Blackhawk
ScanFlyer Gold

(Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk)
Til BKK med Qatar og B787/A380 i C-klasse: Del: 1
Del: 1 - Med Qatar i Business Class på B787-8 Dreamliner, inkl. bilder
fra Business-loungen i Doha, Qatar, samt bilder fra Bangkok, samt
hotellet: "Ibis Riverside Bangkok", i tillegg til bilder fra kanaltur
på Chao Prahya River.
Riktignok var Januar-flyvningene med Emirates i B777-300ER, og
på Airbus A380-800 riktig vellykket, men av mange blir Qatar fremhevet
som en klasse over Emirates. I tillegg har Qatar Airways også vunnet
en rekke priser, bl.a. "Best Business Class" av Skytrax i 2013, og 2014.
Så er Qatar Airways selv ikke snauere, enn å utrope seg selv
til "Worlds 5-star airline".
Til sammenligning har Qatar kun seks stk. A380, snittalderen er 1.7 år;
Dog har Qatar allerede 25 stk. B787 Dreamliner, men kun snittalder på 1.9 år.
Qatar har totalt 165 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 5.7 år.
Emirates har hele 73 stk. A380, med snittalder på 3.4 år, og totalt
247 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 6.4 år.

(Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk)
Først starter vi med B787-8 Dreamliner-flyvningen, fra OSL
til DOH (Doha, Qatar). Qatar fremhver også selv at B787 Dreamliner
vil sørge for at du kommer mer uthvilt til selve destinasjonen, uansett
i hvilken klasse du reiser: grunnet Boeing 787 Dreamliner sitt lavere
kabintrykk, forbedret luftkvalitet, samt bedre luftfuktighet. I tillegg
blir de store elektronisk-dimmede rutene fremhevet, samt den svært avanserte
og moderne LED-belysningen i kabinen.

Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Doha (DOH) med B787-8 Dreamliner:
Qatar Airways
Dato: 11. mars 2016
Avgang kl: 14:55
Ankomst kl: 23:25 (Lokal tid Qatar)
OSL-DOH: B788, flight: QR176
Reg.: "A7-BCE", levert til Qatar pr. 7. aug. 2013,
maskinen var dermed ca. 2.5 år når vi fløy med denne.

Maskinen: "A7-BCE" klar til ombordstigning for oss på OSL.


Sete: 4K.
Og de elektriske dimmerene som finnes på B787 Dreamliner-typen, måtte jo selvsagt
dokumenteres (minst en gang) i denne trip-rapporten:




Over: Pre-departure champagne.

Over vi taxer forbi Thomas Cook Airlines Scandinavia med denne Airbus A330-200,
og reg. "OY-VKF". Levert des. 1999 til daværende Airtours, og senere over til Premiair,
MyTravel, og vært hele livet innenfor samme selskap. Maskinen er ca. 16.5 år gammel.