• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dagens anbefaling

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Skal ikke akkurat påstå at jeg er en erfaren pilot, men en ting har jeg lært meg. Et skikkelig headset er et must når man skal ha noen timer bak spakene. Det koster selvsagt, men man har bare et par ører, og de må man ta vare på.

Mitt valg falt på Bose Aviation X, etter kraftige anbefalinger. Har ikke angret et sekund. De er fantastisk lette og behagelige, og ANR funker ypperlig.

Mer påBose sine hjemmesider for produktet

p_ahx_l_na.jpg

Du syntes ikke det virket litt for "lett" da?
Mulig jeg er subjektiv siden jeg gikk for det "billigere" DC H10-13.4XL. :spin:

Lett i vekt? Hadde det vært opp til meg hadde headsetet vært helt vektløst, men vi må vel vente noen år på det.
Det er lett ja! Heldigvis. Og det klemmer minimalt rundt hodet.:thumbup
Det ser kanskje litt "plastik" ut, men grunnen er at det er laget i magnesium.
Så langt er jeg veldig fornøyd, selv om jeg godt kunne tenkt meg et MD-80 headset;)

Helt enig med tanke på vekt. Tenkte mer på plastikk-følelsen. Men nei, ikke dumt med ordentlig headset når man skal tilbringe noen hundre (tusen) timer propellfly. Prøver forsatt å overbevise enkelte medstudenter om fordelene selv med bare ANR/ENC. :wow:
jaja..

Har prøvd på det samme, men alle er visst fornøyd med standardsettet til USD100. Kanskje jeg er begynt å bli gammel, siden jeg har begynt å tenke på helsa?
Dessuten håper jeg at det gir meg muligheten til å yte litt ekstra, siden en forstyrrende faktor som støy og trykk mot hodet blir redusert.
USD 1000 er bare en dråpe i havet for oss som velger denne utdanningen :cheers:

Har trafikkflyvere sine egne headsets, eller bruker de headsets som ligger i flyet?
Har alltid innbilt meg det siste, men det første alternativet er vel mye mere hygenisk...

ANR er desverre ikke aa anbefale i Helikopter...

Men gule oerepropper av samme slaget som en fikk i forsvaret, pluss hjelm, saa blir det meget bra ja!

Visiret demper ogsaa lyden!:D

Jeg flyr med DC H10-40, som jeg kjøpte hos FlightSafety, VRB i 1987. Headset'et er still going strong, og jeg er fornøyd.
Sameiet på flyet her har kjøpt inn to stk. av typen Skylite SL-800 nå når vi starter skoling i Møre Flyklubb igjen. De har jeg tilgode å prøve. :)

Jeg flyr heldigvis MD-80.Trenger ikke headset i den "kjerra",nei.Luftfartstvisynet mener noe annet,men de headset'ene som ligger i flyet er ubrukelige! Spør ATC!
Inntil 'tvisynet kan overbevise meg om at headset kan kurere "double transmissions" bruker jeg intet.Den dag de gjør det,så skal jeg ta av meg hatten! Og bruke headset'et!

De som kjenner meg og "episoden" som ligger til grunn for 'tvisynets vedtak,vet hva jeg snakker om!

'Tvisynet rekrutterer om dagen; tapere!:up:

De som kjenner meg og "episoden" som ligger til grunn for 'tvisynets vedtak,vet hva jeg snakker om!

Noen sier "har du sagt A, får du si B...", andre mener "har du sagt A, har du sagt A..", men nå ble jeg nyskjerrig..:) Fortell da!
Gamle PRAn (Per Reidar Andersen, for den som ikke husker Flynytt fra 70-tallet...., og jada, han fløy også i SAS), smurte jo vedtaket han mottok ang. reg av sin Cessna fra "direktoratet" utover selve flyet! Så nå har du sjansen FBU, spre litt skit i kortversjon... :biggrin

(Oppfrisking ang. PRAn; han hadde en stilig Cessna på halehjul som han lakkerte slik at det ikke helt passet inn med de standard svære reg. bokstavene på siden. Han søkte blidt og forhåpningsfullt Luftfartsdirektoratet om å få gå litt ned på bokstavstr., samt å plassere bokstavkombinasjonen på halefinna. Tror dere han fikk det eller?:naughty:
Husker jeg ikke feil, klistret han opp avslagsbrevet på begge sidene av Cessna'n til "offentlig innsyn").

Som den våkne leseren nå har skjønt, husker jeg hverken hvilken Cessna det var (mulig 170?), og ikke er jeg kar om å huske reg. (LN-D..-et-eller-annet? FBU husker det sikkert:)).

Back