De redder liv

Shadow

OSL Slave
Et av de viktigste hjelpemidlene som finnes om bord på alle SAS- og Norwegian-fly er en hjertestarter som alle flyverter må kunne for å bestå den årlige testen.

http://www.aftenposten.no/reise/article2713714.ece

Flyvert Maria Kløv-Piauger har fått erfare hvor viktig denne kunnskapen er. Dette er historien om en av luftens virkelige helter:
Jeg satt på jobb den kvelden og fulgte alt som skjedde via kameraene på OSL .... blir litt preget av slike hendelser, men bra for de reisende at Aftenposten nå setter litt fokus på at de reisende også er sikkret hjelp under flygningene.
 
...og Fred. Olsen hadde sikkert heller dødd enn å bli reddet av en eldre vertinne. Fantastisk historie som virkelig forteller de fleste av oss (Fred. er for gammel til å forstå alikevel) hva som er viktigst ombord!
 
Fantastisk historie som virkelig forteller de fleste av oss (Fred. er for gammel til å forstå alikevel) hva som er viktigst ombord!

.. ja, du tenker også på hva slags glass champagnen blir servert i, om maten kommer på brett eller tallerken, ikkesant?
 
...for ikke snakke om utseendet og lengden på skjørtekanten til vertinnene.
 
Leste for en stund siden en artikkel om treningsprogrammet til "Singapore Girls" og fikk inntrykk av at det var ganske tøft opplegg (ja, mener å huske at sminke og adferd var en del av opplegget, men også førstehjelp). Tror de holdt på en 4-5 måneder.

Men så til spørsmålet: Er det i Norge noen offentlige krav til opplæring av flyverter(?) eller er det flyselskapene selv som definerer dette? Har f.eks Norwegian og SAS like lang opplæring og hvor lang tid tar det før man er "uteksaminert"?
 
Fra http://www.luftfartstilsynet.no/utdanning/
Sertifisering
Flygere, teknikere og kabinbesetningsmedlemmer må sertifiseres av Luftfartstilsynet før de kan utføre arbeidet. Luftfartsmyndigheten har overordnet ansvar for eksamener og eksamensavvikling, samt for utstedelse av sertifikater. Flygere og flyteknikere må ved bestemte intervaller dokumentere overfor Luftfartstilsynet at de fortsatt vedlikeholder eller har ervervet nye kunnskaper og ferdigheter som ble lagt til grunn ved første gangs sertifisering.
code/related_frontpage.jsp

I tillegg har vel IATA muligens noen krav?
 
Lett å glemme, men de er der pga sikkerheten for passasjerene, ikke pga underholdningen eller maten.
 
Leste for en stund siden en artikkel om treningsprogrammet til "Singapore Girls" og fikk inntrykk av at det var ganske tøft opplegg (ja, mener å huske at sminke og adferd var en del av opplegget, men også førstehjelp). Tror de holdt på en 4-5 måneder.
?


Slik man gjorde i SAS på 60' tallet....
 
Emirates har vel også et slikt knallhardt program, som varer i flere
måneder på dette digre treningssenteret de har der nede - som vel
kan sammenlignes med Singapore sitt opplegg på mange måter
vil jeg tro.
 
Back
Top