Slutter meg helt til dette. Danmark er et utrolig bra ferieland. Har vært der utrolig mye, også på litt utradisjonelle tidspunkter som tidlig vår eller sen høst. Naturen er kanskje enda mer fascinerende da enn midt på sommeren, og da særlig på Nord- Jylland. Og så er det litt (faktisk ganske mye) roligere enn sommeren som kan være ganske masete.
Men fra gode venner må man også tåle litt malurt i begeret, og her kommer det; Min klare erfaring er at danskenes avslappede og vennlige holdning til nordmenn ikke er fullt så vanlig lenger. Min oppfatning er at særlig på en del turiststeder ser man mer og mer på nordmenn som vandrende åpne lommebøker :exclamati heller enn gjester. Kunne tatt mange eksempler på dette da jeg har vært veldig mye på Nord- Jylland de siste 14 årene og dette etter min mening er en markant tendens. Bare to eksempler:
1. Bodde i fjor påske 4 netter på mitt faste leilighetshotell på Nord- Jylland. Her er ikke lenger elektrisitet inkludert i prisen. Fair enough. Men når regningen på 4 dagers forbruk av strøm kommer og blir avregnet oppover til 300 DKK er det noe galt. Så dyr er ikke strømmen i DK og vi hadde ikke brukt mye elektrisitetskrevende ting. Da jeg ba om en forklaring ble jeg møtt med en barnslig og banal regle om helt opplagt ting.
2. Flere aktører som leier ut feriehus i Danmark krever en mye høyere leiepris av nordmenn enn dansker, tyskere og svensker. Dette var mye fremme i media sommeren 2005. Forklaringene som blir gitt på dette er like latterlige som det er å tro på noe av dette. F eks at de har eget kontor i Oslo og at det er dyrt å sende kataloger til Norge.:exclamati Og nordmenn forbys å bestille gjennom danske, svenske e.l. kontorer. Det som lurer bak dette er en holdning om at dere er jo så rike så dere har råd til det. Og den liker jeg ikke.
Men for all del, håper den kritikken blir tålt og vil understreke at Danmark er et utrolig bra land å feriere i. Absolutt.