CRJ-900 typebetegnelse

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Hei :)
Siden jeg alltid er på utsiden av gjerdet bortsett fra når jeg konkret reiser med et fly, må jeg få poste følgende spørsmål:


Som screener på nye Airpics får vi mange ulike bilder, og da skal vi avgjøre hva som er korrekt typebetegnelse på et fly, forholdsvis lett med Boeinger og Airbuser...

Men CRJ-900 får ulike navn ettersom hvilken fotograf som laster på bildet.

Het fabrikken fortsatt Canadair da CRJ-900 fikk sin godkjennelse som flytype?
Noen skriver Canadair CL-600 2D24 CRJ-900 Regional Jet

JP Airlne fleest skriver at SAS f eks har en flåte av Bombardier CRJ-900ER NG


Men JP Airline Fleets har også blitt tatt for å skrive Boeing DC-3, så det er derfor jeg spør for å høre med dere som er innenfor i tekniske avdelinger, hva heter flyet ?
 
Både de Norske og Danske luftfartøyregistre bruker betegnelsen Bombardier CL-600-2D24 på SAS sine CRJ-900.
Det Danske med tilføyelsen Reg. Jet serie 900.

Har lagt merke til at de nasjonale registre forandrer "produsentnavn" etter hvem som eier typesertifikatet.
F.eks, så har både Bell helikoptre og Beech King Air hatt mange navn.
 
Tatt i betraktning at folk skal kunne søke på bildene er vel neppe "Bombardier CL-600-2D24" et godt navn alene?
 
Heter ikke alle CRJene, og dertil "like" business jet CL-600-et eller annet sånn rent formelt
 
Du har nok rett i at de fleste heter CL-600.

Her er fra EASA's typesertifikat:
For aircraft:

CL-600-1A11 (600)
CL-600-2A12 (601 Variant)
CL-600-2B16 (601-3A Variant)
CL-600-2B16 (601-3R Variant)
CL-600-2B16 (604 Variant)
CL-600-2B19 (Regional Jet Series 100)
CL-600-2C10 (Regional Jet Series 700, 701 & 702)
CL-600-2D15 (Regional Jet Series 705)
CL-600-2D24 (Regional Jet Series 900)
CL-600-2E25 (Regional Jet Series 1000)


Bombardier har også bizjets med betegnelse BD-*

edit: Glemte link som ikke fungerte.
Søk på EASA TCDS Bombardier.
 
Last edited:
Ikke helt lett dette nei.

Som nevnt, så skifter produsentnavn etter hvem som eier typesertifikatet.

ATR har hatt flere.
Tidligere Aerospatiale AS350 og Eurocopter EC120 helikoptre heter nå Airbus Helicopters >.

Beaver LN-NCC og Twin Otter LN-JMP har blitt Viking Air DHC-2 og DHC-6 respektive.

DC-3: LN-WND McDonnell Douglas C-53D.
Skulle Boeing avvikle "papirselskapet" som eier typesertifikatet,
så ville Boeing DC-3 sansynligvis bli riktig. :D
 
Last edited:
Takk for alle svar.

For å begynne å konkludere litt mht databasen...

1 Det er hensiktsmessig å ha så korte og konsise og korrekte navn som mulig.

2 Jeg ser at store databaser som Airliners net og Planespotters.net har litt ulike løsninger, som sett sammen med JP Airline Fleets kan gi en pekepinn

a) Airliners net gir den enkelte fotograf valget mellom Canadair og Bombardier for CRJ 100/200, men legger CRJ-900 under Bombardier. Så skriver de typenavn som CRJ-900 (med CL-600-2D24 i parentes), dette mener jeg gir mening.
b) Planespotters.net oppgir Canadair CL-600-2D24 Regional Jet CRJ900 for hvert enkelt fly, mens det blir forkortet til Canadair CRJ-900 på Flightradar osv
c) JP Airline Fleets bruker altså som nevnt Bombardier CRJ-900 som utgangspunkt.


Hva mener dere Airpics skal legge seg på:
Canadair CRJ-900ER (CL-600-2B24) eller Bombardier CRJ-900ER (CL-600-2B24)
Koden blir uansett CRJ9
 
Bare min personlige mening, og som jeg bruker i databaser:

For alle med betegnelse CRJ- : Canadair, det samme med Dash-8 : de Havilland of Canada (DHC).
Når CS-serien kommer, plus noen bizjet med BD- betegnelse : Bombardier.

Dvs stort sett navnet som flytypene hadde da de ble lansert.
 
Det er vel litt som med MD-80 (minus 88) som jo strengt tatt i papirene het DC-9-8x?

CRJ er jo "bare" en videreutvikling at Canadair Challenger 600 (CL-600) og således henger jo navnet igjen

Hos Bombardier spesielt så virker det være en forskjell hva flyene heter i papirene og hva de markedsføres som. F.eks så med ny CSeries, så heter det Bombardier markedsføres som CS100 egentlig BD-500-1A10
 
Back
Top