• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Det jeg biter meg mest merke i, er hvor utrolig stor påvirkning "klima-propagandaen" har hatt på folk flest. Kommentarene under artikkelen er jo stort sett "for en CO2-versting!" / "skal holde meg unna Bakers nå.." etc.

Mens man hjertens gjerne støtter opp om Kina-varer, India-varer og Amerikansk-produserte varer som står bak den faktisk skadelige CO2-utslippsmengden i verden.

uansett hva det betyr, så står luftfarten bare for 2% av det totale industriutslippet. Sånn går det når flyn00bz går løs på et kommentarfelt..

uansett hva det betyr, så står luftfarten bare for 2% av det totale industriutslippet. Sånn går det når flyn00bz går løs på et kommentarfelt..

Men det undergraver jo ikke påstanden om at hadde pendlerne bodd i nærhet av arbeidsplassene sine ville utslippet som forårsakes av flyturene de etterspør kunne vært redusert. Så kan man heller fokusere debatten på er det riktig/galt at man skal tilrettelegge for pendling av denne typen.

Men det er en helt annen debatt og slettes ikke hva trådstarter inviterte til.

Jeg for min del dagpendler ikke, men har nok av ukependling å vise til det siste året.

Hva bygger du det på?

Skjermbilde2012-12-17kl174750_zps5bd0fc86.png

Kilde: IEA's årlige rapport på CO2-utslipp

EDIT:
Norge ligger på ca 50 millioner tonn CO2 / år (tall for 2011, kilde ssb).
I forhold til f.eks USA med ca 5 gigatonn CO2 / år (++), skjønner en at størrelsene er ENORMT forskjellige.
Regn ut prosentandelen norges utslipp utgjør av de amerikanske... Kanskje en får seg en liten vekker om hvor skoen BØR presse....

Last edited:
Må jo være positivt for flyselskapene at de har kunder. Om det er fritidsreisende eller pendlere er jo egentlig likegyldig, for flyet hadde uansett gått. Å dra miljø inn i en slik artikkel er helt på trynet. Man kan jo snart ikke gjøre noe i Norge uten å bli kalt miljøsvin.

Må jo være positivt for flyselskapene at de har kunder. Om det er fritidsreisende eller pendlere er jo egentlig likegyldig, for flyet hadde uansett gått. Å dra miljø inn i en slik artikkel er helt på trynet. Man kan jo snart ikke gjøre noe i Norge uten å bli kalt miljøsvin.

Hvis ikke du som kunde, arbeidsgiver, kommune, fylke, stat eller eier av flyselskapet vil bruke penger på avgangen vil den ikke være der.

Hvis ikke du som kunde, arbeidsgiver, kommune, fylke, stat eller eier av flyselskapet vil bruke penger på avgangen vil den ikke være der.

Poenget er at avgangen er der, og poenget er, at ting som bruker drivstoff er miljøsyndere.(iflg politikere og ander miljøforkjempere) Uansett om du er i lufta eller på bakken så er det jo like galt.

Skjermbilde2012-12-17kl174750_zps5bd0fc86.png

Kilde: IEA's årlige rapport på CO2-utslipp

EDIT:
Norge ligger på ca 50 millioner tonn CO2 / år (tall for 2011, kilde ssb).
I forhold til f.eks USA med ca 5 gigatonn CO2 / år (++), skjønner en at størrelsene er ENORMT forskjellige.
Regn ut prosentandelen norges utslipp utgjør av de amerikanske... Kanskje en får seg en liten vekker om hvor skoen BØR presse....

Mener du dette seriøst?
Her er det vel snakk om litt forsell på inbyggertall så jeg vil påstå at å sammenligne Norge med denne lista blir noe feil!

Mener du dette seriøst?
Her er det vel snakk om litt forsell på inbyggertall så jeg vil påstå at å sammenligne Norge med denne lista blir noe feil!

Det er vel heller ikke helt uvesentlig at noen må produsere de tingene vi konsumerer, og at f.eks. en god del av Kinas og USAs CO2-utslipp sannsynligvis uansett ville kommet et eller annet sted i verden.

Jeg lurer på om konklusjonen og policy anbefalingen er at små land bare kan gjøre som man vil, fordi de store utslippsmengdene kommer i land som USA, Kina, India osv (uten å ta hensyn til økonomisk aktivitet, hvor produktene konsumeres)?

Nå tror jeg imidlertid ikke at litt dagpendling med fly er så veldig kritisk i den store sammenhengen.

Last edited:
Mener du dette seriøst?

Først bør du nok sammenligne India og Kina som bare har noen milioner innbyggere i forskjell, hvorfor har Kina så mye høyere utslipp i forhold til India?
Og jeg kan betrygge deg med at vis man regner om Norges CO2 utslipp og innbyggertall så kommer ikke Norge opp på Topp 10 listen, Norge er faktisk et land som er meget flink og har svært høye krav til rensing av Kilmagasser. Så påstanden din du prøver å ymmte fram må du nok revurdere.

Back