Definisjons av sammenhengende reise

Egil

ScanFlyer Gold
Jeg vet at denne diskusjonen er oppe fra tid til annen, men nå var det noen som fortalte meg at SAS skulle ha lagt ut info på sine nettsider om at de nå anser to separate billetter med flyselskap innen SAS gruppen som en gjennomgående reise.

Er det noen som vet hvor dette ligger?
Er meget interessert i å se dette selv, da dette er stikk i strid med våre vilkår som ligger ute på nett.

E!

kanskje på SAS Sales Info, Egil?
Sjæfen har sikkert en tilgang

Ja det er denne jeg alltid henviser til . . . Så det er ikke den jeg er ute etter!

kanskje på SAS Sales Info, Egil?
Sjæfen har sikkert en tilgang

Bruker SAS Sales info hver dag, mer ryddig og oversiktelig enn WF sin, men nei det er heller ikke her. Det finnes dog en vag hentydning, men den "noen" mener å ha sett går mye lengre . . .

Jeg fortsetter mitt søk, og maser på noen lengre opp i systemet!

E!

Stemmer det, Egil, var et eller annet om det. Du faar leke lit arkeolog her inne, mener det ble skrevet noen postinger om det.

Følgende står å lese ang forsinkelser (EU-regler): "Dersom flyselskapet har forårsaket forsinkelse av passasjerer, er flyselskapet ansvarlig for tapet med mindre det godtgjør at flyselskapet og dets ansatte har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem. Flyselskapets ansvar for forsinkelse av passasjerer er begrenset til 4,150 SDR (ca. EUR 5,100)."

Noen som vet hvordan dette tolkes i praksis? Og hvilke forsinkelser gjelder det? Jeg antar at syke flygeledere eller værgudene er utenfor flyselskapets kontroll.

En sammenhengendes reise er vel det som er en "no stopoper" i billetten ved skifte av fly for å komme seg til sin final destination.
I prislinja på billetten må det også da være en " X/ " for å betegne videre connection, og ruten må også være gyldig i henhold til routing og regelverk på billett/prisklassen.
F.eks en ungdomsbillett var gyldig pr. strekning, og ikke kombinerbare, mens en fullpris eller minipris var gjennomgående.

Hadde man en gjennomgående billett og man mistet sin videreforbindelse, var selskapet pålagt til å sende passasjeren til endestasjon, selv om det måtte innebære hotell og fly neste dag.

Sånn var det iallefall før i "gamle dager" før e-ticket'er og internetbookinger.

Var dette "sammenhengende" reise du tenkte på iht. til hva selskaper har krav på å gi av service ved evt. forsinkelser og lost connections?

Følgende står å lese ang forsinkelser (EU-regler): "Dersom flyselskapet har forårsaket forsinkelse av passasjerer, er flyselskapet ansvarlig for tapet med mindre det godtgjør at flyselskapet og dets ansatte har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem. Flyselskapets ansvar for forsinkelse av passasjerer er begrenset til 4,150 SDR (ca. EUR 5,100)."

Noen som vet hvordan dette tolkes i praksis? Og hvilke forsinkelser gjelder det? Jeg antar at syke flygeledere eller værgudene er utenfor flyselskapets kontroll.

"...flyselskapet og dets ansatte har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet"

Dette kan jo tolkes akkurat som det måtte passe. Hva er nødvendige forhåndsregler? Flyr mann med moderne og vedlikeholdte fly så har mann vel gjort det nødvendige for å unngå tekniske feil ikke sant?

Back