Dassault Falcon 10X

Someone

Moderator
Medlem
Dassault har lansert sin neste store businessjet: Falcon 10X

Antar denne tar over for 8X, så selv om det er synd det da blir slutt på deres trijet, så virker dette som en ganske rå maskin. Rolls-Rolls Pearl motorer og rekkevidde på 7500nm

https://aeronewsglobal.com/video-da...J3BalO4uo_QQpl3tbBLWcMfK2PuFqadLaodVSBTU86cRw

Today, Dassault Aviation announced an all-new Falcon jet. Featuring a range of 7,500 nautical miles, the Falcon 10X will fly nonstop from New York to Shanghai, Los Angeles to Sydney, Hong Kong to New York or Paris to Santiago. Top speed will be Mach 0.925. The Falcon 10X will enter service at the end of 2025.
 
Last edited:
WOW! Den der ser jo helt strøken ut. Og for en presentasjon. "Penthouse in the sky."
 
Imponerende er også kabintrykket, da den har et trykk i marsjhøyde på kun 3000ft, mot f.eks 6000ft på 787 og A350, som jo regnes som klasseledende
 
Én throttle lever for to motorer er vel også banebrytende? Historien har vel vist flere ganger at man har kommet seg ut av kjedelige situasjoner ved manuelt å gi ulik input til hver av motorene, men dette har da åpenbart Dassault tenkt på for lengst.
 
Én throttle lever for to motorer er vel også banebrytende? Historien har vel vist flere ganger at man har kommet seg ut av kjedelige situasjoner ved manuelt å gi ulik input til hver av motorene, men dette har da åpenbart Dassault tenkt på for lengst.

Forstår jeg det rett er dette hentet fra jagerflyet Dassault Rafale?
 
Mye banebrytende her ja.
Veldig lav kabinhøyde men det koster vel i drivstoff, meget stort trykk for å få lav høyde.

Ikke så viktig for et privatfly, dem flyr ikke for å tjene penger, kanskje tvert i mot.

Et håndtak for begge motoren er usedvanlig uvanlig, må få vrikket hjernen rundt det der, har masse tusenvis timer på flere motors fly og flere motors båter, bestandig separat håndtak (gass håndtak, handle, throttle, thrust lever) whatever.
Meget banebrytende med et håndtak, som i molboland, men dem har nok bygget inn computers som tar seg slike småting som motorstopp på en side og full gas som kreves på den andre siden. Uten tvil.
Håper verket i de forskjellige land godkjenner alt det snadderet, spesielt de sove sengene i cockpiten rett bak stikka. (De vil jo aldri bli misbrukt, som at begge kuskene slår ned setene og sier godnatt mens auto systemet kjører dem trygt og sikkert fra Disneyland til Singapore mens de snorker seg over Stillehavet. Eller kanskje er det fremtiden?) :cry:

Uansett, man er tilhenger av utvikling og ny teknologi, ikke tvil om at dette flyet hører med i de kategoriene. :cool:
 
Back
Top