DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Om det er den eneste, så vet jeg om en viss Jumper G5 som har noe å fortelle om ... tror det var påsken i fjor? :D
 
Hvor mange DC9-21 maskiner hadde SAS! Jeg har hatt en passasjer tur med en slik maskin i min ungdom. FBU-BGO. Husker godt den turen det var sammen med en kamerat.
 
I følge den etterrettelige kilden PLANE-SPOTTER.com, så var det ti (10) DC-9-21 som ble bygget. Den første falt fra fire år og en dag etter at den ble levert til SAS etter å ha landet drinken på FBU. Egentlig som var det best at dette eksemplaret gikk ut av flåten - det var absolutt med mest vinske/skjevbyggede av de ti med egen særs omtale av flyet med sine spesielle trimsettings i DC-9-bulletinen allerede et par måneder etter levering.
 
I følge den etterrettelige kilden PLANE-SPOTTER.com, så var det ti (10) DC-9-21 som ble bygget. Den første falt fra fire år og en dag etter at den ble levert til SAS etter å ha landet drinken på FBU. Egentlig som var det best at dette eksemplaret gikk ut av flåten - det var absolutt med mest vinske/skjevbyggede av de ti med egen særs omtale av flyet med sine spesielle trimsettings i DC-9-bulletinen allerede et par måneder etter levering.

Det var vel ikke en landing, men en avbrutt avgang som gjorde at den parkerte, var det ikke? Eller husker jeg helt feil?
 
Det var vel ikke en landing, men en avbrutt avgang som gjorde at den parkerte, var det ikke? Eller husker jeg helt feil?
Du husker rett. Kveldsavgangen til Tromsø ca kl 2330 om kvelden, instrument feil under avgang på rwy 24 som medførte avbrutt avgang. Kraftig oppbremsing på glatt føre, og dermed bar det utfor ved enden av banen i sjøen mot Torvøya. Den lå akkurat lenge nok på isen til at alle ble evakuert uten at noen fikk alvorlige skader, men de siste måtte dukke under vann for å komme ut. Så sank den til 10meters dyp...

En uke seinere ble flyet hevet og tauet inn til Koksaverkstedet. Etter kort tid ble enda en DC-9-41 bestilt som erstatning.

Det var etter denne ulykken at det ble fastmontert gummiflåte som redningsutstyr ved denne enden av rullebanen :(
 
Kremt, ja "landet i drinken" - våt ble den etter å ha havnet i fjorden.

"W/O after aborted TO at FBU 1973/01/31" sier PLANE-SPOTTER.com

Og Aviation Safety Network gir denne beskrivelsen:

The DC-9, named "Reidar Viking", was operating on flight 370, departing Oslo for a flight to Alta with an intermediate stop at Tromsø. At 23:18 the crew was cleared for takeoff from runway 24. The takeoff run was normal and the DC-9 rotated at VR (125kts). At that moment the stall warning system activated. Although the speed had increased to 140 knots, the pilot decided to abort the takeoff. The remaining 1100m however was not enough to bring the aircraft to a halt. The reversers did not deploy completely and the aircraft overran the runway and onto the ice covered Oslofjord. The DC-9 came to rest 20m from the bank of the fjord. All occupants evacuated before the plane broke through the ice and sank 20 minutes later. It appeared that this particular aircraft had suffered from false stall warnings a couple of times in the past few days. Investigation revealed that ice had accumulated in the pitot tubes.
 
Fløy en sånn en SVG-ABZ sommeren 98. Da var den vel nesten 30 år gammel, men still going strong :-)
 
Du husker rett. Kveldsavgangen til Tromsø ca kl 2330 om kvelden, instrument feil under avgang på rwy 24 som medførte avbrutt avgang. Kraftig oppbremsing på glatt føre, og dermed bar det utfor ved enden av banen i sjøen mot Torvøya. Den lå akkurat lenge nok på isen til at alle ble evakuert uten at noen fikk alvorlige skader, men de siste måtte dukke under vann for å komme ut. Så sank den til 10meters dyp...

En uke seinere ble flyet hevet og tauet inn til Koksaverkstedet. Etter kort tid ble enda en DC-9-41 bestilt som erstatning.

Det var etter denne ulykken at det ble fastmontert gummiflåte som redningsutstyr ved denne enden av rullebanen :(

Min nabo har dokumentert alt med bilder, men de får jeg ikke før han ligger på Haslum tenker jeg........
 
Ahhh et gledelig gjensyn med Perris Valley .. og ikke minst DC3'rn i bakgrunnen helt på begynnelsen av videoen
 
checkede min logbog.
Har noteret i 1974-1976 55 dobbeltture med DBO mellem CPH og RNN og i 1977 og 78
25 ture med den....jo jeg kender SEDBO rigtig godt
Hilsen Ole
 
Noen som har oppdatering på om det fortsatt jobbes med å få den hjem til Norge?

Hei, dette kjente jeg ikke til. Er det snakk om og benytte den til fallskjerm hopping? Eller noe annet? Vi burde for eks hatt en slik på museum....:old
 
Ute og takser i dag ... nærmer seg luftdyktig ser det ut som .. screenshot fra Perris webcast.

Edit: Det antydes at den kan komme i luften neste uke.

68cd9708babc12b1fd6830b6b459ab8a.jpg
 
Last edited:
Ute og takser i dag ... nærmer seg luftdyktig ser det ut som .. screenshot fra Perris webcast.

Edit: Det antydes at den kan komme i luften neste uke.
[/IMG]

"Neste uke" var tydeligvis litt optimistisk i september, men nå skal det visstnok nærme seg. Artikkel om flyet i Airways, inkludert bilder fra den tidligere karriere og operatører

https://airwaysmag.com/special-flights/skydive-perris-prepares-historic-dc-9-for-operations/

...but there is one aircraft that is extremely unique to Skydive Perris: the McDonnell Douglas DC-9-21. The aircraft, N127NK, has been with Skydive Perris since 2003, but it has not flown since 2013. However, it is now being prepared to be returned to regular service.
 
Back
Top