no Dataangrep fører til massekanselleringer i BRU (21/9) og andre steder

Someone

Moderator
Medlem
Et dataangrep som har gått utover checkin og boardingsystemene i BRU, har ført til at flyplassen tvinger flyselskapene til å kansellere 50% av dagens avganger.

Brussels Airport has ordered airlines to cancel 50% of passenger flights departing on Sunday, September 21, after a cyberattack disrupted its check-in and boarding systems. The outage, caused by an external service provider, has also affected other European airports.

Ja, LHR var visst sporadisk bedre igår og meltdown igjen idag. Vi hadde manuell boarding, misset slot m.m.

De må visst bygge opp serverne på nytt, og så har de krasjet igjen etter oppbygningen... I verste fall sier de på LHR at der kan det også være snakk om 1400 terminaler som tar 30 minutter hver å sette opp igjen 🥴 I Dublin går det også sent og der regner man med at det blir nok en dag med oppbygning så hvem som enn gjorde dette gjorde det ordentlig 😂 Vi får se hvordan mine par runder til LHR går i morgen...

Regner med at dere bruker Altea, så vi snakker her om Airinc's versjon av CUTE? Isåfall skulle det vel være relativt enkelt å kjøre egen produksjon med en stabel laptops over mobilnettverk? Ikke ideelt sikkert, men burde kunne gjøres relativt enkelt ...

Hvorfor gjør noen dette? Er det bare for å være dum?

Dum? Nei, det er herverk på datasystemer, utført av hackere enten for egen vinnings skyld eller for å tjene en fremmed stat. Eller bare for å bevise for seg selv eller andre at de kan ...

Hvorfor gjør noen dette? Er det bare for å være dum?
Nå spekulerer jeg - uten å være inni flybransjen og/eller cyber-sikkerhet - men det er nok en nasjon - Russland, som står bak dette.

Siden denne saken plausibelt kan nektes for - så antar jeg at det som eventuelt kommer senere også kan plausibelt nektes for - det tenker jeg er det positive.

Det kan bety at Russerne ikke er villig til full konfrontasjon.

Regner med at dere bruker Altea, så vi snakker her om Airinc's versjon av CUTE? Isåfall skulle det vel være relativt enkelt å kjøre egen produksjon med en stabel laptops over mobilnettverk? Ikke ideelt sikkert, men burde kunne gjøres relativt enkelt ...
De sier Arinc CUTE og MUSE, og det vet du sikkert mye mer om enn meg!

Institusjonen bruker en egen oppfinnelse, Astral, som er så gammelt at det er vel fullstendig hacker-proof av den grunn... De har i den senere tid laget ett grensesnitt som kan brukes på epleprodukter og det funker utenom flyplassens systemer. Flaskehalsen er visstnok innsjekk med bagasje og den slags som naturlig nok bruker flyplassens systemer.

Back