• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OSL DC-10 på OSL 26AUG18

Re: DC-10 på OSL (26/8)

Flyprat er best i verden!

Om ikke helt så er det i hvert fall ikke langt unna av og til. Selv etter et par år aktivt på dette forumet blir jeg støtt og stadig fremdeles imponert over hvor fort man får god informasjon om ting man legger ut spørsmål om. Tjab har faktisk et godt poeng!

Wikipedia ble nevnt her, de er en rimelig bra kilde hvis man leser lett kritisk. Riktignok er mesteparten av fly-artikler rimelig korrekt, men feil forekommer. Det som er verre er at nett-leksikon som i utgangspunktet skal være kvalitetssikret også inneholder en del feil.

Men for ikke å skli ut fullstendig; hva angår seteantall og kabinkonfigurasjoner varierer det så mye fra selskap til selskap at det ofte er vanskelig å gi noe eksakt svar. Ut fra antall utganger (vanlige dører pluss nødutgangene) settes det en max-grense for hvor mange seter som er tillatt, men det er sjelden dette benyttes fullt ut, spesielt på de større flyene.

F. eks. A380 har en max-grense på 854, men de som flyr med flest seter (Emirates) har ikke flere enn maksimalt 615 og som regel godt under det også. (De har mange varianter av sete/kabin - konfigurasjon.)

På DC-10, som du spør om, hadde f.eks. SAS 242 seter. Da flyene ble overdratt til datterselskapet Scanair og satt inn i chartertrafikk fikk de 404 seter. Som du ser er det vanskelig å gi et nøyaktig svar. Generelt er det flere passasjerer desto større flyet er, men det finnes alltid unntak.
 
Last edited:
Re: DC-10 på OSL (26/8)

På DC-10, som du spør om, hadde f.eks. SAS 242 seter. Da flyene ble overdratt til datterselskapet Scanair og satt inn i chartertrafikk fikk de 404 seter. Som du ser er det vanskelig å gi et nøyaktig svar. Generelt er det flere passasjerer desto større flyet er, men det finnes alltid unntak.

Skjerpings Knut:D Scanair overtok aldri noen DC-10 fra moderselskapet SAS. DC-8, A300 og MD80 ja, men ikke DC-10. Serie 10 maskinene kom fra Delta (ex Western), iallefall noen, og serie 30 maskinen kom fra LanChile.

Espen
 
Re: DC-10 på OSL (26/8)

Uuups, der sjerpes! Trodde -30'en kom fra SAS, men "corrected I stand"! Takk for info Espen, en gammel feiltagelse avlivet :up:
 
Last edited:
Re: DC-10 på OSL (26/8)

Flyprat ville vært kjedelig om det ikke var for alle spørsmålene, gode eller ikke.
Å henvise ukritisk til Google eller Wikipedia gir ikke alltid riktig svar.
Selve ekspertisen sitter i alle medlemmene på forumet og gir google det glatte lag i 90% av tilfellene;)
 
Back
Top