• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Danish Air Transport med både DTR og DX

enml

ScanFlyer Gold
Danish Air Transport med både DTR og DX

Hvorfor benytter Danish Air Transport både DTR og DX på rutenummere?
Anyone?

Re: Danish Air Transport med både DTR og DX

DX er for rute-flyginger og DTR er for charter.
Sånn tror jeg det funker, ihvertfall etter mine observasjoner på Sola :spin:

Originally posted by Leorim
DX er for rute-flyginger og DTR er for charter.
Sånn tror jeg det funker, ihvertfall etter mine observasjoner på Sola :spin:

Jep, ligesom fx Spanair normalt bruger JK for rute og JKK for charter.

......eller vi må heller sige at de på ruteflyvning bruger både DTR (ICAO) og DX (IATA) koderne. Men det vil normalt kun være IATA der vises offentligt (på skærme i lufthavnen osv). Derimod flyver charter kun på ICAO koden DTR og dermed bliver det den som vises offentligt. Man kan vel sige det sådan at hvis man benytter IATA koden på en flyvning overruler den ICAO koden og Danish Air Transport benytter IATA koden på rute flyvningerne ligesom fx Spanair gør.

Men der er jo ingen regel om at charter ikke også må flyves med IATA kode. Fx benytter MyTravel (Skandinavien) IATA koder på charterflyvningerne (DK=IATA og VKG=ICAO). De flyver jo slet ikke ruteflyvning, men har alligevel en IATA kode som be benytter. Maersk Air som jo flyver både rute og charter benytter også altid IATA koden uanset om det er rute eller charter (DM=IATA og DAN=ICAO).

Denne du tenkte på? :)

DTR3143 B19 BEECH19 OYJRV 1330 1313 MOW
OYJRV

Vel, det var denne flighten som gjorde at jeg ble oppmerksom på DTR og DX ja. Den lå inne på ank info fra Bergen i går, men den var ikke lagt på avg i dag. Muligens fordi det er enkelte på Årø som B A R E er A N S A T T...?;)

Back