DAT legger ned SKE-BGO

Jeg sjekket veldig tidlig i morges. Da lå billetter fortsatt ute til salgs, men nå ser det ut som de er tatt bort.

Ser sånn ut, Varden skriver at 'DAT legger ned sine flygninger mellom Skien og Bergen med virkning fra i dag.'

Kan de legge ned med øyeblikkelig virkning hvis de ikke er konkurs da?

Det er vell sånn det går når det er for mye konkuranse med WF på SKE samt WF og DY på TRF... :(

Da ble d WF som trakk det lengste strået. Håper de fortsetter å fly på SKE-BGO i mange år.

Kan de legge ned med øyeblikkelig virkning hvis de ikke er konkurs da?

Ja, det vil i dette tilfelle antagelig være problemfritt. Evt. fremtidige bookinger kan de jo kjøpe på WF. Bedre å legge ned brått og brutalt enn å annonsere en nedlegging frem i tid og så fly med tap fordi folk da velger WF.

Kan det være et alternativ for Widerøe nå og droppe Torp og heller satse på Skien? Det er vel først og fremst befolkningen Sør for Sandefjord som har fordel av Torp fremfor OSL?

Kan det være et alternativ for Widerøe nå og droppe Torp og heller satse på Skien? Det er vel først og fremst befolkningen Sør for Sandefjord som har fordel av Torp fremfor OSL?

Nei det er ikke et aktuelt alternativ.
Holmestrand, Horten, Tønsberg, Nøtterøy/Tjøme, Stokke, Sandefjord, Larvik, bare for å nevne noen av de stedene folk kommer fra, som kommer til Torp, og som neppe ville vært interessert i å reise til Skien.
Husk også at Norwegian nå flyr på Torp.

Nei det er ikke et aktuelt alternativ.
Holmestrand, Horten, Tønsberg, Nøtterøy/Tjøme, Stokke, Sandefjord, Larvik, bare for å nevne noen av de stedene folk kommer fra, som kommer til Torp, og som neppe ville vært interessert i å reise til Skien.
Husk også at Norwegian nå flyr på Torp.

Tenkte det kunne være greit å nettopp unngå direkte DY-konkurranse. Men ser poenget med befolkningsgrunnlaget.

Nå kjenner jeg ikke markedet spesielt godt, men kan det være slik at DAT har mistet mer av det prissensitive segmentet som har lekket til DY og Torp?

Nå kjenner jeg ikke markedet spesielt godt, men kan det være slik at DAT har mistet mer av det prissensitive segmentet som har lekket til DY og Torp?

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det.
DAT har aldri vært ute med billige billetter mellom Skien og Bergen, så vidt meg bekjent. De har utelukkende satset på forretningsmarkedet, som ikke ser prissensitivt ut. Jeg tror ikke lekkasjen fra Skien til Torp har vært stor etter at Norwegian startet opp. Jeg tror det først og fremst dreier seg om konkurranse fra Widerøe på Geiteryggen, kanskje i kombinasjon med at de trenger flyene andre steder.

Understreker at dette er noe jeg tror, og ikke noe jeg vet.

Tror du har rett IMM.

Dessuten bekrefter vel Richard Kongstein det du sier mer eller mindre her:
Sakset fra Telemark Arbeiderblad i dag:

"Kongstein forteller at Widerøe gjør det bra fra Skien og at de ikke har merket så mye til konkurransen fra Norwegian på Torp.

- Vi har ikke opplevd noen nedgang i trafikken på denne ruta. Det ser ikke ut som om passasjerene på denne ruta lar seg lokke av 99-kroners billetter i Sandefjord, sier Kongsteien."

jeg tror som sagt i andre tråder at Skiens rutene hovedsakelig lever av offshore og firmaer som kjører fullflex billetter.

Det slo meg med en gang når jeg så at DAT la ned på Skien at da kutter vel Widerøe snart ut slik at de tvinger paxen til Torp ?! Men nei ikke denne gang tror jeg. Da ville de servert pax på sølvfat til Norwegian. Jeg tror at Widerøe nå styrker seg på Skien. Dette gagner både Widerøe og Skienspaxen.

Back