Cost index SAS 737

Finnes det noen faste Cost indexer da?
Da jeg satt på klapp 3 okt i fjor spørte jeg om hva Cost index var, det var visst noe med hvor mye fuel som skulle brukes mellom hvert waypoint, jeg satt klapp SVG-OSL med 737-400 å da hadde vi cost index 14.
 
Tviler vel sterkt på at du får ut slike tall her grunnet konkurransehensyn.
 
NAX har iallefall 14 fast på sine 737 maskiner. Både Classic og NG.

SAS har tidligere hatt 50 på NG-maskinene og 36 på classic-maskinene om jeg ikke driter meg skikkelig nå.
Men når jeg satt på klapp på LN-RPJ høsten 08 så var den nede på 15-tallet et sted. Men jeg husker ikke helt. (Ser nå at det ikke var så mye til svar i et slikt teknisk forum, men kanskje det hjalp litt) :)

Tviler vel sterkt på at du får ut slike tall her grunnet konkurransehensyn.

Cost Indexen har jeg ikke akkurat noe intrykk av at er noe "secret number".
Jeg får alltid slik informasjon av piloter om jeg spør pent. ;)
 
Last edited:
Har opplevd SAS har brukt både 19, 23, 25, 15, 18, 17, en gang helt opp til 28...

Sist jeg fløy med RPX til TOS, så brukte de CI 23, da skulle vi også opp i FL410 å vi var rimelig tungt lasta.

En annen gang brukte de 19 på RPU da skulle jeg fra SVG til OSL, da skulle vi også opp i FL350 på den turen...

Så tror SAS ikke har noen faste, de bruker forskjellige for hver flight..
 
Cost index is a made up figure, which when input into the FMC is used to calculate ECON speed. The higher the cost index number, the faster the aircraft flies. Basically, the company decides on the cost of keeping the aircraft in the air, and includes all sorts of costs such as crew, aircraft operating costs, fuel etc.. They then decide whether they want the aircraft to fly faster or slower and adjust the cost index as needed.
 
Enklere forklart: Cost Index er et tall mellom 1 og 200 (bekreft dette, noen), som settes i FMC. Jo høyere tallet er, jo høyere fart vil FMS benytte, og vice versa. Høyere fart fører til større fuelforbruk, og derfor blir flighten mer økonomisk jo lavere tallet er.

Jeg vet ikke hva SAS sin policy på CI er, men når jeg er på besøk frammi så regulerer de alltid etter rutetid. Jo lavere de kan bruke mens de er i rute, jo bedre.
 
Back
Top