• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dagens FBU-spørsmål

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Dagens FBU-spørsmål

Dette flyet http://www.airliners.net/open.file/298471/L/ var på Fornebu en julidag i 1976 med "Asians" fra Uganda. Idi(ot) Amin hadde bestemt at alle asiater bare utbyttet den innfødte (og svarte) befolkning i Uganda lenge nok, og kastet alle på dør. De fikk ikke lange fristen før de ble plassert på fly og fraktet ut av landet. Ikke til konsentrasjonsleire, men til andre deler av verden. Noen kom til Norge.

Jeg mener at det var 12/7-1976 at denne maskinen var på FBU. Det var ei knapp uke etter det kjente Entebbe-raidet. For øvrig også filmatisert i 1976. Ganske sterkt å se igjen den terminalen på film. Jeg var der i transitt med BA051 i 1971 (BA051 gikk LUN-EBB-FRA-LHR).

Jeg husker avgangen spesielt godt. Jeg sto på FBU Nord og så at flyet ga throttle tre ganger før det ble parkert og en haug med biler "stormet" til. Spørsmålet mitt er, når kom flyet og når dro det? Er det noen som husker det? :wow:

Replying to Topic 'Dagens FBU-spørsmål'

Hever den litt. Dere som var født den gangen og visste hva fly var, husker dere når den kom og gikk???

Replying to Topic 'Dagens FBU-spørsmål'

Jeg husker at jeg har sett den! Og da må det jo ha vært i juli 1976.... Men hvor jeg har almanakken fra 1976 nå....

Jeg mener at jeg så både B707 og Hercules fra Uganda Airlines innfor rammen på under et år på FBU, og det stemmer jo bra med de politiske hendelsene du beskriver ovenfor. Men når den kom og gikk, ja hvem kan svare på det ?

Back