CPH med gigantisk overskudd

MartinL

ScanFlyer Dusty
http://www.boarding.no/art.asp?id=20405

Flyplasskonsernet Københavns Lufthavne fikk et overskudd før skatt på 853 millioner danske kroner i 2005. Det er 4.4 prosent mere enn året før. Omsetningen økte med godt 10 prosent til 2.74 milliarder. Selskapet står blant annet for driften av den danske hovedflyplassen på Kastrup.



Ikke mye bra forhandlingskort for CPH når selskapene vil ha avgiftene ned!
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Ett overskudd paa 850mill av en omsetning paa 2,7 mrd er bra for eierene men daarlig for oss passajerer og flyselskaper, men det er ingen hemmelig het at CPH er en dyr flyplass
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

I dagens udgave af den danske avis Politiken er der et stor interview med Niels Boserup, der bl.a. handler om lufthavnen store overskud.

Her er et par udpluk af hvad Hr. Boserup udtaler:

Hvorfor skal et monopolforetagende som Københavns Lufthavne tjene så mange penge?
»Fordi nogle politikere har besluttet, at lufthavnen skulle være et aktieselskab, som skulle noteres på børsen, og hvor man stillede aktionærerne en forretning i udsigt. Og det er så det, vi gør. Og vi er oven i købet blandt de billigste lufthavne i Europa«.

Det er jo ikke ligefrem jeres kunders opfattelse, at I er billigst?
»Vi har - i næsten alle de år, jeg har været i lufthavnen - forhandlet os frem til en aftale med vore kunder om, hvad det skal koste at bruge lufthavnen. Men det er klart, ligesom på det store arbejdsmarked giver det noget hyl og skrig i korridorerne«.

Det er jo flyselskaberne, der skaffer lufthavnen kunder. Hvorfor skal kunderne malkes mere og mere - når der oven i købet kommer flere og flere af dem?
»Det bliver de heller ikke. Selve luftfartsdriften er ikke særlig lukrativ for os. Men en vigtig indtægtskilde for os er alle de kommercielle ting som hoteller, butikker, parkering osv. Det tjener vi penge på«.

Københavns Lufthavne er nu solgt til den australske kapitalfond Macquarie Airports til en meget høj pris?
»De har ikke givet nogen overpris. Macquarie har købt sig ind i en god forretning, som sagtens kan give det afkast. Og deres ambition er, at trafikken i Københavns Lufthavn skal vokse«.

Men der skal jo også tjenes flere penge?
»Ja, men det kommer vi også til. Det vil ske, når vi får flere passagerer«


Der kan læses yderligere om årsregnskabet på følgende link fra Euroinvestor.dk:

KBHL: Årsresultat før skat 854 mio. kr.

Her står bl.a. at læse at CPH forventer en trafikvækst på 4-6% for 2006 og at flere nye selskaber er på vej:

"Han har tiltro til, at aftrapningen af den forhadte statsafgift på passagererne vil lokke endnu flere flyselskaber til København og bidrage til væksten. Afgiften på 75 kroner halveres i år, og bortfalder helt 1. januar 2007.

- Det vil helt sikkert betyde, at vi allerede i år vil se nogle selskaber begynde at tage nye initiativer i København. Jeg vil ikke nævne navne, men vi lægger allerede nu i konkrete forhandlinger med luftfartsselskaber, der er interesseret i at etablere sig hos os, siger Flemming Petersen."


Spændende at se hvorledes udviklingen bliver...
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Hvem kommer til CPH i år? Utenom dem som er offentliggjort!
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by HMWK


Hvem kommer til CPH i år? Utenom dem som er offentliggjort!

Air Berlin (annonceres formentlig snart)
Air China Cargo (annonceret formentlig snart - opstart maj)

+ formentlig et par andre LCC's. Har dog ikke hørt noget konkret andet end rygter der er relativ usikre.
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Har ikke Danmark noe konkurransetilsyn som passer på at de-facto-monopolisten ikk misbruker sin stilling?....

Om ikke annet burde de få åpnet konkurrerende flyplasser i
nærheten...
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by Isbamse

Om ikke annet burde de få åpnet konkurrerende flyplasser i
nærheten...
Mig bekendt ligger der en i Malmø ikke så forfærdelig langt fra CPH.

Her hører man en masse om at der er så og så skidt at luftfartsselskaberne ikke tjener penge - men samtidig er det "kriminelt" at andre luftfartsrelaterede virksomheder gør det - hvor blev logikken af?

CPH er et aktieselskab som bl.a. er sat i verden for at tjene penge til sine ejere - præsis som SAS, NAS Sterling etc etc.
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by jens


Originally posted by Isbamse

Om ikke annet burde de få åpnet konkurrerende flyplasser i
nærheten...
Mig bekendt ligger der en i Malmø ikke så forfærdelig langt fra CPH.

Her hører man en masse om at der er så og så skidt at luftfartsselskaberne ikke tjener penge - men samtidig er det "kriminelt" at andre luftfartsrelaterede virksomheder gør det - hvor blev logikken af?

CPH er et aktieselskab som bl.a. er sat i verden for at tjene penge til sine ejere - præsis som SAS, NAS Sterling etc etc.

Santr nok det med Malmø...

At CPH er et selskap som skal tjene penger forstår jeg også - men BØR det være det, så lenge det har et tilnærmet monopol?
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by Isbamse


At CPH er et selskap som skal tjene penger forstår jeg også - men BØR det være det, så lenge det har et tilnærmet monopol?

Ofte ingen god ide med kombinasjonen (myndighetsbestemt) monopol og aksjeselskap med profittmotiv......
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Jeg mener måske nok den kritik der fremkommer fra selskaberne til dels er uberettiget. Det er som jeg ser det lidt af en skrøne at CPH er meget dyr i forhold til andre lufthavne. Selskabet er desuden som det nævnes et aktieselskab der har til formål af give et afkast til aktionærerne.

Jeg har indsat en graf med en sammenligning af lufthavnsafgifterne i en række ruropæiske lufthavne - bl.a. CPH, OSL og ARN.

Derudover mener jeg også til dels at frygten for Macquarie udelukkende vil fokusere på at malke lufthavnen i det korte løb er ubegrundet. Der er en artikel i dagens udgave af Børsen hvor der bliver lagt op til ekspansion og investringer - nedenstående et par uddrag fra denne artikel:

"Københavns Lufthavne skruer kraftigt op for væksten i de kommende år. 5 mia. kr. er klar til at blive brugt på udvidelser og ekspansion, der skal kunne håndterer over 30 mio. passagerer i Kastrup i løbet af 10 år.

Hvor lufthavnen tidligere forudså 3 pct. fremgang om året, hedder prognosen i de kommende år 4-6 pct. Baggrunden er især den nye australske hovedaktionær - Macquarie Airports, forklarer adm. direktør Niels Boserup, efter at lufthavnen i går fremlagde er rekordresultat for 2005.

»Macquarie er meget optimistiske omkring trafikudviklingen. Og det er en fordel for os at komme med i en større familie, der har specialister i udvikling af nye ruter, og en større base af know how,« siger han med henvisning til, at Macquarie ejer aktier i fem andre lufthavne i Europa og Australien.


Det er meget godt i tråd med Brussels som Macquarie også ejer, hvor de i den seneste tid har rettet stor fokus mod udvikling af lufthavnen og tiltrækning af nye selskaber. Så det er måske ikke så skidt at Maaquarie har købt sig ind i CPH!
 

Attachments

  • CPHGraf.jpg
    CPHGraf.jpg
    57.2 KB · Views: 11
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

det er nok heller ikke tilfeldig hvem som klager mest over avgiftene.- For brukerne - flyselskapene - er ENHVER avgift de faco for høy...:D
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by CK


det er nok heller ikke tilfeldig hvem som klager mest over avgiftene.- For brukerne - flyselskapene - er ENHVER avgift de faco for høy...:D

Det har du helt ret i - måske vi skulle klage nu når SAS om et par år har milliard-overskud. Så må det vel ud fra deres egen logik være rimeligt at de sætter priserne ned for deres kunder :up:
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Hvor mye av dette tilbakeføres flyselskapene, (avgiftsbetalerne og kunde innkasterne), i bonus for godt utført arbeid.
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Originally posted by PP


Originally posted by CK


det er nok heller ikke tilfeldig hvem som klager mest over avgiftene.- For brukerne - flyselskapene - er ENHVER avgift de faco for høy...:D

Det har du helt ret i - måske vi skulle klage nu når SAS om et par år har milliard-overskud. Så må det vel ud fra deres egen logik være rimeligt at de sætter priserne ned for deres kunder :up:

SAS Braathens gikk jo med en halv milliard kroner i overskudd i 2005. Så får vi vente og se om prisene til SAS Braathens synker. Jeg tror ikke det vil skje...nordmennene må jo sende pengene over til SAS Danmark og SAS Sverige. SAS International klarte seg vel sånn cirka akkurat i 2005, dog uten ruter fra Norge. :)
 
Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'

Egentligen är skillnaden mellan CPHs resultat och resultaten OSL och ARN presterar inte så stora. 2004 gjorde OSL en vinst före skatt på 643 miljoner nok. Motsvarande siffra var ca 540 miljoner sek för ARN. Justerat efter växelkurser blir skillnaderna i resultaten såklart större, men med tanke på den lägre omsättningen är OSLs resultat mer eller mindre i nivå med CPHs. Alltså, CPH verkar inte sträva efter högre vinstmarginal än andra flygplatser.
 
Back
Top