Replying to Topic 'CPH med gigantisk overskudd'
I dagens udgave af den danske avis Politiken er der et stor interview med Niels Boserup, der bl.a. handler om lufthavnen store overskud.
Her er et par udpluk af hvad Hr. Boserup udtaler:
Hvorfor skal et monopolforetagende som Københavns Lufthavne tjene så mange penge?
»Fordi nogle politikere har besluttet, at lufthavnen skulle være et aktieselskab, som skulle noteres på børsen, og hvor man stillede aktionærerne en forretning i udsigt. Og det er så det, vi gør. Og vi er oven i købet blandt de billigste lufthavne i Europa«.
Det er jo ikke ligefrem jeres kunders opfattelse, at I er billigst?
»Vi har - i næsten alle de år, jeg har været i lufthavnen - forhandlet os frem til en aftale med vore kunder om, hvad det skal koste at bruge lufthavnen. Men det er klart, ligesom på det store arbejdsmarked giver det noget hyl og skrig i korridorerne«.
Det er jo flyselskaberne, der skaffer lufthavnen kunder. Hvorfor skal kunderne malkes mere og mere - når der oven i købet kommer flere og flere af dem?
»Det bliver de heller ikke. Selve luftfartsdriften er ikke særlig lukrativ for os. Men en vigtig indtægtskilde for os er alle de kommercielle ting som hoteller, butikker, parkering osv. Det tjener vi penge på«.
Københavns Lufthavne er nu solgt til den australske kapitalfond Macquarie Airports til en meget høj pris?
»De har ikke givet nogen overpris. Macquarie har købt sig ind i en god forretning, som sagtens kan give det afkast. Og deres ambition er, at trafikken i Københavns Lufthavn skal vokse«.
Men der skal jo også tjenes flere penge?
»Ja, men det kommer vi også til. Det vil ske, når vi får flere passagerer«
Der kan læses yderligere om årsregnskabet på følgende link fra Euroinvestor.dk:
KBHL: Årsresultat før skat 854 mio. kr.
Her står bl.a. at læse at CPH forventer en trafikvækst på 4-6% for 2006 og at flere nye selskaber er på vej:
"Han har tiltro til, at aftrapningen af den forhadte statsafgift på passagererne vil lokke endnu flere flyselskaber til København og bidrage til væksten. Afgiften på 75 kroner halveres i år, og bortfalder helt 1. januar 2007.
- Det vil helt sikkert betyde, at vi allerede i år vil se nogle selskaber begynde at tage nye initiativer i København. Jeg vil ikke nævne navne, men vi lægger allerede nu i konkrete forhandlinger med luftfartsselskaber, der er interesseret i at etablere sig hos os, siger Flemming Petersen."
Spændende at se hvorledes udviklingen bliver...