av eigarskapet der, sidan eit flyselskap går inn med så store summar på infrastruktur? Kunne SAS og DY spandert på seg nye gater på OSL til dømes?
 
Er det heilt anna organisering av eigarskapet der, sidan eit flyselskap går inn med så store summar på infrastruktur? Kunne SAS og DY spandert på seg nye gater på OSL til dømes?



I USA så eier (eller langtidsleier) ofte flyselskapene hver sin terminal. Slik at de selv da har et større ansvar for driften

Vi så jo noe av dette i MUC nylig hvor Lufthansa deltok i utvidelsen av satellitten på T2, da de jo er deleier i den og disponerer den

I Norge er det jo i praksis ingen flyplasser med flere terminaler og alt eies og drives av Avinor. Derfor har jo ikke selskapene initiativ til å investere i så mye utenom lounge og litt annet teknisk. For ikke snakke om at hverken SAS eller Norwegian akkurat renner over av kapital til å bruke på sånt

Og kostnaden blir jo mer eller mindre den samme uansett
 
Back
Top