• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dansk luftfart etter korona

Someone

Moderator
Medlem
Enten Norwegian overlever eller ikke, så er vel fort nummer to posisjonen i Danmark ledig etter Korona. Norwegian har vel mer eller mindre gått i dvale og må uansett starte opp på nytt. Samtidig virker både DAT og Great Dane være på hugget, og vil en av de ha store nok muskler og være villig til å forsøke ta posisjonen som den nest største aktøren i Danmark, eller klarer Norwegian ta den tilbake? Da tar jeg selvsagt en antagelse at SAS forblir #1 i Danmark

Dette er jo egentlig en slags normalisering i Danmark etter Cimber-konkursen. Før denne fløy Cimber som det største innenriksselskapet med gode interline-avtaler med SAS (og fløy jo også noe SAS-produksjon). Alle innenriksdestinasjoner bortsett fra Aalborg og Aarhus var Cimber uten konkurranse fra SAS på.

Det virker nå som om DAT posisjonerer seg til å ta over denne posisjonen; de har allerede Karup og Bornholm. SAS har Billund og Alsie har Sønderborg, men med en suksess i Aalborg ligger mye til rette for at de kan bli størst på dansk innenriks.

Great Dane er veldig sårbart som lite selskap, men om de lykkes vil jo fraksjoneringen av markedet bare fortsette, med mange små selskaper -- tre aktører på lang sikt er lite trolig, og våger å tro at DAT har dype nok lommer til å holde priskrigen gående til Great Dane må takke for seg.

Enten Norwegian overlever eller ikke, så er vel fort nummer to posisjonen i Danmark ledig etter Korona. Norwegian har vel mer eller mindre gått i dvale og må uansett starte opp på nytt. Samtidig virker både DAT og Great Dane være på hugget, og vil en av de ha store nok muskler og være villig til å forsøke ta posisjonen som den nest største aktøren i Danmark, eller klarer Norwegian ta den tilbake? Da tar jeg selvsagt en antagelse at SAS forblir #1 i Danmark

Det virker somom Norwegian trækker sig HELT og bliver væk fra ALT andet end norge og IKKE vender tilbage til Danmark, deres ambitioner har været for tårnhøje de sidste MANGE år, og det mærker de konsekvensen af nu.

Omkring Dansk indenrigs tror jeg lidt det samme som Zeffen at DAT bliver den danske indenrigsoperatør på alle ruter med tiden BORTSET fra Aalborg som SAS selv ser som lønsom og derved selv operere, FØR coronakrise blev det fløjet med 2 daglige A321 på ruten henholdsvis klokken 6.15 og omkring klokken 7. også i tillæg var der også en A320 her oppe i Aalborg om morgenen ved 9-10 tiden

Billund ved jeg ikke om de vil overgive til DAT men det er nok en mulighed.
Aarhus ved jeg ikke rigtigt med fordi der havde de store ambitioner og har KUN 4 ruter tilbage nu ud af deres 8 oprettede før, jeg tror SAS forbliver i Aarhus men at der også her kan komme konkurrence på sigt fra enten DAT eller en oplagt kandidat i form af Sun-air.

Det virker somom Norwegian trækker sig HELT og bliver væk fra ALT andet end norge og IKKE vender tilbage til Danmark, deres ambitioner har været for tårnhøje de sidste MANGE år, og det mærker de konsekvensen af nu.

Det var ikke det de skrev i investorpresentasjonen sin. Der er base-case å være borte fra Danmark frem til 2021 (kun fly 7 fly norsk innenriks) før de gradvis kommer tilbake med en shorthaul ruteprogram til/fra Skandinavia

Det var ikke det de skrev i investorpresentasjonen sin. Der er base-case å være borte fra Danmark frem til 2021 (kun fly 7 fly norsk innenriks) før de gradvis kommer tilbake med en shorthaul ruteprogram til/fra Skandinavia

Jeg tænker at der menes på dansk indenrigs. Tror ikke der er tvivl om at Norwegian vender tilbage til Danmark på sigt hvis de overlever. Hvad skulle de ellers bruge 100-110 fly til. Tvivler egentlig også på om Norwegian har tjent penge på Aal-CPH ruten når de har fløjet med B737 på samtlige afgange. Uanset er dansk indenrigs næppe nogen guldgrube. Men flyvninger fra Danmark til Sydeuropa samt OSL og ARN tror jeg ikke der er tvivl om Kommer tilbage hvis Norwegian klarer skærene.

Mitt spørsmål var egentlig ikke bare med tanke på dansk innenriks, men totalmarkedet. Hvilket jo CPH-«Utlandet» jo er det største

Det blir tungt for DY å komme inn igjen hvis andre aktører allerede har etablert seg. Vil tro at aktører med interlineavtaler vil ha en klar fordel også ...

Back