• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Del av en 747 fallt av under innflyvning

• Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date

BGO

TurbopropFlyer
Link: VG
Sjokkerte kunder ble vitner til at en flydel på størrelse med en bil landet på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter i Miami.
Flydelen, som er nesten fem og en halv meter lang, stammer fra et fraktfly som forsøkte å lande på Miami International Airport fredag. Noe gikk imidlertid galt under innflygingen, og en rundt 70 kilo tung glassfiberbit løsnet og fallt mot bakken
noen som klarer å se hvor på flyet denne sitter?

Last edited by a moderator:
Tror det kan være noe som sitter under vingen.

1020417154_fc60286a33.jpg

Delen som falt av er en flap track fairing. Fra avherald:
An Atlas Air Boeing 747-400, registration N429MC performing freight flight 5Y-46 from Santiago (Chile) to Miami,FL (USA), was on final approach to Miami's runway 09 about 3nm from touchdown at a height of about 1000 feet, when a flap track fairing about 18 feet/5.5 meters long fell onto the parking lot of the Miami International Mall. The airplane continued for a safe landing.

http://avherald.com/h?article=426db621&opt=0

Var vel en slik del Braathens minstet under innflyging til OSL for noen år siden også?

Var også en flap track fairing som landet på golfbanen i Nittedal.
Jeg har faktisk ved to anledninger (KKN og KSU) observert at en av disse har sittet løst. Har begge ganger meddelt dette til crewet. Dette ble ytterligere sjekket i KSU, men ingenting skjedde i Kirkenes.

Var også en flap track fairing som landet på golfbanen i Nittedal.
Jeg har faktisk ved to anledninger (KKN og KSU) observert at en av disse har sittet løst. Har begge ganger meddelt dette til crewet. Dette ble ytterligere sjekket i KSU, men ingenting skjedde i Kirkenes.

Er du flytekniker slik at du kan se på avstand at en del på et fly ikke er festet skikkelig ?? Vil jo tro at hvis KSU og KKN lar "folk" gå helt bort til flyet for å "kjenne" på det, så må det være et klart brudd på sikkerhetbestemmelsene.:o

I følge TV-bilder fra et helikopter som viste flyet i ettertid så var det innerste flap track fairing på høyre vinge.

Er du flytekniker slik at du kan se på avstand at en del på et fly ikke er festet skikkelig ?? Vil jo tro at hvis KSU og KKN lar "folk" gå helt bort til flyet for å "kjenne" på det, så må det være et klart brudd på sikkerhetbestemmelsene.:o
Mulig jeg uttrykte meg "klønete og uklart"..., men jeg har vel aldri sagt at jeg var den som "kjente" på denne delen. Hvorvidt jeg kunne se dette på avstand eller ikke beror vel på hvor jeg befinne meg. Tilfeldigvis var jeg passasjer på begge flightene med sete over vingen og kunne ved selvsyn observere (taxi og in-flight)det jeg ut i fra min skrinne "erfaring" mente ikke stemte helt. I slike tilfeller mener jeg det er min rett og plikt og si fra.

Back